Upprepning av det uppenbara

Inlägg #1: Postat: 2002-08-14 16:07:00
Stella
Eftersom en stor andel av de prostituerade är drogmissbrukare, psykiskt sjuka klinisk depression mm osv, hur motiverar du att de faktiskt vet vad som är bäst för dem själva?

Och om du menar dig ha argument för detta, varför ska inte alla andra individer som lagen omhändertar för deras egen skull också lämnas fritt utrymme att göra vad de vill?

Vilka är det vi i första hand ska skydda-samhället, sexköparna, sexsäljarna eller individerna som skadas genom att svenska män köper sex?
Inlägg #2: Postat: 2002-08-14 16:34:00
Michael Lundahl
Ett annat klassiskt argument: "De är så trasiga i skallen, hela bunten, så nu tar vi över". En stor andel påstår du. Hur stor andel... och hur ser det ut inom de olika grupperna av prostituerade. Att de som är desperata nog att gå på gatan har en överrepresentation av skdade kan jag hålla med om. Men de övriga 75-90 procenten då?
Inlägg #3: Postat: 2002-08-14 16:35:00
Michael Lundahl
Dessutom har jag aldrig påstått att de ska ta besluten själva. Jag har bara sagt att vi ska LYSSNA på vad de har att säga. Det är en viss skillnad på "att lyssna" och "att blint göra allt de säger". Men du tycks ha tolkat det jag skriver enligt det senare. Behöver jag nämna att du tolkat det djävligt fel då?
Inlägg #4: Postat: 2002-08-14 17:07:00
Stella
Eftersom du aldrig köper ens de fakta som finns, det må vara worldwide eller i Sverige, så nöjer jag mig med att låta dig läsa om några som verkligen vet vad de snackar om, och ja detta är i SVERIGE:

Länk: hem.fyristorg.com
Inlägg #5: Postat: 2002-08-14 17:08:00
Stella
Hm, konstigt, de verkar inte ha varit varken lyxprostituerade eller särskilt frivilliga i sexhandeln, snarare sexuellt utnyttjade som barn och så förstörda av dålig självkänsla att de inte trodde sig duga till annat än att sälja sina kroppar.

Kan det möjligen ha någon verklighetsanknytning det här fast det inte stämmer med dina ack så hårt förfäktade idéer?

Think about it.
Inlägg #6: Postat: 2002-08-14 17:13:00
Michael Lundahl
Och du vill att jag ska ta andrahandsberättelser om prostitution på en feministorganisations hemsida som opartisk fakta?
Inlägg #7: Postat: 2002-08-14 17:27:00
Stella
Om du menar dig vara objektiv och det minsta seriös måste du i alla fall väga in den redogörelsen tillsammans med dina vittnesmål av horor i TV-program sponsrade av Playboychannel som hävdar att de blir lyckliga av att sälja sin kropp, annars måste alla sådana vittnesmål också omedelbart diskvalificeras.
Inlägg #8: Postat: 2002-08-14 17:28:00
Stella
Vilka krav ställer du på vederhäftiga fakta egentligen? Bara regeringsutredningar? Bara icke-feministiska forskares utredningar? Bara fakta framtagna av manliga forskare? Eller vad? Du har av debattglada försetts med fakta från alla möjliga typer av källor-regeringar, EU, forskare, böcker, och dessutom flera exempel från folk som personligen känner/har känt prostituerade.
Inlägg #9: Postat: 2002-08-14 17:32:00
Stella
Men stora siffror avfärdas med att du med dina ytterligt få fakta vet bättre än stora organisationer med miljoner till sitt förfogande. Små nära iakttagelser avfärdas med att de inte är statistiskt relevanta.
Inlägg #10: Postat: 2002-08-14 17:33:00
Stella
Du kan inte ha både och-antingen accepterar du åtminstone dina motdebattörers förstahandserfarenheter och lägger dessa i högen av bevis, eller måste du vara precis lika kritisk mot dina hittills utomordentligt få redovisade realargument för att fler än max 5 av prostituerade i världen eller Sverige har valt det utan att ha blivit indragna i det genom sexuellt utnyttjande, missbruk eller ekonomisk nöd.
Inlägg #11: Postat: 2002-08-14 17:33:00
Stella
Och tänk efter, var finns det största kommersiella intresset bakom budskapet tror du-i porrindustrin eller i en vänförening för kvinnor som blivit utnyttjade sexuellt?
Inlägg #12: Postat: 2002-08-15 03:21:00
Michael Lundahl
Du har missat poängen här Stella... verkligen totalt missat den. Jag sitter inte här och försvarar prostitution... eller säger att en majoritet at sexarbetarna är lyckliga. Det jag säger är att dagen åtgärder fungerar inte. Sexarbetarna får det SÄMRE oavsett vilket tjusigt valfläsk som Malin Svensson slänger omkring sig. Dagens linje funkar inte. Det är FEL någonstans.
Inlägg #13: Postat: 2002-08-15 03:24:00
Michael Lundahl
Därför måste det tänkas om... rejält. Och den första stora omsvängningen man bör göra anser jag vara att släppa in sexarbetarna i debatten... därför att de hålls väldigt effektiv utanför, undantaget de som helhjärtat ställer sig bakom den politiskt korrekta linjen att sexindustrin måste försvinna. De som menar annat får inte ens yttra sig. Det är ett strikt åsiktsmonopol som gäller. Och det orsaka lidande.
Inlägg #14: Postat: 2002-08-15 03:26:00
Michael Lundahl
Ingen kan idag påstå att den svenska sexualpolitiken fungerar... därför att lidandet fortsätter. Då kan man inte vara så djävla envis och hårdnackad att man fortsätter bara för principens skull. Det är bara att fråga dig själv Stella... vilket värderar du högst: Dina principer... eller människors rätt att slippa lida?
Inlägg #15: Postat: 2002-08-15 03:29:00
Michael Lundahl
Det senare gissar jag att du svarar... med uppföljningen att prostitution alltid innebär lidande. Men det påståendet kan du inte backa upp... därför den kunskapen har du inte. Du vet inte om det finns former av sexarbete som kan fungera. Du vet inte om det finns alternativa lösningar till avskaffande. Du vet inte det... därför att INGEN vet om det finns eller inte. Därför måste vi ta reda på det... som alternativ till dagens icke-fungerande hållning.
Inlägg #16: Postat: 2002-08-15 03:34:00
Michael Lundahl
Först då vi kollat upp detta och undersökt, först då kan vi EVENTUELLT säga "Avskaffande är enda vägen". Fine, då ställer jag mig bakom det.... OM det är enda sättet. Men det är inget någon kan säga med säkerhet idag... tvärt om finsn det i stället vissa indikationer på att det finns andra lösningar som skulle kunna fungera. Då måste det kollas upp... innan alltför många människor hinner gå under.
Inlägg #17: Postat: 2002-08-15 12:49:00
Stella
Du har sympatiska åsikter i en hel del av du skriver, men ditt hånfulla förkastande av andras fakta är inget som vinner dig några poäng.
Om du läste sidan jag gav dig till slut så står det bl a att Bellas vänner samarbetar med läkare, advokater och socialtjänst, dels lämnar uppgifter till ECPAT, den världsorganisation som har till uppgift att undersöka sexarbetares villkor och antal i världen.
Inlägg #18: Postat: 2002-08-15 12:50:00
Stella
Om det ska räknas som oseriöst får du nog slänga ut alla dina egna fakta också på en gång. Rejäla siffror borde gå att få genom dem eller ECPAT, och om 250 kvinnor varav många varit prostituerade anser denna organisation vara ett alternativ, med vilken rätt underkänner du den?
Inlägg #19: Postat: 2002-08-15 12:51:00
Stella
Det underminerar bara i slutänden din egen trovärdighet och visar att du inte heller är ute efter att lyssna på de organisationer som har erfarenheter och har lyckats vinna prostituerades förtroende, utan bara slår dövörat till för allt som inte passar din åsikt.
Inlägg #20: Postat: 2002-08-18 19:17:00
observant
hej Stella: kan du definiera Spegeln? En sån tittade du på när du skrev ditt sista inlägg.
Laddar...