|
Inlägg #21: Postat: 2002-08-13 10:50:00
|
|
Michael Lundahl |
Du SHQ... nu har du fallit i samma svart-vita fälla som alla andra i den här debatten. Jag har aldrig någonsin sagt att det saknas olyckliga sexarbetare. Dessa finns wow liksom.... vilken sensation. De är inte få heller. Och dessa fortsätter att lida bara för att Regeringen med flera inte törs ta tagi problemet... därför att då måste de börja se på detta problem OBJEKTIVT.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2002-08-13 10:52:00
|
|
Michael Lundahl |
Och skulle de börja göra det... då kan deras bräckliga bild om "hur det ska vara" rasa samman. Så länge de förblir okunniga kan de hävda "Enda sättet är att göra sig av med det". Kommer fakta in i bilden kanske andra lösningar uppenbarar sig... och röda blocket kommer aldrig någonsin utan mycket vånda att ge med sig på den punkten. Deras traditionella hållning går före de prostituerades väl.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2002-08-13 10:59:00
|
|
va sa du? |
Så att ett fåtal prostituerade skulle vara nöjda med sin lott vill gärna se bevis på detta, till ex ett äkta samtal du har haft om detta med som säljer sig betyder att man ska se till deras behov istället för till behovet det flertal prostituerade som inte mår bra av sin situation har?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2002-08-13 11:25:00
|
|
Bertram |
Nej, han sade att man skall försöka se till deras behov/vilja - också. Håller med dig Lundahl, folk verkar inte vilja förstå vad du skriver.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2002-08-13 13:15:00
|
|
Michael Lundahl |
Javisst "va sa du?"... om du samtidigt visar bevis på att alla, eller åtminstone en överväldigande majoritet av dem är olyckliga. Det ska bli intressant att se hur du får fram det beviset med tanke på att inte ens REGERINGEN vet någoting alls om 3/4 i bästa fall... i värsta fall upp mot 4/5, 9/10 sexsäljarna i det här landet. Kom igen bara... låt höra dina fina bevis.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2002-08-13 15:48:00
|
|
SHQ PÅ 23 |
Jag om någon föredrar gärna direkta dialoger med horor om man skall yttra sig om horor. Det skriver jag i en artikel som heter "Terrorultimatum till sourze". Jag har pratat med horor och gjort mina slutsatser men mina enskilda observationer kan inte vara några empiriska bevis...
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2002-08-13 15:52:00
|
|
SHQ |
Jag går nog inte ner i Svart/vit fällan och det där börjar bli rätt utmald retorik eftersom det som vanligt är artikelförfattaren som är den som är nyanserad. Att RIKSDAGEN som klubbade igenom sexköpslagen inte vet resten är inte riktigt ett argument. Vad jag säger är att jag kan i prostituerade spåra riktigt lågt egenvärde, tjejerna jag pratade med saknade vad man kalla " kroppslig integritet"
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2002-08-13 16:00:00
|
|
SHQ |
Om du vill veta vad det är så prova gärna att folk får komma hem till dig och bara klämma på dig för 10kr får du se lite av de obehag de förtränger. Jag tror alltså att de flesta innerst inne inte är riktigt lyckliga eller ens till freds med tillvaron. Detta är ingenting jag vet utan tror så du får gärna komma med bevis som bestyrker motsatsen. Ett bra program på BBC som gick i England tog upp en olika massa horor
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2002-08-13 16:02:00
|
|
SHQ |
med olika bakgrund och arbetsuppgifter och på frågan om de hade någon kroppslig integritet så blev de just en aning förbryllade. Du får ursäkta en personlig fråga Mikael men har du träffat någon prostituerad och pratat med henne ett längre tag? Min flickvän i London var strippa så jag träffade en del där och fick en insikt som jag ser att du kanske inte har och som skulle nyansera din erotomaniska liberalism lite. mvh
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2002-08-13 16:26:00
|
|
Michael Lundahl |
SHQ, för det första: ta ditt djävla skitsnack om min "eromani", "sexnoja" och så vidare och spola ned det ok? Det är långt under din värdighet att hålla på med sådana respeklösa dumheter. Kan du inte debattera med mig över den dagisnivån är det dags för dig att sluta, ok?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2002-08-13 16:27:00
|
|
Michael Lundahl |
För det andra: Jag har aldrig någonsin förnekat att det finsn sexarbeatre som mår dåligt, är skadade eller på annat sätt mår bäst av att sluta inom sexindustrin... och dina antydningar om detta, det är beviset på att du sitter i svart-vitt fällan precis som de flesta andra i den här debatten.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2002-08-13 16:30:00
|
|
Michael Lundahl |
Men okunskapen är som sagt stor... det kan du inte förneka. Man har dålig kontakt med de prostituerade. Man har NOLL kontakt med torskarna trots att betänkade klart och tydligt utpekade detta som mycket viktigt. Överhuvudtaget famlar man i mörkret och tar beslut efter vad som låter vackrast i debatten eller vad som passar den egna övertygelsen, den som är ihopsnickrad i Skyddade Verkstaden. Detta är idioti och hjälper INGEN.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2002-08-13 23:30:00
|
|
Sudden |
Vad har du själv gjort åt det här stora jätteviktiga problemet då rent konkret, Michael? Eller är det bara varmluftsballong alltihop, all talk and no shop?
Så upphängd på den här problematiken som du är vore det kanske dags att själv gå ut och skaffa fram de fakta som regeringen saknar då, om du nu är så säker på att du har rätt. Bara så att de inte tror att de kan nåt bara för att de har några hundra personer som jobbar med att utreda saker eller så, menar jag.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2002-08-14 08:45:00
|
|
SHQ på 31 |
Att du fortsättera analysera argument och diskussion istället för att helt sonika argumentera vidare är lite tråkigt. Okunskapen är stor här i Sverige eftersom vi angriper symtomen. Man vet en hel del om torskar så det stämmer inte. Vad är idioti? Att debattera prostitution och inte tycka exakt som du eller att lagstifta mot det? Med kognitiva behandlingar och en lagstiftning mot de som utnyttjar flickorna...
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2002-08-14 08:47:00
|
|
SHQ... |
Kan man på sikt reducera prostituerade som innerst inne inte vill vara där. Till och med Kulick säger ju att trauman är överreppade på gatuprostituerade. Jag har sett siffror som pekar på att att det även gäller andra yrkesgrupper inom prostitutionen. Vad man skall ha klart för sig är att dessa är yrkesmässigt dugliga eftersom de är depriverade snarare än deprimerade. mvh
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2002-08-15 13:21:00
|
|
va sa du? |
Jag vet inte vad du vill ML, du kräver att folk ska prata med prostituerade men när de berättar om samtal och möten med dem så accepterar du inte vad de kommer med för info bara för att den inte stämmer med din syn. Jag hävdar bestämt att det är en ytterst liten andel av prostituerade som är nöjda med sin lott.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2002-08-15 19:25:00
|
|
icke förstår |
Om det vore så, skulle inte alla dessa missnöjda prostituerade ta emot hjälp från myndigheten med öppna armar, om dom fick det?!
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2002-08-16 01:48:00
|
|
Funderaren |
Läste nånstans om en samling prostituerade i Köpenhamn, där endast en, av något hundratal, inte använde droger. Dels är ju dyra drogerna en faktor som driver ej så bildat folk in i prostitution, men det är väl även en typ av olycklighetsindikator, där drogen bl a fungerar som bedövningsmedel.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2002-08-16 01:48:00
|
|
forts: Funderaren |
Prostitution lär knappast vara så många prostituerades drömyrke, vilket dock Lundahl enträget lämnar öppet för, och vänder på bevisbördan gentemot rådande, och därmed troligen välgrundade, uppfattning. Men alternativen är ju färre för fattiga i t ex det endkörda östra europa, och den misären i yrkesvalet kanske inte känns riktigt lika illa när alternativet är en annan stor ekonomisk misär, varför kanske öst och väst skiljer sig ur förnedringsaspekt?
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2002-08-16 22:15:00
|
|
SHQ på 39 |
Det där var väl skrivet. Det finns en klar kulturell skillnad på möjligeheterna, valfriheten och den sociala bakgrunden som man bör ha i åtanke när man tittar på prostituerade.
|
| |