Inlägg #1: Postat: 2002-08-10 18:49:00
|
Lena V -forts |
För egen del har jag också gått över gränsen. Det är inget jag är stolt över, men ett intressant faktum är att personen jag kommenterade svarade med förvåning och ett " Men Lena? Vad är det med dig? Du brukar ju alltid svara avväpnande och få mig att le, hur elak jag än är mot dig" Nu bad jag vederbörande om ursäkt. Dom ggr jag själv känt att nu är det fan i mig nog och högt delgett det, har jag inte mötts av annat än tystnad. Det ser jag inte som en styrka, utan en stor svaghet.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-08-10 18:56:00
|
Lena V -forts |
Faran, som jag ser det, är att ju hårdare hud man får, ju mer tolererar man. Man rycker på axlarna och låter andra debattörer förlöjliga ens person med epitet som; ful, fet, bitter moralist, puritan, sexuellt hämmad osv osv. Upprepas det nog många ggr blir det en sanning verkar många anse. Och det ligger säkert något i det. Men man ska inte förringa sig själv, genom att tolerera för mycket. Att emotsäga sig utvik och då bli jämförd med Hitler känns inte bara absurt utan också jävligt makabert.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-08-10 19:02:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 2 |
Att tolerera dvs ignorera innehållslöst trams är inte att "förringa sig själv". Det bästa sättet att bemöta tramsare är att envist hålla fast vid sakfrågan. En av Usenets absolut skarpaste debattörer har f.ö. skrivit en ganska kul artikel i ämnet: Länk: sm.luth.se
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-08-10 20:02:00
|
KYREUS |
Siren! Enligt dig skall man tydligen endast lyssna på sk kritik man själv "godkänt". Hur kan andra åsikter då få värde?? Jmfr med SOKRATES, som speciellt lyssnade på sina kritiker...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-08-10 21:22:00
|
Olof Öberg |
Alla åsikter har ett värde. Vissa åsikter har dock ett försumbart värde och kan därför ignoreras. Att filtrera information är nödvändigt för mentala hälsan och effektiv användning av debattiden. I princip så är det ingen skillnad på att "förlora" debatten p g a dåliga argument och att ignorera åsikter av högre värde. Så man gör bäst i att inte undvika debatten - det genomskådas.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-08-11 02:59:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 4 |
Ja, Sokrates var ju också en toffel.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-08-11 17:28:00
|
SHQ |
Det är som sagt inte att förringa sig om man ignorerar innehållslöst trams men att helt sonika alltid göra kan leda till att man får lätt att slå på skygglappar samt att man blir lite förhärdad och får svårt att ta kritik. Det Öberg skriver om att filtrera för hälsan är sant och precis av samma skäl kan man filtrera för mycket.
|
|