Den otåliga generationen

Inlägg #1: Postat: 2002-08-09 23:34:00
Janne
En fråga till dig Stefan. Är demokrati enligt din mening, att det som jag anser är rätt, skall gälla alla andra, eller hur menar du att det skall gå till? Vad tycker du är en demokrati?Att försöka håna andra ser jag redan att du tycker är helt ok.
Inlägg #2: Postat: 2002-08-10 00:52:00
Stefan
Min åsikt är att demokratibegreppet tas alldeles för givet i Sverige och ofta likställs med parlamentarism för att vara legitim, en lika stel som farlig inställning. Sen är det inte konstigt alls att man har med sig politiska uppfattningar hemifrån, medvetet eller inte. Min fråga ser jag inte alls som ett hån eftersom vi alla bär med oss ett "åsiktsarv" i större eller mindre mening från vår uppväxt. Yngre verkar ha mindre distans till det. Hån eller fråga? Döm mig du.
Inlägg #3: Postat: 2002-08-10 23:44:00
Janne.
Slutet på ditt inlägg kan mycket väl uppfattas som hånfullt , men ok, Stefan, jag vill gärna att du beskriver din uppfattning om vad en demokrati ärbör vara. Skall den vara olika för olika åldersgrupper mm?
Inlägg #4: Postat: 2002-08-11 11:13:00
Stefan
Demokratiska beslut ska i första hand tas av de som berörs av besluten, inga andra. Demokratin bör vara så direkt som möjlig, med så få representationer som möjligt, och utan fasta mandatperioder. I korthet: den ska ner på så låg nivå i samhället som möjligt, även geografiskt. Politiker ska göra vad folket säger, inte tvärt om som idag. Det är min vision, och visioner når man ofta inte fram till, men man kan åtminstone sträva mot dem.
Laddar...