Inlägg #1: Postat: 2002-08-08 18:51:00
|
Danneman |
fortsÄr du såå religös och blind att du är rädd att du inte kan utöva din religion i något annat mer humanistiskt parti?
Ledsen att behöva rycka undan mattan på dig Bojan, men i likhet med MUF´s ordförande, så är du inget annat än en husneger i dina partikamraters ögon. En tyglad ensam minioritetsrepresentant som etablerade kollegor kan slänga i ansiktet på folk som kritiserar partiet för någon form av diskriminering. Det är därför det gullas med dig.
En Oncle Tom.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-08-08 19:22:00
|
Henrik |
Du tog orden ur min mun.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-08-09 09:31:00
|
Daniel |
Jag håller med, kombinationen kristen/homosexuell är lika absurd som kombinationen nazist/neger.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-08-09 12:40:00
|
henke |
daniel, tycker du att mark levingood och andra kristna bögar är absurda? är deras tro absurd? läs på! det finns många olika kristna riktningar! kanske inte så mycket i kd men det finns... tänkt på varför det finns så många olika kyrkor? därför att folk tycker olika i många frågor, bl.a. homosex... Nazismens grund är emot andra folkslag, kristendomen utgår från kärlek och en tro på gud. homosexfrågan får stå dem som tycker så, kanske för att kd är ett högerparti...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-08-09 14:17:00
|
Daniel |
Och om en man ligger med en person av mankön liksom man ligger med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall ovillkorligen dödas. Deras eget är blod är över dem.
3 Moseboken 20:13
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-08-09 14:18:00
|
Daniel |
Och du skall inte ligga med en person av mankön som du ligger med en kvinna. Det är något avskyvärt.
3 Moseboken 18:22
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-08-09 14:20:00
|
Daniel |
Henke - Var det något mer? Är du kristen förresten? Då kan väl du berätta för mig vilken hudfärg Eva och Adam hade, och hur inavel kunnat undvikas om alla människor härstammar från två personer?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-08-09 14:46:00
|
henke |
daniel, min vän. jo, jag är kristen. Men att va kristen betyder inte enligt mig och många med mig vad man anser om homosexualitet eller skapelseberättelsen. Det är detta jag menar med att folk tycker olika i frågor, man läser och tolkar bibeln på olika sett. T.e.x. bokstavstroende eller historiskt kritiskt. Det spelar ingen roll om du droppar bibelversar som vi alla har hört åtskilliga gånger om vi inte tror att de är guds ord. Bland kristna finns det olika syner på bibeln.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-08-09 14:48:00
|
henke |
forts:
Vilken hudfärg adam och eva hade vet jag ej om de nu fanns eller bara är symboler för den första människan. Jag tycker nog att det är mindre viktigt. Men du får gärna berätta för mig vad du tror... Så berätta nu, är du kristen? kristdemokrat?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-08-09 14:53:00
|
Daniel |
Henke - Hur avgör du vilka som är Guds ord då? De du gillar? Känns det inte lite svårt att grunda sin livsuppfattning på så lösa grunder?
Och förresten, ja, jag tycker Mark Levengood och liknande är absurda, jag tycker inte att bibeln är särskilt svårtolkad på det området.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-08-09 14:59:00
|
Daniel |
Jag är skeptiker, jag gillar att ställa frågor ang. saker jag anser absurda.
Om jag skulle bygga mitt liv på t.e.x kristendom skulle jag se till att tänka över och begrunda saken ordentligt, vilket jag anser att många inte gör.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-08-09 15:16:00
|
henke |
Jag är också skeptiker. alltså, antingen tror man att bibeln är guds ord eller inte. då tvingas man ifrågasätta allt. Men inte sammanhanget, det som står skrivet kanske är guds ord ur människors synvinkel. Att det är skrivet med människors hand och därmed speglar sina egna åsikter. kanske åsikter från den tiden. Vi pratar här om sakfrågor.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-08-09 15:17:00
|
henke |
Att jesus vandrade här är vetenskapligt bevisat. Resten handlar om tro. Förstår du vad tro är? Du som "skeptiker" borde se upp till mark och andra som går imot och trotsar normen. Han är praktiskt skeptisk!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-08-09 15:20:00
|
henke |
förresten varför diskuterar du här daniel. för att det är kul att vara skeptisk eller för att du vill komma fram till något? Kan man bygga ett liv på att vara skeptisk mot andras åsikter..?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-08-09 15:25:00
|
Daniel |
1. Skall jag se upp till någon som baserar sitt liv på en bok där hans läggning fördöms, och som är full av fel, t.e.x att jorden är platt?
2. Jag diskuterar här för att få reda på hur människor jag finner absurda tänker.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-08-09 16:12:00
|
henke |
anledningen till att mark är kristen är hans tro och upplevelser. som alla andra kristna. Mark har alltid haft ett dilemma med andra kristnas syn på hans läggning. Men som sagt, han baserar inte sitt liv på en bok, utan sin tro. Och det finns många tolkningar av vad som står i bibeln. Den tolkningen du beskriver är den bokstavstroendes, som du hittar radikala frikyrkor. lästips: böcker av harry månsus och tidningen trots allt. trevlig helg! frid/henke
|
|
Inlägg #17: Postat: 2002-08-10 17:07:00
|
Daniel |
Vad baserar man en kristen tro på om inte bibeln????
|
|
Inlägg #18: Postat: 2002-08-12 08:44:00
|
Thomas |
Daniel, mitt svar: Man baserar den på tanken om att "..de som tror på honom inte skall gå förlorad.." - och att tro på honom innebär i korta ordalag att försöka bemöta andra såsom man hoppas andra skulle bemöta en själv.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2002-08-12 09:52:00
|
Daniel |
Thomas - Då kan du väl lika gärna vara buddhist?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2002-08-12 15:03:00
|
pUs |
Ganska kul inställning. Somliga verkar se bibeln som ett smörgåsbord där man plockar åt sig godbitarna och raskt går förbi dom där lite mindre läckra delarna. Men smaken är ju delad.
|
|