Inlägg #1: Postat: 2002-08-08 00:00:00
|
Liselotte |
Nu kändes det som du höll med och inte höll med på en och samma gång.
Jag försökte göra en koppling mellan att våldtäkterna går ner i åldrarna och att sex blir mer och mer öppet.
Jag tycker lika synd om en pojke/kille/man som blir utnyttjad men jag kan inte göra paranteser i mitt skrivande hela tiden. Nu är jag kvinna och skriver ur en kvinnas synpunkt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-08-08 17:56:00
|
Anna Li |
Det är svårt att inte hålla med om att våldtäkt är obehagligt.
Om vi lämnar våldtäkterna och inte talar om offer längre; många pojkar är lika stressade som tjejer av prestationskraven i låga åldrar. Det känns lite som att du själv fallit offer för den delen av det översexualiserade budskapet som säger att män alltid vill ha ren rå sex och skiter i kvinnan. Den kusin du pratar om blev väl inte våldtagen?
Våldtäkter går inte ner i åldrarna för att sex blir mer öppet.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-08-08 17:56:00
|
forts |
Om det nu är så att det går ner i åldrarna har det nog mer att göra med att synen är så snedvriden och att den mer verkliga sexualiteten fortfarande inte är öppen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-08-08 18:53:00
|
Liselotte |
Det tror jag visst det gör.
Min kusin blev inte våldtagen, killen trodde hon var 16. Men man ska inte ha sex när man är tolv, och killar ska inte våldta när de är 14. Du tror inte det kan ha nåt att göra med pressen att göra det?
Jag tror bestämt att det har med att sex blir mer öppet och diskuteras och är så naturligt och bra.
Det är föräldrarnas uppgift och skolans att lära barnen om sex på en bra nivå, inte silikons uppgift att tala om vilken dildo som är bäst.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-08-08 23:59:00
|
Anna Li |
Du menar att om det var mera hysh-hysh runt sex skulle vi ha färre våldtäkter? Det tror jag inte en sekund på. Jag instämmer i att 12 -åringar inte ska ha sex - men det har inte med våldtäkt att göra. Den kille som hon hade sex med kanske var lika pressad till att prestera sex som hon dvs de var både påverkade av en snedvriden syn på sex.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-08-12 01:48:00
|
Liselotte |
Varför tror du fjortonåringar våldtar? Tror du att de är kåta eller vill bevisa nåt? Varför tror du de vill bevisa nåt? Varför tror du att det är häftigt att ha sex? Min kusin blev inte våldtagen, hon hade som du säger antagligen samma press. Men du tror inte det finns situationer där6 bara en har press och den andre parten tvingar sej på bara för det?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-08-14 13:27:00
|
Kalle G |
14-åringar ska inte våldta, där har du rätt, INGEN ska våldta! Men "man ska inte ha sex när man är tolv". Varför då? Om man är nyfiken och verkligen vill pröva? Nej, för att Liselotte bestämt att det är fel! OM nu din kusin bara kände sig pressad och inte ville innerst inne, varför ljög hon då om sin ålder? Hade hon uppgett rätt ålder hade nog killen backat.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-08-14 13:29:00
|
Kalle G |
Och vad vet du om varför 14-åriga killar har sex? Du har ingen aning om vad som rör sig i skallen och byxorna på en 14-årig kille!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-08-14 20:53:00
|
Liselotte |
Varför tror du lagen säger att man inte ska ha sex förens man är 15? säger inte det allt? Vaddå nyfiken, kroppen är ju inte färdigutvecklad ens. Men en tolvåring kanske ska röka och dricka sprit också. Om de är nyfikna menar jag.
Jag har pratat med killar. Jag hävdar i och för sig inte att jag vet. Men det borde ju bero på nåt att fler barn våldtar nu än innan.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-08-16 08:56:00
|
Kalle G |
Ja, lagen säger det, och det beror väl mest på att man vill skydda minderåriga från övergrepp eller att "förföras" av äldre. Praxis OBS praxis, oftast men inte alltid så tillämpar man ju inte lagen om två jämnåriga 13-14-åringar haft sex och båda var överens om det. Men jag upprepar min fråga, varför ljög din kusin om sin ålder?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-08-17 12:29:00
|
Liselotte. |
Antagligen för att hon var kär, hade hon sagt att hon var 12 hade killen nog inte ägnat mycket uppmärksamhet åt henne. Och varför säger du 13-14åringar istället för 11-12åringar. Dom kan väl också vara nyfikna? Det är helt otroligt att du tycker att tolvåringar själva ska få bestämma om de är nyfikna och vill pröva. De är barn!!!!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-08-19 13:35:00
|
Kalle G |
Jag tog 13-14 år som exempel eftersom jag tror det är vanligare. Men visst har du rätt, 11-12 åringar kan också vara nyfikna. Tydligen tillräckligt nyfikna för att ljuga om sin ålder... Vad är egentligen ditt problem? Att hon hade sex, eller att hon ville ha det? Eller att hon ljög? Var killen äldre än henne? Då får du väl polisanmäla honom för sex med minderårig. Eller får du anmäla henne för "lögnaktigt intyg" eller något. För att markera att så-här-gör-man-inte!
|
|