Folkpartiets förlorade heder

Inlägg #1: Postat: 2002-08-07 16:08:00
pUs
Den s.k "debatten" om invandring i Sverige är nu så infekterad och förpestad att det är ett fullständigt orimligt krav att en ny invånare i detta land bör försöka lära sig tala svenska. Underbart.
Inlägg #2: Postat: 2002-08-07 17:00:00
Kent Davidsson
SS fråga tycks vara av typen "a eller b" men vid en närmare betraktelse visar det sig att a är i stort sett lika med b. Skulle herr språkekvilibrist kunna upplysa mig om hur han tänkt sig?
Inlägg #3: Postat: 2002-08-07 18:06:00
Samuel Sirén, svar på svar 2
Nej, det låter jag av ren elakhet dig lista ut på egen hand.
Inlägg #4: Postat: 2002-08-07 20:21:00
Stefan
Hur ska man göra med alla de som inte är unga och/eller har lätt för att lära? Hur lång tid ska de få på sig? Språk lär man sig i första hand i en kontext, inte i ett klassrum. Ska provet förresten gälla grammatik och/eller uttal? Vad gäller uttal kan till och med vissa svenska dialekter ha svårt att göra sig förstådda. Samma krav för dom?
Inlägg #5: Postat: 2002-08-07 22:16:00
WKA
Kravet att en invandrare som vill bli svensk skall lära sig språket är rymligt. Med ett sånt krav försöker fp plocka ett par poäng som ett parti som försök göra något åt invandrarnas integration, men genom att sätta ett sånt krav säga att det är invandrarna som inte frivilligt vill lära sig språket, utan måste tvingas till det. Jag kan slå vad om att Mauricio Rojas har ett finger i det hela.
Inlägg #6: Postat: 2002-08-07 22:18:00
WKA
Problemet är inte invandrarnas vilja att lära sig svenska, det är snarare samhällets problem att ge dem möjligheterna till språket och integration.
Inlägg #7: Postat: 2002-08-08 02:52:00
fp
Jepp. Mauricio Rojas är, om jag inte är felunderrättad en av författarna.
Inlägg #8: Postat: 2002-08-08 10:05:00
Farzaneh Dehdari
Svar till Samuel S.
Det är inte fullkomligt gränslöst orimligt, inte alls orimligt utan helt befogat att man bör bemöda sig att lära det officiella språket i det land man bor i. Utan det skulle jag känna mig vara på en begravningsplats. Dagstidningar, radio och TV, att ta del av människornas tankar och idéer…Man går miste om mycket om man inte kan språket. Min kritik handlar om partiets desperata försök att fiska röster från dem som är missnöjda med invandringen.
Inlägg #9: Postat: 2002-08-08 10:20:00
Daniel
Farzaneh Dehdari - Ursäkta, men har du läst en tidning senaste halvåret? Fp har ju desperat försökt "profilera" sig som ett invandrarvänligt parti för att klamra sig kvar i riksdagen.
Inlägg #10: Postat: 2002-08-08 14:31:00
WKA
Det är det som är problemet!! fp gör bara invandrarna en björntjänst genom sin "tycka synd om de" syn och deras stegrande påhittighet för att få röster. En kanske ännu större miss är att ta en öppen diskussion med Pia K. och legitimiera det j* partiet. Man kan säga mycket om Westerberg, men han var av en helt annan kaliber.
Inlägg #11: Postat: 2002-08-08 14:38:00
Daniel
WKA - Ja, han var ju jättebra, bara att lämna diskussionen om den blir för obekväm ...
Inlägg #12: Postat: 2002-08-08 14:53:00
HE
Farzaneh, kan du förklara din sista kommentar lite närmare? Det är ju inte FP som gjort en stor sak av just den punkten utan medierna´som jag uppfattat det.
Laddar...