Åtgärder för de arbetslösa

Inlägg #1: Postat: 2002-07-31 21:04:00
sten
För statlig anställning finns sådan lagstiftning till och med i den gamla grundlagen "Förtjänst och skicklighet"men i praktiken är den obsolet. Men där är det en viss uppmärksahet kring anställningen så att de värsta övertrampen undviks. Det är väl sånt Hermasson efterlyser även i privat tjänst
Inlägg #2: Postat: 2002-07-31 21:10:00
Chister H
Jag väntade på denna invändning. Men det är väl endast aktuellt vid vissa tillsättningar tex. professurer o likn. Frågan kvarstår, vill vi ha generella lagar i detta avseende? Vill Hermansson, vill du, sten? Jag vill det inte. Mvh CH
Inlägg #3: Postat: 2002-07-31 21:35:00
Henrik Hermansson
Generella lagar är väl tveksamt. Men om arbetssökande åtminstone fick veta vad som händer i rekryteringsprocessen skulle man i alla fall kunna klaga. Idag är arbetssökande ganska maktlösa. Jag tror att nepotismen är ett stort problem, vilket får till följd att många duktiga stängs ute. Lagstiftning är inte enda sättet.
Inlägg #4: Postat: 2002-08-02 15:23:00
Herr Abel
Nepotismen är rent skadlig för företagsamheten. Jag jobbar lyckligtvis själv inom ett företag där policyn förbjuder att släktingar arbetar inom område. Kompisnätverk kan man dock aldrig komma åt genom någon form av reglering. För övrigt tycker jag att artiklen på ett bra sätt speglar min verklighet och mina funderingar innan det att jag fick jobb.
Inlägg #5: Postat: 2002-08-02 16:15:00
m m
Det sura är också att arbetsgivare är skyldiga att annonsera ut jobb, även om de inofficiellt bestämt sig för vem som ska ha anställningen... Detta leder till en massa irr-annonser, och ansträngningar som hamnar direkt i papperskorgen...
Laddar...