Den lata invandraren

Inlägg #1: Postat: 2002-07-30 21:22:00
Ernst
Trots detta talar vi svenska i Sverige.
Att kvinnor är undergivna och lyder all form av auktoritet, vet alla män.
Har du ingen självrespekt?
100 av all högre utbildning bedrevs på latin för några hundra år sedan. Det är dystert att du med dina mindrevärdighetskomplex har lyckats ta en akademisk examina.
Om du nu har gjort det?
Inlägg #2: Postat: 2002-07-30 21:34:00
Ernst
Jag heter Britt, jag lyder.
Har någon bestämt att vi ska tala engelska så gör jag så!
Jag Britt ifrågasätter inget, jag kräver inget.
Jag Britt, lyder alltid!
Jag är en kvinna, ställ inga krav på mig!
Inlägg #3: Postat: 2002-07-31 12:42:00
Christer H
Vart vill du komma, Ernst? Britt kommer ju med en relevant kommentar. Jag tror nog att alla studenter, där undervisningen sker på engelska, tvingas acceptera det, oavsett kön. Mvh CH
Inlägg #4: Postat: 2002-07-31 17:41:00
Britt Annién
9 millioner svenskar. 6 Miljarder människor. Det blir, med enkel sub-akademisk matematik, 0.0015 av totalen. Alltså, antalet svensktalande utgör 1.5 PROMILLE av världens befolkning. Alla övriga talar förstås inte engelska. Men som relevant språk i en global värld/ekonomi med företag som måste hävda sig i den utländska konkurrensen, kommer i längden det svenska språket inte att vara mer än kuriosa. Want a good job? Learn to speak english!
Inlägg #5: Postat: 2002-08-01 20:43:00
Mats S
Att kunna prata på engelska i all ära, men man borde väl också kunna stava. Want a even better job? Learn how to spell correctly! "English" och inte "english". Fast det visste du säkerligen redan, sådant lär man sig ju i grundskolan.
Inlägg #6: Postat: 2002-08-02 07:28:00
Ernst
Britt Du påstår att högre utbildning som bedrivs på engelska, är hemligt.
I formella sammanhang är det inte en hemlighet det engelska språket är dominerande i undervisningen på akademisk nivå.
Britt! det är ingen hemlighet att engelskan är det dominerande språket. Det finns inget hemligt med det.Det finns inget hemligt med att en tredjedel av undervisningen vid svenska universitet bedrivs på engelska.
Britt: Det får sägas i formella sammanhang att engelskan är det dominerande språket.
Inlägg #7: Postat: 2002-08-02 07:33:00
Ernst
Britt: Jag hoppas verkligen att du inte studerar på ett universitet!
Det vore en skandal om du har lyckats ta dig till ett universitet.
Inlägg #8: Postat: 2002-08-02 07:46:00
Ernst
Din fåniga matematik, har för i helvete ingen betydelse om vi kommer att tala och skriva på svenska!
Inlägg #9: Postat: 2002-08-02 09:02:00
Britt Annién
Ja du Ernst. Det är klart, vi kan isolera oss som Nordkorea och bevara svenskan på det sättet. "Hemligt" får stå för dig, det har jag inte sagt, vad jag menar är att verkligheten i språkfrågan är politiskt inkorrekt, ungefär som Euron vilken numera är praktiskt accepterad i t.ex Haparanda och gränsorter mot Finland.
Inlägg #10: Postat: 2002-08-02 09:04:00
Britt Annién
Linda Skugge som jag inte gillar i övrigt skrev nyligen en krönika om språk som fångar vad jag och många andra tycker. Försök hitta den. Själv råkade jag så sent som igår använda ordet "restless" istället för det svenska "rastlös". Genast slog tre språkpoliser ner på detta, trots att de förstod fullt ut vad jag sade. Och så är det ofta, att engelskan fungerar lika bra som svenskan, bortsett från i psyket på er språkpoliser. Ni har fruktansvärda nations-mindervärdeskomplex. Verkar det som. :-P
Inlägg #11: Postat: 2002-08-02 09:52:00
Ernst
Det är ok att tala engelska.
det är inte det det handlar om.
Att engelskan är det dominerande språket ifågasätter jag inte!
Men det betyder inte att det svenska språket skall gå under, lika lite som att kurdiska skall utplånas. Att du Britt har lyckats lära dig engelska, innebär ju inte att svenska språket skall försvinna som språk. Det går att tala flera språk men det fattar du tydligen inte. Det är väl ändå inte fel att vi talar svenska i sverige
Inlägg #12: Postat: 2002-08-02 10:13:00
Ernst
Ungefär 300,000 isläningar skriver och talar på just Isländska.
I Island är det mycket noga med att översätta engelska uttryck till just Isländska.
Språket är en förutsättning för att förstå vår historia.
Britt jag är inte negativ till att du vill tala engelska, franska språket var under lång tid det språk som talades av adel och kungar.
Inlägg #13: Postat: 2002-08-02 21:51:00
Britt Annién
Vi är nog inte så oense som det verkar, men visst kommer det nuvarande svenska språket att gå under precis som det svenska språk som talades för tvåhundra år sedan vore helt omöjligt idag, annat än som buskis-dialekt.

Vad jag huvudsakligen tänker på är dock den del av den kommenterade artikeln som handlar om "lär er svenska så får ni invandrare jobb". För så är det ju bevisligen inte. Och att då tro att det handlar om rasism är ju fel. Det KAN vara en del av det, men det är inte hela bilden.
Inlägg #14: Postat: 2002-08-03 01:48:00
David
Är det inte någon annan än jag som tycker att konverteringen från 0.0015 till 1.5 promille blev lite fel?
Intressant i sammanhanget är att Britt har använt decimalpunkt istället för kommaditot vilket är brukligt i Sverige.
Inlägg #15: Postat: 2002-08-03 07:05:00
Britt Annién
Hej David! Häng med nu. Utgångsiffra; 6 Miljarder människor. 600 miljoner 10. 60 miljoner 1. 6 miljoner 1 Promille. 9 miljoner 1.5 Promille. Om Absolut Svenska var en dryck skulle den inte vara mycket att skölja ner kräftorna med! ;- Decimalpunkt har jag gått över till för flera år sedan. Även i akademiska sammanhang. Du är den första som har reagerat! Engelska ord får jag ofta reaktioner på, men "engelsk" matte - aldrig förrän nu!
Inlägg #16: Postat: 2002-08-03 12:51:00
the tvångsbesserwisser
0,15 blir det nog även med engelsk matematik.
Inlägg #17: Postat: 2002-08-03 18:59:00
Britt Annién
Aha. Nu ser jag. Det var inte meningen att det där procenttecknet skulle vara med alls i den första beräkningen. 0.15 är förstås samma sak som 1.5 Promille. Precis som du säger.
Laddar...