Voltaire och Rousseau

Inlägg #1: Postat: 2002-07-30 21:36:00
Mattias
Det fina med filosofi är att den är bär med sig tolkningsfrihet tycker jag. I Rousseaus utsaga om det av naturen goda i människan finns också underförstått, som du pekar på genom att säga att vi kan välja det onda, den fria mänskliga viljan. Rousseau var sartréian innan Sartre.
Inlägg #2: Postat: 2002-07-31 19:20:00
Andreas
Jag är i allmänhet skeptisk till "tillbaka-till-naturen"-mentalitet av den typ som tycks finnas hos Rousseau. Jag har inte läst Rousseau men åtminstone som han tolkas idag ser jag hans synsätt på människans "natur" som likt kristendomens men med nya metaforer.
Inlägg #3: Postat: 2002-07-31 19:33:00
Andreas
Om man skall finna en ontologisk bas för en sådan syn på människan måste man som jag tolkar det både införa objektiva värderingsmässiga sanningar samt ett platonskt urtillstånd för mänskligheten. Men det hindrar förstås inte att man tolkar honom annorlunda än jag gör, och får ut något vettigare av det.
Inlägg #4: Postat: 2002-07-31 21:17:00
Mattias
Hur man tolkar Rousseau tror jag beror på vilka förutfattade ideologiska föreställningar man filtrerar honom genom. Jag är tyvärr ytterst okunnig vad gäller den kristna tron och dess budskap. Rousseau vill, liksom Voltaire skrapa bort all "smuts" från människan, alla stora historier, all metafysik även om R själv hänfaller till metafysiken när han påstår att människan är god, jag älskar självmotsägelser och finner mej inte sällan själv inkapslad i dem för övrigt.
Inlägg #5: Postat: 2002-07-31 21:22:00
Mattias
forts... efter som jag personligen är relativist vilket jag naturligtvis önskar att jag inte var så har jag inga föreställningar om att någon objektiv ontologi, omslutande oss alla varken är konstruerbar eller finns given. Det är ju ett problem alla som kommer med utsagor om världen och dess tillstånd dras med - det är lätt att verka totalitär, därför hänvisar jag alltid till var och ens fria personliga ontologi, vilket naturligtvis skapar nya problem, men det är en annan diskussion.
Inlägg #6: Postat: 2002-08-01 19:52:00
Andreas
Jag har inte företagit mig någon djupare analys av den kristna trons budskap, men när jag jämför syndafallet med tillbaka-till-naturen-attityden misstänker jag att det är samma psykologiska behov hos människan som tillfredsställs.
Inlägg #7: Postat: 2002-08-02 07:58:00
Andreas
Frågan om en objektiv ontologi är knepigare. Jag tror på en faktuell verklighet som "är" och "blir" oavsett vad vi som subjekt tror om den. Sedan om en entydig ontologi är fattningsbar för människor är mer tveksamt, jag ser dock inte hur diskussion om någonting alls skulle vara meningsfullt om vi inte antar att vi faktiskt kan interagera med verkligheten.
Laddar...