|
Inlägg #1: Postat: 2002-07-30 08:54:00
|
|
anna a |
Christer H: har DU någonsin fått den frågan? har någon av dina maliga vänner fått den?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-30 08:55:00
|
|
anna a |
manliga, menar jag. men de kanske är malliga också. ;
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-30 09:31:00
|
|
Christer H |
Varför tycker ni så illa om prostituerade? Att det är höjden av kränkning att bli sammanblandad med denna yrkeskår, är ju uppenbart. Vore det inte läge för lite systerlig förståelse istället? Jag HAR fått frågan, ja. Och jag tyckte inte det var hemskt. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-30 11:00:00
|
|
anna a |
kanske för att det finns två klassiska modeller i synen på kvinnan: hora och madonna. mannen däremot, han är människa.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-30 11:08:00
|
|
femmi |
Du Christer verkar inte ha någon förståelse för annas känsla av att bli kränkt. Det har jag. Jag känner igen känslan fullt ut. En ensam tjej som är ute sent möter ofta tonårskillar som vill verka hotande. Det ÄR kränkande. Precis som att bli tagen för hora.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-30 11:31:00
|
|
Christer H |
anna och femmi, känslan av kränkthet uppstår inne i era skallar. Ni "avgör" vad som är kränkande för er. När jag blir tillfrågad om jag vill sälja sex, blir jag snarast road, eller förvånad, inte kränkt. NI! odlar myten om madonnan och horan, inte jag. Ni, vidmakthåller synen på kvinnan som ömtålig, alltid hotad speciell varelse, inte jag. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-30 14:58:00
|
|
anna a |
christer. att du inte blir kränkt kan ha att göra med att du inte behöver känna dig lika hotad. i 9 av 10 fall är mannen fysiskt starkare än kvinnan. och hora/madonnamönstret är knappast en myt, det är ett mönster som återfinns i nästan alla kulturers litteratur, poesi och kost.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-30 14:58:00
|
|
anna a |
konst.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-07-31 11:45:00
|
|
Christer H |
Jag förstår inte riktigt...att felaktigt bli tagen för att vilja sälja sex, skulle vara fysiskt hotande? Du menar att om du tackar nej, blir du våldtagen eller nedslagen? Den risken tror jag inte är så stor. Statistiken säger snarare att det är ensamma män som utsätts för våld av okända på stan. Visst är madonna-hora synen på kvinnan utbredd. Men berättigar det, att ni reproducerar den? Dina argument håller inte, anna a. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-08-01 09:08:00
|
|
anna a |
jag förstår ärligt talat inte vad du talat om. först förnerkar du madonna-horamönstren. sen påstår du att de är utbredda och att jag "reproducerar dem". maila mig gärna för en mer djupgående diskussion, här kommer vi nog ingen vart.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-08-01 15:39:00
|
|
CH |
Varför kommer vi ingen vart här? Har jag förnekat madonna/hora-myten?? Jag kallar den myt inte för att den inte finns, utan för att den är falsk. Därom kan vi nog enas. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-08-01 23:37:00
|
|
Anna Li |
Vid lunchdags en vardag har jag blivit utsatt för exakt samma sak på malmskillnadsgatan. Det var helt otroligt kränkande. Jag blev så förbannad och förstummad och varm och kall om vartannat. ATt ngn tror att jag är en vara som kan köpas är en kränkning av mitt människovärde och långt in i själen. Kanske kan jag inte förklara det i logiska termer som Christer H accepterar, men det var otroligt förödmjukande i allafall.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-08-02 08:18:00
|
|
Christer H |
Alla är vi "varor" som kan köpas och säljas. Jag säljer min tid och min hjärnkapacitet, andra säljer sin kropp. Till de sistnämnda kan räknas städerskorna och byggnadsarbetarna, OCH hororna! Att Anna LI mfl. bara anser somligt säljande kränkande "långt in i själen", DET är kränkande för de prostituerade. NI! reproducerar bilden av den skamliga horan, inte jag. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-08-02 13:10:00
|
|
anna a |
nej. du reproducerar myten om den lyckliga horan. som sagt, maila mig om du orkar föra ett resonemang längre än 500 tecken.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-08-02 13:40:00
|
|
Katarina |
Jag ser inte någon människa som en "vara".Det finns siffror på att ca 500 kvinnor från utlandet varje år säljs till prostitution i Sverige. Andra prostituerade är som bekant narkomaner. Man måste vara väldigt cynisk eller blunda väldigt hårt för att jämföra kroppsarbete med deras situation.Däremot går det mycket bra att jämföra med slaveri. Vem kränker slavens människovärde?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-08-02 13:42:00
|
|
Katarina |
Är det inte den värsta kränkningen av alla att påstå att slavens människovärde inte kränks, att förneka att slaven är slav av andras tvång?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-08-02 15:25:00
|
|
Christer H |
anna a, jag har aldrig pratat om några "lyckliga horor", vad är det för jävla argument? Jag argumenterar HÄR, med betydligt fler än 500 tecken... Katarina, att frivilligt sälja sina "varor" gör varken dig, mig eller en prostituerad till en slav. Varför diskuterar vi slaveri här, helt plötsligt? Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-08-03 13:02:00
|
|
Anders Lagheim |
Del I
Se här, ytterligare ett inlägg i den oerhört tröttsamma feminist/ jämställdhetsdebatten!
Inse att vi inte kommer längre, det finns inte längre några patriarkala strukturer att riva ner.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-08-03 13:06:00
|
|
Anders Lagheim |
Del II
Hartman säger att dessa frågor inte har med individer att göra, men visst har det det. I varje individs medvetande upprätthålls strukturerna- för den som vill. För den som i stället väljer att bejaka de fördelar och utnyttja tillgångarna som hundra års kvinnokamp tillägnat västvärldens samhällen, så blir bilden en helt annan.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-08-03 13:11:00
|
|
Anders Lagheim |
Del III
Först då kan män och kvinnor leva jämnställda, som MÄNNISKOR i första hand, i andra hand som könsvarelser.
Att samhället sedan väljer att göra de inbillade patriarkala sturkturerna till ett problem och att flera politiska partier väljer feminism som en viktig del i sina partiprogram, gör individfrågan till en samhällsfråga. Och därmed har man skapat sig ett problem, helt i onödan.
|
| |