|
Inlägg #1: Postat: 2002-07-30 10:50:00
|
|
KYREUS |
Inte är du besserwisser, Marcus?
Vem skulle ha sagt det?
Så varför använder Du självmant
den signaturen, undrar KYREUS
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-30 10:56:00
|
|
anna a |
men är det verkligen så? erkänner frivilligt att jag är jättedålig på matte. det är självklart INTE en merit och jag kan tänka mig att det är minst lika fascinerade som poststrukturalism nu vet jag inte ens själv om jag var ironisk. förklaringen är nog snarare att de flesta stora tidningar har kulturbilagor, inte matematikbilagor, om inte industri- och ekonomidelarna ska räknas dit förenkar de verkligen komplicerade begrepp i dem också?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-30 11:07:00
|
|
anders |
Håller med om att matematik och naturvetenskap ofta anses töntigt och oviktigt. Har också mött folk som har stoltserat med att inte ens kunna Phytagoras sats.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-30 12:07:00
|
|
Judas |
Du är en pärla, Marcus. Tummen upp och puss i ljumsken.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-30 12:27:00
|
|
Anders |
Bra text Marcus.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-30 12:28:00
|
|
Nörd |
En nörd är en som kan mycket och som ibland tycker om att tala om det för andra.
Riktiga nördar är stolta och outhärdligt jobbiga för svartklädda "kulturflummare".
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-30 13:05:00
|
|
humanisten |
Naturvetarna slipper i alla fall bli tillfrågade om när de skall börja plugga något riktigt ämne. Kan det föresten vara så att naturvetare av någon anledning inte blir dagstidningsjournarlister och att faktarutorna kommer dit när skribenten inte vet vad han sysslar med.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-30 13:08:00
|
|
Michael Lundahl |
Än värre blir det om man tittar på grundskolan... där det i vissa fall är fult att var "en stud" svenskt uttal... inte engelskt... d.v.s. en sådan som verkligen pluggar om som KAN svara på frågorna om läxan. Undrar hur många unga som pajar sin chans till utbildning bara för den här attityden att det är bättre att vara aningslös.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-07-30 13:44:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Ska hälsa min nördigt goa civilingenjörsflickvän detta! Hon talar om liknande saker, samtidigt som hon läser jävligt mkt sketen Elle hela tiden! För övrigt träffade jag en matematiker på Berns på fyllan i lördags som berättade för mig ngt med att man kunde räkna ut rekylen i min potatiskanon genom att ta effekten ut fick samma effekt åt motsatta hållet eller nått, jag va snurrig, men intresserad
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-07-30 15:03:00
|
|
Samuel Sirén |
Varför skulle man inte "erkänna" att man inte vet vem Hamlet är? Om man inte vet vem Hamlet är vet man ju rimligen heller inte att man förväntas veta vem Hamlet är. För övrigt vet jag förvisso vad moderaternas partiledare heter, däremot inte centerpartiets.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-07-30 15:10:00
|
|
Samuel Sirén |
Du frågar varför inte matte "värderas" lika högt som exempelvis fransk poststrukturalism. Tja, faktum är att matte värderas oerhört mycket högre: Den som studeras matematik torde normalt vara väsentligt bättre betald än den som studerat något pretentiöst tramsgucko. Och därför tycker jag att vi faktiskt kan låta de pretentiösa guckotramsarna ha sin föreställning om sin föregivet "fina" kunskap; det är ju faktiskt för det mesta den enda belöning de får.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-07-30 15:16:00
|
|
Donken |
Bra, som vanligt. Jag tycker mig ofta stöta på motsatsen till det du beskriver, d v s intellektuella människor som gör det till sin grej att briljera med kunskap om såpaskådisar o s v. En slags proletär attityd i syfte att utmärka sig som jordnära och folklig inför intellektuella vänner... Det är sorgligt att det är så vanligt med trånsynta människor som rangordnar kunsakap på det sätt du beskriver. Bäääh Bäääh!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-07-30 15:20:00
|
|
Samuel Sirén |
Att förklara ett kemisk samband med "nåt kemiskt" är trots allt nog det mest lämpliga i de flesta sociala sammanhang. En kemist överskattar sannolikt folks kunskaper i kemi. Själv brukar jag ganska grovt överskatta folks kunskaper i de ämnen jag själv tycker mig behärska, och det har vid mer än ett tillfälle hänt att folk tittat fullkomligt tomt på mig då jag försökt förklara vad jag gör på arbetet el.dyl.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-07-30 17:16:00
|
|
Notarien |
O, så många kommentarer! Märkligt!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-07-30 18:23:00
|
|
SHQ |
Det var en bra text.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-07-31 02:35:00
|
|
Anna Li |
Håller med om kändisdelen. Jag känner nuförtiden inte igen ens hälften av alla kändisar som bryter benen och allt de gör och det är ofta såpa eller musikkändisar och jag är märkligt nog lite nöjd med det.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-07-31 15:07:00
|
|
Christer H |
Det handlar om makt, verklig och inbildad. Sekundärt handlar det om trender och trendsättande. På kultursidorna och Sourze kan ekonomiskt gynnade kulturradikaler tolka, ifrågasätta och debattera världsbilden utan att ideerna når utanför "reservaten". Kultur och naturvetarna spelas ut mot varandra, men köps upp på liknande sätt. forts...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-08-01 13:35:00
|
|
Röda Bönan |
Noll koll är ett hedersord eller snarare två för mig!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-08-01 18:59:00
|
|
Ann Ahl |
Noll koll... På livet, kärleken, döden... Vem vet vad som händer?
Inte kunde jag ana att gässen med sin flykt och sina rop hade något att lära mig i mitt liv tillsammans med andra. Agne, till exempel. När han kom ut hade han trätt på en kådis, och höll på att smörja in sin enorma stake med glidmedel. Han hällde ner glidmedel mellan mina skinkor. Han gned in det och smorde mej långt upp i mitt uppmjukade hål. Lyssna på gässens rop - de har något att berätta!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-08-02 22:52:00
|
|
Maria E. |
Kanske har det med människans tendens till ökande konservativism att göra. Igår gick en intressant dokumentär på SVT, den visade att vår livsstil ´"konserveras" någonstans i 20-30 års åldern och att vi därefter föraktar nymodigheter. I så fall blir det ju ett tecken på mognad och vuxenhet att inte känna till nya artister och att ta avstånd från nya strömningar. Den kunskap vi äger blir då också den att vara stolt över och försvara.
|
| |