Fascism - undermänniskans val!

Inlägg #1: Postat: 2002-07-23 23:47:00
SHQ
Fascismen är inte värdenihilistisk då värdenihilismen inte förnekar att utsagor kan vara sanna eller falska, utan blott att värdeomdömen kan vara det, den är värderelativistisk känslorna är nämligen den yttersta sanningen, dem ska man obetingat lita till. Fascismen är utpräglat elitistisk, eftersom elitism inte på minsta sätt kräver att elitisten ska tillhöra eliten, utan blott att han ska erkänna den och veta sin plats.
Inlägg #2: Postat: 2002-07-23 23:48:00
SHQ forts...
Om alla individer ansåg sig höra till eliten skulle folket per definition vara ett demokratiskt folk. Detta är dock lite överkurs och kan vara komplicerat.
Inlägg #3: Postat: 2002-07-24 03:45:00
Samuel Sirén, svar på svar 1
I min artikel använder jag "elitism" i betydelsen ungefär "de dugligas välde". Det föreställde jag mig att framgick.
Inlägg #4: Postat: 2002-07-24 03:49:00
Samuel Sirén, forts
Det skulle eventuellt ha varit lämpligare att konsekvent använda "meritokrati" i min artikel, men detta framstår som lite onödigt pretentiöst. Det framgår ju med all önskvärd tydlighet vad för sorts "elitism" jag avser. Överhuvudtaget är terminologihårklyverier mestadels komplett meningslösa, eftersom den avsedda innebörden av ett ord för det mesta framgår väldigt tydligt av sammanhangen.
Inlägg #5: Postat: 2002-07-24 17:01:00
SHQ
Riktigt så tydligt tyckte jag inte att det var men nu när du bestyrker det så.
Laddar...