|
Inlägg #1: Postat: 2002-07-22 17:17:00
|
|
Gayol |
USA, idag, då, det glömde Du. Där snackas tom om - hör och häpna - rena a n s i k t s t r a n s p l a n t a t i o n e r... alltså bytas ut hela face!!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-22 17:24:00
|
|
Carola |
Jo, skönheten fanns/finns då och överallt. Tänkte lite på halsringarna du nämnde, såg detta på tv häromdan och har läst för länge sedan om det. Fanns det inte ett syfte med dessa halsringar från början? Vad händer den dagen någon tar bort dem? Förresten, man ska akta sig för solen, man får rynkor i förtid.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-22 19:00:00
|
|
Amanda Hellberg |
Tänkte bara inflika att jag tror att det som för det mesta uppfattas som "snyggt", oavsett tid & kultur, är det som symboliserar Hög Status & nån typ av prestation. Tex vara mager när ett kilo chips är billigare & enklare att hitta än ett kilo tomater. Eller att vara välgödd under hungersnöd. Eller blek när alla måste jobba i solen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-22 19:05:00
|
|
Amanda Hellberg |
forts.
Eller, i fallet med guldringarna, som visar på ett drastiskt sätt att man har råd, inte bara med guldet, men också med att invalidisera sig själv...tänker alltid på det när jag har högklackat; kolla in, jag behöver inte gå långt/bära tungt, jag behöver bara stå här på mina små pidestaler & bli servad & visa upp "varan"...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-22 20:21:00
|
|
Christer H |
Menar ni inte Padang-folkets kvinnor i norra Thailand? Vissa av dem tänjer ut halsen med mässingsringar guld skulle nog bli för dyrt. Kilopriset för chips är fö. mångdubbelt högre än för tomater, speciellt så här års. Ljug inte! Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-23 05:19:00
|
|
Per |
Angående ansiktstransplantationerna så var de påtänkta för människor som fårtt sina ansikten så pass skadade att de var bortom all möjlighet att återkonstruera. Människan behöver trots allt ett ansikte.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-23 09:40:00
|
|
Maria |
Även i Burma har halsringar "varit på modet". Dels för att de visar på en viss status antar jag men jag har också hört att mannen kan välja att plocka bort dem om han anser att kvinnan gjort ngt fel, varit otrogen mm och att halsen då säckar ihop eftersom musklerna förtvinat och kvinnan dör. Men det är kanske läs: hoppas jag en myt...?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-25 17:36:00
|
|
Christer H |
Padangfolket lever till största delen i Burma under förtryck. De flesta har nog stött på dem i betalda utflykter till de byar i norra Thailand där en del av dem bor. Av tradition får endast vissa kvinnor bära dessa ringar. De som fötts under speciella förutsättningar tex fullmåne. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-08-01 22:49:00
|
|
Ben |
USA idag: bleka fisringen.
|
| |