Ådalen 31 vs. Göteborg 2001

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-07-20 23:52:00
Andreas B
Nja, jag är väl den förste jag själv har sett som verkligen genomför liknelsen mellan Ådalen och Göteborg. Jag gick in i läsningen om Ådalen med tanken att det inte gick att jämföra med Göteborg, men tvingades omvärdera den slutsatsen under läsningens gång.
Inlägg #2: Postat: 2002-07-20 23:53:00
Andreas B
Jag återkommer med dina felaktigheter, men jag har inte tillgång till mina anteckningar just nu... Förresten fick jag ju tio dar på mig att ange dem?
Inlägg #3: Postat: 2002-07-20 23:55:00
Andreas B
Din text innehåller ett mindre antal sakfel, vågar jag påstå, i övrigt handlar det om att tolka historien, helt riktigt.
Inlägg #4: Postat: 2002-07-21 06:49:00
SHQ
Ja då vill jag veta vilka sakfel det är. Tolkningar är en annan sak.
Inlägg #5: Postat: 2002-07-21 06:59:00
SHQ
Så där finns felaktigheter men du behöver extra tid för att hitta dom eftersom de inte finns med i den första texten? Låter som du letar.
Inlägg #6: Postat: 2002-07-21 11:58:00
Han som letar
Jag behöver få reda på ISBNs förnamn till min litteraturförteckning.
Inlägg #7: Postat: 2002-07-21 16:46:00
Andreas B
Jag har utgått från Birger Normans "Ådalen 31" och Fritjof Lagers "Ådalen 1931". Den ena är skriven ur ett kritiskt socialdemokratiskt perspektiv, den andra ur ett kommunistiskt. Eftersom de är öppet partiska i sitt sätt att behandla händelserna är det också ganska lätt att värdera informationen. Jag har också läst recensionerna av Svante Nycanders "Makten över arbetsmarknaden" som tar upp Ådalen.
Inlägg #8: Postat: 2002-07-21 16:49:00
Andreas B
Angående felaktigheter i SHQ:s text. Du var en envis rackare, du gav mig ju nyss tio dagar! Sakfelen ligger framförallt i vad du skriver om att de ansvariga militärerna bestraffades. Kapten Mesterton fick åtta dagars arrest utan bevakning i krigsrätten, vill jag minnas. Han och de andra, utom furir Tapper, frikändes senare i HD. Hur kan man kalla detta att militärerna strafffades, och underlåta att nämna de hårda straffen för demonstranterna. DET om något är väl historieförfalskning.
Inlägg #9: Postat: 2002-07-21 16:49:00
Andreas B
Angående felaktigheter i SHQ:s text. Du var en envis rackare, du gav mig ju nyss tio dagar att svara! Sakfelen ligger framförallt i vad du skriver om att de ansvariga militärerna bestraffades. Kapten Mesterton fick åtta dagars arrest utan bevakning i krigsrätten, vill jag minnas. Han och de andra, utom furir Tapper, frikändes senare i HD. Hur kan man kalla detta att militärerna strafffades, och underlåta att nämna de hårda straffen för demonstranterna? DET om något är väl historieförfalskning.
Inlägg #10: Postat: 2002-07-21 16:51:00
Andreas B
SHQ låter också påskina att det rörde sig om värnpliktiga militärer, vilket är osant. Det var enbart stamanställda i huvudsak från Sollefteå i Ådalen.
Orsaken att man inte kunde använda polisen är ju framförallt att den dåtida, kommunala polisen, var nästintill obeväpnad. Först efter poliskårens förstatligande 1965 blev polisen till den våldsapparat den i dag delvis är - i alla fall såg vi den i Göteborg.
Inlägg #11: Postat: 2002-07-21 19:12:00
FAQ
Marxismen företräder ett holistiskt synsätt, och menar att statens våldsapparat inte kan ses i sin isolering. Våldet måste ha ett syfte. Enligt marxismen är denna funktion inte i första hand att jaga brottslingar och andra avvikare eller att försvara den egna befolkningen mot inkräktare, för detta hade det inte behövts en organiserad våldsapparat. Det går INTE att trycka in kuken i cd-spelaren och inte heller i något annat litet uttag på din dator.
Inlägg #12: Postat: 2002-07-21 21:47:00
Bertram
Lustig slutkläm där. Annars är det väl lite svårt att få ut något vettigt av jämförelsen Ådalen - Gbg. Helt olika platser, en helt annan tid, demonstrationsmål, tillvägagångssätt och... ja i stort sätt allting är annorlunda. Skulle tro att upploppen kring någon fotbollsmatch och Göteborgsinfernot är bättre liknelser.
Inlägg #13: Postat: 2002-07-21 22:20:00
Ingvar P
Alldeles riktigt, Bertram! Jämförelsen är helt uppåt väggarna! Men så är ju heller inte intellektuell skärpa och analytisk förmåga det som i första hand utmärker dessa vänsterromantiker... De har ju inte ens kommit förbi Ricardos arbetsvärdesteori! Och att byta ut Hegels "concordia mundi" mot Marx "renovatio mundi" handlar väl mer om form än om innehåll!
Inlägg #14: Postat: 2002-07-22 01:37:00
SHQ
Om du nu fått 10 dagar på dig vilket du inte behövde lyda eftersom jag inte är en myndighet så kan du nog formulera dig lite tydligare direkt. När jag skrev arresten så utgick jag ifrån att de flesta vet att det är ett kort straff. Att du vill kalla detta historieförfalskning är en melodramatisk och infantil överdrift som tangerar Siréns nivåer. Jag tycker dina källval är typiskt för vänstern.
Inlägg #15: Postat: 2002-07-22 01:41:00
SHQ forts...
Du har läst ett par böcker och tror du att du har egentliga kunskaper. Som uppväxt av en norrländsk styvfar som föddes 1921 så har jag flera tillfällen att få prata med folk som var där den hemska dagen.
Ingenstans i texten har jag skrivit att det var värnpliktiga. Du tolkar det som det och för det kan jag inte svara. Jag kommer att besvara detta i artikelform.
Inlägg #16: Postat: 2002-07-22 09:50:00
Andreas B
Hej SHQ, bra och intresseväckande att du pratat med folk som var där. Det gjorde ju även Birger Norman, och hans bok om Ådalen ÄR det klassiska verket hittills. Skillnaden med en del andra debattörer är att jag dels läst på om Ådalen, dels verkligen var i Göteborg och har diverse inifrån-minnen från det tillfället.
Inlägg #17: Postat: 2002-07-22 09:55:00
Andreas B
Att jag har egentliga kunskaper om Ådalen... nej, var påstår jag det? Men jag har gjort ett journalistiskt jobb, valt vinkel, gjort ett journalistiskt urval. Det handlar om yrkeskunskaper, hur man arrangerar ett material. Skulle önska att min research varit än mer omfattande men ekonomiska skäl hindrar mig från att köpa en massa böcker, informationen är för övrigt svår att få tag på.
Inlägg #18: Postat: 2002-07-22 09:56:00
Andreas B
Dock har jag mer kunskaper än de som INTE läst på om Ådalen.
Inlägg #19: Postat: 2002-07-22 09:57:00
Andreas B
I övrigt är ditt grundfel att du underskattar de växande klyftorna och den politiska apatin i dag. Alltså handlar det inte bara om att tolka historien utan även ATT TOLKA NUET.
Inlägg #20: Postat: 2002-07-22 10:26:00
Andreas B
Vad är kunskap? är en filosofisk fråga. Jag tror att jag har hyfsade kunskaper om Ådalen, EGENTLIGA kunskaper, vad är det? Det låter platoniskt. Fast jag tror förstås att de som var där har helt andra kunskaper, hoppas i sådana fall att du kan återge det på ett vettigt sätt!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...