|
Inlägg #1: Postat: 2002-07-17 14:38:00
|
|
sten |
Fördomarna är svåra mot främmande namn men nog borde AMS kunna hittat något praktikjobb till att börja med. Sedan tror jag bemanningsföretagen är bättre än arbetsförmedlingen. Du har haft många blandade jobb en bit ifrån ekonomexamen. Inte lätt att börja på en svensk bank t.ex.Men ngt borde AF kunna ordna
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-17 18:46:00
|
|
Observer |
Att du får socialhjälp är boven i dramat. Den som kommer som arbetskraftinvandrare direkt och börjar ett jobb utan att få socialhjälp har inga problem. Nu vet du skälet.
Rätt eller fel - i den frågeställningen ligger hela problemet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-17 19:09:00
|
|
frank |
den dolda diskrimineringen av invandrare i arbetslivet är skrämmande. I dagens Sverige är dock inte en lång utbildning en garant för att få jobb. Vet massor med folk som sitter med magisterexamen i diverse ämnen som inte har en chans att få ett kvalificerat jobb pga bristen på kontakter genom släkt eller högt uppsatta bekanta.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-17 20:08:00
|
|
Per Poulsen |
Det är för jävligt - rent ut sagt. Skäms Sverige...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-17 20:32:00
|
|
Svem Frostenson |
Hej Layla. Jag tycker Du är beundransvärd som hållit på så länge utan att ge upp. Och som orkar skriva ett så sakligt och fint utformat brev. jag hoppas verkligen Du orkar kämpa vidare och att Du snart får ett jobb. Jag önskar jag kunde göra mer än att skriva det här men jag vet inte vad.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-17 22:45:00
|
|
Frågvis |
Layla! Varför har du, som är 43, en epostadress vars första led är layla22?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-18 00:03:00
|
|
Juanita Gina Zanetti |
Detta är typiskt för Sverige, all kompetens går bara ut i intet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-18 00:26:00
|
|
suz |
men hallå det är likadant för alla !
jag är äktsvensk viking på nya zealand, jag har sökt 500 job sen i september förra året ! 5 intervjuer, jag tar vad jag får ! jag mjölkar kor just nu, har ingen a-kassa eller soc bidrag !
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-07-18 05:45:00
|
|
Mia |
Detta är idag inget typiskt problem för invandrade. Tex. är ett par i vår närmaste bekantskapskrets arbetslösa, 38 resp 42 år, ordnade förhållande i övrigt, 5 barn, hyggligt utbildade och: infödda svenskar av *generationer* infödda svenskar. Arbetslöshet slår håt mot *alla* och särskilt människor på glesbygd.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-07-18 09:44:00
|
|
Sten |
Valår!Finns Layla eller är det någon organisation eller parti som vill skära pipor i vassen?Texten är ställd till politikerna, L svarar inte på kommentarer.Är det "Liza Toresten som är framme igen. Blir det Aftonbladet nästa?Är jag paranoid eller medkännande? Det är partiernas fel med sina propagandaknep
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-07-18 10:09:00
|
|
Ramona Danlén |
Efter 40 år ska du mata duvorna i parken! Om du inte är i chefställning redan manligt kön eller är politiker. Jag är numer sjukpensionär men innan så sökte jag bl.a FK skulle betala allt på 25 olika IT-företag innan bubblan sprack som allt i allo. Jag talar och skriver tyska och engelska, förutom svenska. Jag har massor av arbetslivserfarenhet. Av dessa skickade brev "SVARADE" 2 st. Tack för visat intresse!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-07-18 10:11:00
|
|
Ramona Danlén |
Jag erbjöd 25 olika IT-företag "gratis" arbetskraft! Endast två svarade,nekande! Jag var 44 år gammal! Nu är jag 46 år. Jag har inga barn! I Sverige råder en kollosal åldersfixering! Ung Utmärkt för arbete!
MedelåldersBeställ gravplats!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-07-18 10:28:00
|
|
Undrande skattebetalare |
Det här känns onekligen som fejk... Problemet, som tas upp i texten, är naturligtvis något som tyvärr är allt för vanligt. Men just det här inlägget verkar skumt... Varför tror jag det? Jo: Layla Al Attar var en känd irakisk konstnär som dödades 1991 när hennes hus träffades av en amerikansk Tomahawk-missil. Eller finns det två Layla Al Attar? Inget är förstås omöjligt...
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-07-18 17:54:00
|
|
Uppmärksam |
Den irakiska konstnären Layla al-Attar dödades i juni 1993. Läs Noam Chomskys text på Länk: voy.com
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-07-18 23:57:00
|
|
beundrare |
Jag tycker du gör ett mycket bra jobb Layla, du har barn och är säkert tvungen att va på socilhjälp för att kunna betala för mat och sånt! Och jag tycker du ska kämpa vidare ! Har sätt de olika komentarer du fått och vissa av de är så jävla löjliga... till exempel den med varför du heter layla22 när du e 43 år gammal???? men jag tycker du ska kämpa vidare!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-07-19 12:55:00
|
|
femmi |
Det verkar helt sjukt. bankjobb kryllar det ju inte av i sverige, men dagisfröknar skriker man väl efter överallt? Där borde du vara efterfrågad. Jag känner en dagisfröken i uppsala. Om du bor i närheten kanske jag kan fråga henne om du kan få komma på intervju där? vad tror du?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-07-20 19:22:00
|
|
Danneman |
Svenska folket är en hop rasister. Det största ansvar vi överlåter till araber är hur pizzan bakas.
Och bättre lär det inte bli föränn ytterligare en demokrati låtit sina farhågor för terrorister mynna ut i ett nytt Auschwitz.
Vi behöver en ny läxa, och den tar form med rasande fart.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-07-20 19:36:00
|
|
Danneman |
Det vore kul om någon som är typ andra generationens invandrare alltså helsvensk eg. med svenskt pass, betyg osv. fast med utländskt efternamn skickade in två identiska ansökningshandlingar till ett lite större företag. Ett med det utländska efternamnet, och ett annat med ett svennigt sådant.
Eller en svensk som gör tvärtom.
Lite mer får väl förvanskas personnummer lite, osv. för att uppgifterna inte krockar i databasen.
Och sedan se vilken av de båda som får något svar.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-07-21 04:30:00
|
|
suz |
jag har jobbat på företag i sverige där det kryllade av utländska namn !
läs min debat artikel och förstå at det är likadant i hela världen o inte bara i sverige
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-07-21 23:04:00
|
|
Mirko |
Är det hon som sjunger?
|
| |