Vilka poliser i Ådalen 1931?

Inlägg #1: Postat: 2002-07-16 21:48:00
Joakim Johansson
Ursinniga arbetare marcherar mot en förläggning med strejkbrytare varav några har blivit misshandlade vid en tidigare konfrontation. En ryttarpatrull försöker hindra folkmassan från att nå förläggningen, bl a genom att skjuta i luften, men möts av vild stenkastning. De militärer som ligger förberedda i posteringar längre bak hör skottlossning och ser hur ryttarna flyr undan människohopen på sina blodiga hästar. De skjuter mot folksamlingen. Vems är felet anser du?
Inlägg #2: Postat: 2002-07-16 21:48:00
Joakim Johansson
Ursinniga arbetare marcherar mot en förläggning med strejkbrytare varav några har blivit misshandlade vid en tidigare konfrontation. En ryttarpatrull försöker hindra folkmassan från att nå förläggningen, bl a genom att skjuta i luften, men möts av vild stenkastning. De militärer som ligger förberedda i posteringar längre bak hör skottlossning och ser hur ryttarna flyr undan människohopen på sina blodiga hästar. De skjuter mot folksamlingen. Vems är felet anser du?
Inlägg #3: Postat: 2002-07-16 23:22:00
Mirko
Är det hon som sjunger?
Inlägg #4: Postat: 2002-07-17 08:47:00
SHQ
Johan C har lite av en poäng. Jag hugger på allt som rör sig. Men den usla militären som öppnade eld med motivationen att "jag tyckte dom hade vapen" är usel. På Yelah.net hittade jag en artikel av en tjomme som ansåg att skulden HELT och hållet låg på kommunisterna. Skulden är dock inte det vidkommande här.
Inlägg #5: Postat: 2002-07-19 18:12:00
Olof Öberg
Då var det de militanta kommunisterna idag är det AFA. De är syndabockarna när saker går överstyr istället för att alla som tågade vid deras sida och gav dem legitimitet och skydd i mängden tar sitt ansvar. Saken gjordes och görs inte bättre av att värnpliktiga fick göra polisjobb i Ådalen och polisledningen var fullständigt inkompetent i Göteborg.
Inlägg #6: Postat: 2002-07-19 18:28:00
Olof Öberg
Skall också sägas att det fanns militärer i Göteborg som civilspanare tror jag - militärpoliser. I den roll de hade så har de fullt adekvat utbildning. Då som nu så försöker dessutom socialdemokratin marginalisera våldsverkarna och införliva resten i sin egen rörelse. Endera dagen kommer väl Persson använda ordet "ickevåld" som synonymt med att springa över folk också.
Inlägg #7: Postat: 2002-07-20 15:20:00
SHQ
Jag tycker ändå det inte finns mer än grova paraleller omöjliga att föra in ett scenario där man måste tänka djupt. Däremot är delar av det du skriver det bästa jag läst från dig på länge. Sossarna är experter på att suga upp andra punkter och bedriva storebrors analogi.
Laddar...