|
Inlägg #21: Postat: 2002-07-24 14:29:00
|
|
Magnus Hansson |
Du säger själv att flera av dem du stämplat som ytliga också har en törst att få veta, något du märker när du talar med dem. Precis! Får måste ha en hund nafsande dem i baken för att flytta på sig, någon som tvingar dem att intressera sig för tankar. Får går inte runt och grubblar självmant, de undviker i möjligaste mån egna beslut och löser inga världsproblem. Inte förrän de tvingas till det. Herdarna gör däremot det. Herden är född för att tänka, fåret kan förmås att tänka med lock och pock.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2002-07-24 14:30:00
|
|
Magnus Hansson |
Nej, man behöver inte klassas som geni bara för att man bryr sig om världen. Men verkliga genier har betydelse för världen, deras tankar påverkar världen. Ett får tänker tankar som i bästa fall får betydelse för fåret. Herden tänker tankar som påverkar sig själv, sin flock och även andra flockar.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2002-07-24 23:33:00
|
|
elin |
hur är att tala med människor att nafsa dem i baken? det handlar om att se en strävan som finns inom oss alla: alla grubblar, tro mig - alla försöker förstå vad som händer. i slutändan handlar det om utbildning; vem som blir en elit alltså. allmänheten är ingen elit, som jag sa, men det gör inte allmänheten till får och det gör inte människorna som ingår i den ointresserade av omvärlden.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2002-07-24 23:39:00
|
|
elin |
ditt resonemang låter minst sagt religiöst: vad menar du med att "herden är född till att tänka?". och i motsats till vem/vilka? vad får dig att tro att en herde tänker självmant som i motsats till att uppmuntras till det genom den livsstig han/hon har hamnat på, så som vem somhelst? och som sagt var: vad är ett verkligt geni?? man behöver inte ha betydelse för världen för att vara ett geni,
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2002-07-24 23:42:00
|
|
elin |
det låter som om du snackar om människor som de stora filosoferna. det handlar helt enkelt om vad du tycker är ett riktigt geni om det är människor som löser världsproblem finns de över huvud taget inte. jag antar att du menar på att det är någon som du själv. men vem vet: de riktigt stora genierna kanske är så introverta att de aldrig sträcker ut sin hand.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2002-07-25 00:11:00
|
|
Magnus Hansson |
Får rör på sig när hundarna nafsar på dem, du får människor att tänka genom att locka dem till det. Att grubbla är inte att tänka.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2002-07-25 00:13:00
|
|
Magnus Hansson |
Herdar föds till att tänka, det är deras uppgift. Genom att tänka skall de bidra till en bättre värld. För att förbättra världen behöver de hjälp av fåren som är fler och utgör en större del av världen. Får tänker inte men de lever. Utan fåren vore herden ensam.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2002-07-25 00:16:00
|
|
Magnus Hansson |
En herde kan vara en filosof, men också en religiös gestalt eller en politisk ideolog. Herdarna är de som skapar nya vägar, genom tankarna, men långt ifrån alltid de som utför själva vägarbetet. Herdars stora tankar skall komma till uttryck annars är de inga goda herdar.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2002-07-26 00:10:00
|
|
elin |
du missuppfattar: det är när jag har lyssnat på vanliga människor som jag har dragit slutsatsen att de kan tänka och de vill tänka. utan att provocera dem. du förklarar fortfarande inte hur herdar kan vara födda till att tänka ref till 24. kan du inte ta och diskutera de frågor jag ställer? jag tror inte på gud och jag tror inte på smågudar ibland oss, så utan svar på dessa frågor verkar du inte speciellt trovärdig. men vad vet jag - jag är ju bara ett får.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2002-07-26 00:15:00
|
|
elin |
så som jag har förstått det beundrar du de stora tänkarna och goda ledarna och vill vara som dem. hela historien är fullspäckad av människor som har haft avgörande betydelse för den. tex de stora filosoferna tillhör dessa. att påstå att dessa tillhör någon slags superavvart av människosläktet är löjligt: ingen föst till att tänka mer än någon annan.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2002-07-26 00:32:00
|
|
elin |
att grubbla är i övrigt precis samma sak som att tänka. eller snarare att "helt uppgå i tankeverksamhet". alla gör det. alla drömmer om att göra stora saker och tycker och tänker om den politik som bedrivs. och om de inte är politiskt insatta så bedriver de sin egen lilla politik. Anders Piltz, preofesor i latin och författar var med i ett program i ettan tidigare
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2002-07-26 00:36:00
|
|
elin |
idag i vilket de talade om humanism. han sade att alla människor bär på filosofier och teologier, vilket är, om du frågar mig, helt sant. som sagt var bryr jag mig inte speciellt mycket om vad du tycker är ett får/herde, utan hurvuda denna världsbild är applicerbar på verkligheten. du har upp till detta ögonblick inte svarat på mina tankar kring stora och små tankar. inte direkt på något. det verkar som om du endast är ute efter att tänka det som du finner bekvämt.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2002-07-27 23:34:00
|
|
elin |
jag slutar posta på denna tråden nu, antagandes att du inte vill säga diskutera. jag finns på cobwebbagger.as om det är nåt.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2002-07-28 03:59:00
|
|
Magnus Hansson |
Jag samlar dina synpunkter och kommer med svar så fort jag kan!
|
| |