|
Inlägg #1: Postat: 2002-07-11 15:37:00
|
|
Daniel |
Precis!
Just de plattorna Station to Station, Low, Heroes, lodger, Scary Monsters hör hemma inom den progressiva rocken. Inte oväntat medverkar flera symfrockmusiker på plattorna Robert Fripp, Adrian Belew.
Skivorna ur Ziggy-eran är emellertid inte särskilt progressiva, med undantag för ett fåtal låtar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-11 21:13:00
|
|
Donken |
Nu måste jag invända. Heroes, Low, Lodger och Station to Station är väl inte symfonirock!? Scary Monsters - ok, med ett stort frågetecken. Under Berlintiden Heroes, Low, Lodger arbetade Bowie med Iggy och Brian Eno. Den senare har satt spår i skivorna genom dess minimalistiska och elektroniska ljudbild. Jag uppfattar skivorna som lite melankoliska och distanserade... Alltså: minimalistiska, elektroniska, melankoliska och distanserade: omöjligen symfonirock! Omöjligt!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-11 21:29:00
|
|
Svante Pettersson |
Som Daniel skriver i sin artikel: "Progressive Rock, i Sverige något missvisande benämnt symfonirock ". Det gäller att skilja på progressiv musik och symfonirock. Bowie kan helt klart i mina ögon kallas progressiv, precis som Beck och Björk och andra som Daniel nämner i slutet av sin artikel. Symfonirockare däremot var han nog aldrig. Men det var ju inte Pink Floyd, King Crimson eller andra band som ges den etiketten heller.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-12 17:33:00
|
|
Donken |
Ok... Jag är med. Jag håller med om att han var "progressiv", i ordets mening, vilket väl också var som det användes på den tiden.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-15 20:17:00
|
|
Bertram |
Men man kan väl inte bunta ihop all nyskapande progressiv musik i en hög och förvänta sig att samma människor skall gilla allt i högen? Det kan ju vara totalt olika musikstil! Det folk kanske bara i Sverige men här är det väl ändå ett etablerat begrepp? kallar "Symfonirock" är ju det där arenaköret med Yes, Genesis m.fl. Att jämföra dessa med Beck är ju bara fånigt även om de kanske är nyskapande allihopa.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-16 10:23:00
|
|
Daniel |
Du har helt rätt - det är egentligen galet att placera all denna musik i en och samma hög. Skillnaderna är gigantiska redan mellan Yes och Genesis.
Som sagt är symfonirock ett galet begrepp. Utomlands heter det "progressive rock", och en konsekvent definiton av detta innefattar även Beck. Beck spelar lika osymfoniskt och lika progressivt som King Crimson.
|
| |