|
Inlägg #1: Postat: 2002-07-10 17:15:00
|
|
Ramona Danlén |
Vad är det som är så korkat? Kan du förklara lite mer?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-10 22:57:00
|
|
Magnus Andersson |
Detta som du skrev: "Om det ringer på min dörr och jag inte känner igen de eller den personen som står där kommer jag aldrig att släppa ... Varför ... mycket dåliga erfarenheter i min närhet och genom den massmediala informationen så ser statistiken inte särskilt bra ut när man som ensam kvinna eller äldre par öppnar sin dörr ... ." -
Senare påstår du att det oftast, dvs vid mer än 50 av besök sker stölder eller rena överfall vid dörröppning. Paranoit. Alltså sjukligt verklighetsfjärmande.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-10 23:01:00
|
|
Magnus Andersson |
Jag har annars inget emot att du vill veta vem du släpper in i din lägenhet, men du behöver väl inte orera om dina nojor för
"främlinger" i detta fora, de är nämligen, milt sagt, ganska ointressanta.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-12 13:55:00
|
|
Magnus Andesson |
Eftersom ingen respons änne getts får jag väl fortsätter med lite konstruktiv kritik. Det framgår ju inte om halva artikeln ska tolkas ironisk; nämligen den längre delen om det paranoide berättarjagets som tycks misstänka att det innebär en stor risk att bara öppna dörren för främmande personer. I så fall bör ju även önskan om fler poliser ett verkligen reellt behov vara ironiskt skrivet, för att uppfylla kravet på nån slags begriplig kontinuitet i berättelsen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-12 14:01:00
|
|
Magnus Andersson |
Vidare så föregås artikeln med påståendet att vissa kommer att kalla dig främlingsfientlig efter att ha läst artikeln, men i själva artikeln proklamerar du dig själv - stolt dessutom! - , som just främlingsfientlig. Det känns inte särskilt ...stabilt.
Vidare kan du ju svara på vad du avsåg med artikeln; att sno ordet främlingsfientlig från några, att proklamera för fler poliser eller både och. Kanske ingetdera, utifall att artikeln är dina uppriktiga åsikter? Jag är nyfiken!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-12 14:05:00
|
|
Ramona Danlén |
Ordet "främlingsfientlig" används, enligt mitt sätt att se saken, helt fel.
Ja, jag skulle inte släppa in någon främling i mitt hus. Det är i dagens läge lika dumt som att ta ut en massa kontanter på banken och sedan gå hem. Det gjorde en dam som bor i Blå Staden och blev nerslagen och rånad.Dessvärre är många äldre fortfarande obekanta med IT och att överföra pengar.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-12 14:08:00
|
|
Ramona Danlén |
Jag upplever världen i allmänhet och Sverige i synnerhet mycket råare och våldsbenägnare än jag gjorde då jag växte upp. Synd men sant! Idag omges jag av vänner som blivit rånade,nedslagna och hotade. Mina vänner är INTE kriminella utan vanliga medborgare.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-12 14:11:00
|
|
Ramona Danlén |
Förutom att alltför många av mina bekanta och vänner blivit drabbade händer det till synes dagligen,åtminstone i Göteborg med omnejd. Sverige saknar trygghet att ge sina medborgare.
Vi saknar känslan av att få rättvisa när något händer oss. En del brottsoffer väntar närmare två år för att få sin antagonist innanför skranket. Det saknas domare,poliser och ett allmänt skydd för vanliga medborgare.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-07-12 14:13:00
|
|
Ramona Danlén |
När jag tar ut pengar från bankomaten ser jag till att det inte står någon för nära! Om jag blir tilltalad av en främmande människa på stan ser jag mig noga omkring för att se vad personen har i släptåg.Om personen är ensam!
Är de flera håller jag ögonen på vad de andra gör ubnder tiden som jag blir utfrågad. Än så länge har inget brott drabbat mig personlige
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-07-12 14:19:00
|
|
Ramona Danlén |
om man bortser från att vid ett tillfälle för många år sedan stal min grannes kille alla mina sommarkläder och sålde de till andrahandsaffärer. En del gav han min granne stackarn visste inget
och två inbrott i min bil,slutligen lät jag bilen stå olåst så slapp jag i alla fall sönderslagna rutor!
Men än så länge inget som gått till handgripligheter. Om det är för att jag alltid är på min vakt vet jag inte men jag tänker fortsätta vara vaksam och misstänksam.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-07-12 14:22:00
|
|
Ramona Danlén |
Så därför är jag enligt många "främlingsfientlig". vilket jag anser vara nonsens! Jag sväljer inte allas berättelser eller historier med hull och hår. Alltför många människor ljuger.Anledningarna är lika många som lögnerna.
Jag hjälper gärna människor men ju fler gånger jag blir lurad och beljugen desto färre blir hjälptillfällena.
Jag vet inte om dessa texter är till någon nytta men de är i alla fall sanna!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-07-12 20:15:00
|
|
Stefan |
Jag såg Ramona på stan idag. Men jag hälsade inte, för jag är en främling och hon är fientlig.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-07-18 09:43:00
|
|
Ramona Danlén |
Varför ljuger du Stefan?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-07-18 23:56:00