|
Inlägg #1: Postat: 2002-07-10 16:34:00
|
|
Anna |
Nej, jag insuinerade inte det, men däremot frågade jag mig själv om det berodde på kulturella eller individuella skillnader och/eller egenskaper. -Just för att jag inte förstod mig på deras uppträdande. För att jag helt enkelt inte vet! Men patriarkatet säger du.. ja! Det låter ju rimligt. Tacktack :-
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-10 19:21:00
|
|
Baltazar |
Du snackar skit omar, dynga! Tror du på allvar att det inte är vanligare med "patriarkala" attityder bland invandrare än oss övriga?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-10 19:56:00
|
|
klas |
invandrare är folk som har flyttat hit från andra länder, det kan vara norrmän, kineser eller kanske amerikaner. du snackar dynga baltazar.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-10 20:35:00
|
|
Baltazar |
Klas - Det är vanligare med patriarkala attityder bland invandrare eftersom de i högre grad än övriga svenskar kommer från kulturer med patriarkala tendenser. Kom igen, Klas... Var inte så svensk. Man FÅR säga att man uppfattar vissa drag i andra kulturer som dåliga. Fråga ordföranden för kurdiska kvinnoföreningen i Sverige.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-10 21:04:00
|
|
Jonas |
De du har träffat på är inget annat än vanliga araber, självklart finns det undantag. Men mina erfarenheter är väldigt lika. Tyvär måste man säga. Jag har väldigt många kompisar med invandrarbakgrund som inte beter sig alls på det sättet. Det är stor skillnad på folk beroende varifrån dom kommer....
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-10 21:04:00
|
|
Frederik |
I agree with Baltazar. My sister has been working for 3 years now in a health-centre in the immigrant ghetto of Brussels, and her experience with Morroccan male youths has been that for instance their opinion of western girls/women is... well, not very flattering. Its not racism when you face the facts, is it?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-10 21:07:00
|
|
Frederik |
Itd only be racism if because of skin colour or culture youd consider others to be lesser people which she doesnt, for that matter. There are for instance also several traits among Swedes that I dislike, even though I find them quite pleasant as a whole.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-10 23:18:00
|
|
Omar |
Baltazar:Självklart kan det patriarkala förtrycket se olika ut och variera i grad mellan olika kulturer. Jag ville bara belysa att det snarare är den patriarkala strukturen i sig, som är upphovet till Annas dåliga behandling och inte kulturell tillhörighet. Alltså, förtrycket av kvinnor existerar i de flesta samhällen globalt, så låt oss se detta som ett globalt problem och inte tjafsa om kulturell bakrund. Tack för ordet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-07-11 01:03:00
|
|
Frederik |
Omar: I agree/disagree. Oppression of women is indeed to be found everywhere, but I dont think that its useful to see it loose from peoples culture. Culture is after all the lens through which we perceive the world, and its that lens that has to be cleaned once in a while.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-07-11 01:05:00
|
|
Frederik |
Ive myself for instance done field research in Tanzania, including on issues of gender relations. My own experience was that men had to be confronted with their cultural beliefs in this case that women were thought to be inferior for them to see the fallacies in their thinking and be able to overcome them.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-07-11 10:33:00
|
|
Joakim Johansson |
Kan inte annat än hålla med Frederik här, det går inte att bortse från den kulturella inverkan, det är t o m ett måste att inte göra det anser jag. Hade jag själv tex varit född i södra Pakistan hade jag med stor säkerhet haft helt andra åsikter om kvinnors rättigheter pga den kulturella skillnaden mellan Sverige och Pakistan.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-07-11 16:40:00
|
|
Omar |
Om man ser till texten Annas så föruttsätter F och J att det existerar en homogen invandrarkultur i sverigen och att man ska söka orsakerna där. Jag tror inte att det existerar en homogen invandrarkultur och därav ska man inte söka orsakerna där. Ett annat problem med F och J:s resonemang är att de generaliserar utan hänsyn till individen. I övrigt håller jag med.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-07-12 11:45:00
|
|
Faktor Lindeberg |
Decca Open Label!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-07-12 13:57:00
|
|
Frederik |
Omar: from your name I deduce that you maybe felt that Annas text was a bit of an insult to your own culture? I dont generalise and know very well that theres a cultural difference between, say, Vietnamese and Morroccan immigrants. And of course youll find lots of exceptions everywhere you, perhaps?. But I still do think that to change peoples attitudes you have to see cultural beliefs for what they are, and address them as such.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-07-12 13:59:00
|
|
Frederik |
...and I do think that generally speaking the Arab or African, or Brazilian mentality tends to be more denigrating towards women than the Western one. Though for instance in terms of hospitality and care for each other we in the West can learn lots from them.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-07-13 11:52:00
|
|
Flum-Åke |
Earths population will be forced to colonise two planets within 50 years if natural resources continue to be exploited at the current rate, according to a report out this week.
A study by the World Wildlife Fund WWF, to be released on Tuesday, warns that the human race is plundering the planet at a pace that outstrips its capacity to support life.
|
| |