Han är 11 år. De våldtog honom

Inlägg #1: Postat: 2002-07-09 14:48:00
malin
vadå gå in i smärtan? det är omöjligt att göra. ingen kan veta hur det kändes för just den pojken och just den flickan.
Inlägg #2: Postat: 2002-07-09 15:30:00
sus
Malin! Jag vet att ingen kan bära andras bördor, gå in i andras smärta. Men man kan gå in i sin egen, hitta sin egen smärtpunkt genom att inte blunda. Jag kan inte ta på mig pojkens eller flickans smärta. Men få kontakt med min egen och den vägen nå empati.
Förstår du inte det?
Inlägg #3: Postat: 2002-07-10 01:19:00
Anki
Som Malin just sa...man kan aldrig veta hur en annan människa känner sig, men man kan-och speciellt om man själv varit med om LIKNANDE- sätta sig in i, och förstå... Förstå så väl, att man känner hur ens egna kinder blir våta igen....och hur hjärtat bankar av skräck och förvirring över människors ondska...... Vet så väl vad du menar, Sus..
Inlägg #4: Postat: 2002-07-10 15:50:00
hanna
det gör ont när jag läser.
Inlägg #5: Postat: 2002-07-11 11:16:00
malin
sus... du menar säkert väl och jag förstår hur du menar men det värsta som finns om man råkat ut för något sådant fruktansvärt är människor som säger: "jag förstår hur det känns" e dyl.. De kan inte förstå, egentligen inte ens om de varit med om nåt liknande själva. Varje människa är unik i sin förmåga att hantera traumatiska situationer och därmed är varje smärta unik. Det är viktigt att välja sina ord.
Inlägg #6: Postat: 2002-07-11 13:40:00
sophia
Då Malin kan ju du också välja dina ord. Sus tackar för en artikel som går in i märgen och du raljerar över att hon inte kan veta det och ska välja sina ord.
Inlägg #7: Postat: 2002-07-11 13:45:00
sophia
Det är också jävligt när man, som du tydligen gör, väljer att inte ta till sig det som gör ont utan bara går vidare med ursäkten att "det där är deras smärta, om den vet jag intet" det är ett förnekande. vad vet du om empati?
Inlägg #8: Postat: 2002-07-11 14:58:00
sus
Malin. Jag "menar inte väl" jag menar att tala om för Conny att han på ett oerhört känsligt och skickligt sätt gestaltar vad som från början var en tidningsartikel bland andra.
Inlägg #9: Postat: 2002-07-11 14:59:00
sus
Forts.
Nej jag vet inget om barnens smärta och har inte heller skrivit att jag förstår den. Vad jag förstår däremot, är att skriva och skrivprocessen. Och för att skriva bra måste man gå in i sitt eget djup, nå sin egen smärtpunkt. Kan man det, kan man kanske också nå fram till läsarens djup.
Inlägg #10: Postat: 2002-07-11 15:00:00
sus
Forts. Jag tyckte Conny gjorde det. Han berättar ju också att han grät medan han skrev. Alla orkar inte skriva så. Många blundar för det som gör ont, viftar bort det och går vidare. Att läsa connys gestaltning gjorde ont. Att ha skrivit den gjorde än ondare. Men att ha upplevt händelsen som beskrivs, ja, det kan vi aldrig förstå eller känna och det har jag inte heller påstått.
Inlägg #11: Postat: 2002-07-11 19:33:00
Johanna
Om du fattade vad hon menade, Malin. Varför skrev du? Pröva sätt dig ner och riktigt tänka dig in i situationen i en dagsartikel, tänka dom vidriga detaljerna och skriva det, det ger en magknip. Jag prövade en gång för längesen. Ta inte Sus för att vara helt borta, det fattar väl varje människa att man inte kan känna sån smärta utan att ha upplevt det.
Inlägg #12: Postat: 2002-07-12 11:40:00
malin
johanna... jag skrev för att det var ett sånt klumpigt ordval sus gjorde när hon skrev "tack för att du vågade gå in i smärtan". Palmkvist har inte gått in i någon smärta, han har inte suttit och gråtit sig tårögd när han skrev texten, han har inte legat sömnlös nätterna efter att han skrev texten, han kommer inte att behöva psykoterapi i åratal efter att han publicerat denna texten. Ignorance, point your head the other way.
Inlägg #13: Postat: 2002-07-12 15:20:00
sophia
Det är inte lönt att diskutera med "världserfarna" 18-åringar. Connys artikel var jävligt bra. Sus beröm var INTE klumpigt. Malin är ung.
Inlägg #14: Postat: 2002-07-12 17:08:00
malin
Sophia... jomenjavisst, då bestämde du där nu då hur saker och ting förhåller sig. Väldans konstruktivt av dig. Allt jag säger hädanefter kan avfärdas med "hon är ju 18, hon förstår inte såhär". En kille kan lägga till "hon är tjej" också om han vill för att riktigt markera vilka kriterier vartill hänsyn bör tas när man bedömer någons åsikter.
Inlägg #15: Postat: 2002-07-13 05:41:00
connyp
Malin, jag uppskattar din kritik, men efter att ha läst dina inlägg undrar jag plötsligt; var du där jag skrev texten? känner du mig? vet du någonting om mig? har du haft någon källa till grund för dina antagande som börjar med "palmkvist har inte... och palmkvist har inte....
Inlägg #16: Postat: 2002-07-20 19:00:00
malin
Conny: det enda jag med säkerhet kan säga, och jag hoppas att du inte säger emot mig på den punkten, är att den eventuella smärta du kände när du skrev din text som är bra inte på samma dag kan jämföras med barnens smärta. Suz prat om att gå in i smärtan obs, "smärtan" som om det vore barnens var osmakligt
Inlägg #17: Postat: 2002-09-02 00:18:00
DoRiS
Välldans tjat in smärta hit och dit... Artikeln var bra... finito!
Laddar...