Inlägg #1: Postat: 2002-07-09 10:28:00
|
Lasse Thn |
Så egentligen är hon bara lite folkskygg?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-10 11:26:00
|
Ramona Danlén |
Jag vänder mig mot massmedias och politikernas sätt att använda ordet"främlingsfientlig" om man som jag är ateist och inte tycker om vare sig synagogor,kyrkor eller moskéer så kallas jag främlingsfientlig och det tycker jag är horribelt. Varför ska jag tvingas tycka att det är bra med olika religioner när jag anser att de bara förtrycker människor ,speciellt kvinnor och barn?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-12 06:55:00
|
Victoria Wärmler |
Anders: grundläggande fel? Det är väl tämligen välbekant att rädsla utgör grogrund för fientlighet och i den mening det negativt laddade ordet "fientlig" har med ondska att göra och inte med motståndare av annat slag än man själv. Någon klar skillnad mellan rädlsa och ffientlighet kan jag dock inte finna.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-12 07:01:00
|
Victoria Wärmler |
Ramona: du har en poäng med religioners påverkan. Få element som religion skapar klyftor mellan människor och hela folk, i den meningen försätter tron väldigt få berg - den snarare lägger bergskedjor emellan v i l j a n att skapa ömsesidor tolerans och förståelse. Åsiktsförtrycket är en naturlig följd.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-12 07:04:00
|
Victoria |
Rättelse: "ömsesidig" skulle det givetvis stå, inde "ömsesidor": Jag ber om ursäkt för att tangenterna trasslat in sin i mina fingrar även på några övriga ställen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-13 21:25:00
|
Anders |
Man kan ogilla religion utan att ogilla de som utövar religion, så länge de inte lägger sig i vad jag gör har jag ingen stor anledning att bry mig i vad de gör. Man behöver inte bli fientlig mot människor bara för att de har konstiga åsikter
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-13 21:30:00
|
Anders |
Victoria, ingen skillnad mellan rädsla och fientlighet? Tvärtom det är en ***** skillnad och det är viktigt att det får vara det, tvinga inte alla som är rädda för nåt att övergå till nåt värre. Visst kan rädsla leda till fiendskap men det behöver inte göra det och det är heller inte det enda som kan göra det, avundsjuka går minst lika bra.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-14 02:38:00
|
Victoria Wärmler |
Jajamen, det du skriver i svar 6 är vad jag har uttryckt i en annan kommentarskedja. Många är emot vissa religioner, eller allihop, utan att för den skull ha ett dugg emot anhängarna av dem eller lägger egna och/eller påtvingade värderingar i deras trosuppfattningar.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-07-14 02:44:00
|
Victoria Wärmler |
Svar 7. Ingen k l a r skillnad, skrev jag förvisso. Du gav mig intrycket av att - åt andra hållet - inte se något som helst samband mellan rädsla och fientlighet. Vi tycks ha gått om varandra med hjälp av missuppfattningar.
|
|