|
Inlägg #1: Postat: 2002-07-07 23:20:00
|
|
Samuel Sirén forts |
Du visste t.ex. själv inte alls att fotbindning var en gammal sedvänja, trots att de i min artikel ganska explicit stod att denna sedvänja förekom på bärstolarnas tid. Du ringde t.o.m. till en kines och frågade. Denna din kunskapslucka försöker du nu få till att det i själva verket minsann var du som visste hur det förhöll sig. Varför inte bara erkänna att du inte visste? Det är väl ingen stor skam att inte känna till fotbindning och missa ordet "bärstol"?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-07 23:23:00
|
|
Samuel Sirén forts |
Du orerar vidare om något påstått "sakfel", vilket tycks handla om huruvida Padaung-stammen, som lever vid gränsen mellan Thailand och Burma, lever både i Thailand och Burma eller bara i Burma; samt var den "officiella" gränsen går. Det är dock komplett irrelevant för sakfrågan var någonstans den officiella gränsen mellan Thailand och Burma går.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-07 23:28:00
|
|
Samuel Sirén forts |
Du spottar som en kultspruta ur dig rent parodiska plattityder, som hämtade direkt ur studentspex: "Vi i väst har påbörjat en vandring bort från kärleken", "Hela denna utveckling jag summerat är emotionellt repressiv", "Jo, bibeln och blodfattiga partiprogram har fått ge vika för en totalt kaotisk, sadomasochistisk roffarmentalitet". Fast det finns säkert några stollar som föreställer sig att såpnt här är manifestationer av yttersta skarpsinnighet!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-07 23:34:00
|
|
Samuel Sirén forts |
Du betraktar reflexmässigt vår fåfänga som "ytlig" och andra kulturers fåfänga som någonting annat. Fast när det blir alltför uppenbart att någon annan kultur har en massa väldigt ytliga inslag, så räknar du den plötsligt till "väst", alternativt hävdar att ytligheten importerats från väst; när det så blir uppenbart att det inte är fråga om "import", då är det någon annan plötligt påhittad orsak till att det inte räknas.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-07 23:38:00
|
|
Samuel Sirén forts |
Du vägrar dessutom konsekvent att ge oss ett enda exempel på något "ytligt" och icke "importerat" inslag i någon icke-västlig kultur, som du känner till. Så, antingen vet du inte och är du precis lika insiktslös som du verkar eller så vill du inte och då är du uppenbarligen en man som inte kan förmå sig att säga emot den politiskt korrekta liturgin.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-07 23:41:00
|
|
Samuel Sirén forts |
Du skriver att jag åberopat företeelsen "hedersmord" och du sätter det t.o.m. inom citattecken trots att jag överhuvudtaget inte nämnt mord inom familjen. När du konfronteras med detta, tillstår du inte ditt misstag, utan väljer att tugga fradga.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-07 23:47:00
|
|
Samuel Sirén forts |
Framför allt tycks du vara oerhört mycket mer intresserad av att debattera person än sak: Du letar upp artiklar jag skrivit i helt andra ämnen, och presenterar dem triumferande som någon sorts "bevis" på vilken ondsint och förkastlig person jag är.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-07 23:48:00
|
|
Samuel Sirén forts |
Och personangrepp har givetvis sina alldeles speciella komiska poänger - jag är själv inte helt obevandrad i det ämnet - men det blir lite tröttsamt när sakfrågan konsekvent överflyglas av märkliga och fantasifulla påståenden om falskcitat, lögner och annat i samma genre.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-07-07 23:55:00
|
|
Samuel Sirén forts |
Det blir alltså tråkigt att debattera med dig, för du debatterar ofta på ett alldeles för barnsligt sätt. Du lyckas sällan presentera några egentliga argument, och att rätta alla dina fel och fantasier blir trist i längden. Dina plattityder är meningslösa att läsa, och t.o.m. dina personangrepp karakteriseras mera av vilja än av riktig förmåga.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-07-08 00:00:00
|
|
Samuel Sirén forts |
Detta om detta. Någon mer artikel i ämnet kommer jag nog inte att skriva. Människan är fåfäng, och har varit det i de flesta tider och i de flesta kulturer. I vår egen kultur i vår egen tid har vi både resurser och frihet att ägna oss åt våra fåfänga intressen. Detta gör oss inte ytligare än andra, oavsett vad den politiskt korrekta liturgin säger om den saken.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-07-08 12:02:00
|
|
SHQ |
Oj Samuel. Du verkar visst lite upprörd. Flåt om jag tog i för hårt. Verkar som den fina och riktiga Samuel börjar komma fram över ytan.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-07-08 12:12:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 11 |
Tja, alternativet till att posta många kommentarar är att posta en hel artikel. Bedömer dock att intresset för saken torde vara ganska ringa. Låt dock inte detta hindra dig!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-07-08 12:14:00
|
|
SHQ på svar 1 |
"Du visste t.ex. själv inte alls att fotbindning var en gammal sedvänja" Jo det gjorde jag jag ringde en kinesiSKA för att - till skillnad från dig - kolla mina uppgifter och prata med kunnigt folk.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-07-08 12:14:00
|
|
SHQ på svar 2 |
Se där. Nu börjar det arta sig.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-07-08 12:17:00
|
|
SHQ på svar 3 |
Jomen jag tycker så. Kärlek och Moral kan man kanske inte mäta som någon vetskap men visst har de gamla moralsystemen fått ge vika för något som är värre. Jag vet inte hur gammal du är eller hur mycket du rest men det spelar roll.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-07-08 12:18:00
|
|
SHQ på svar 4 |
Så är det inte. Jag anser att vi i väst är ytligare för att det är ett samhällsfenomen, en marknad och något som är brett utbrett samt som ökar hela tiden. Det du rabblat ihop är kulturer. LÄR dig skillnaden.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-07-08 12:21:00
|
|
SHQ |
Bara för att jag inte svarat på en av dina "förhörsfrågor" vars enda syfte är att få citera och förvränga så innebär inte det att jag undviker hela ämnet. Den som skall presentera sådana argument som efterfrågas är ju DU!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-07-08 12:22:00
|
|
SHQ på svar 5 |
Skall det vara ja. För Svar 17.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-07-08 12:26:00
|
|
SHQ på svar 6 |
Samuel. Var exakt skriver jag att du åberopat företeelsen "hedersmord" ?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-07-08 12:28:00
|
|
SHQ på svar 7 |
Det här var nog den sämsta av alla kommentarerna. Jag är personlig mot de personliga. Om det finns någon som har analys av person och andra dumheter är det du. Att du för din egen prisade egoism skull inte vill få folk att tro att du skulle ha ringt mig och som medel för det ändamålet kallar mig "dum" och anmärker på min uppfostran är en funderare för dig.
|
| |