Inlägg #1: Postat: 2002-07-04 16:15:00
|
::menace |
Ett annat ex: när min kompis inte får bära knälånga skjorts för sin kvinnliga chef,.. medans tjejerna som jobbar på detsamma statliga kontor får bära precis hur korta kjolar dom vill, eller byxor, eller skjorts.. ytterligare en aspekt på att det inte bara är en grupp människor män som bestämmer vilka roller och kläder vi har på oss. tur för min vän att vädret är kass i sommar.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-04 16:37:00
|
Unni |
menace: får kvinnorna bära shorts? Eller är det så att chefen betraktar shorts som fritidskläder, och därför anser att det inte är passande på en arbetsplats där man kanske måste se representativ ut för besökare? Kan tänka mig att det inte är pressveck på kompisens shorts, direkt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-05 00:07:00
|
kvinnorna får bära shorts ja.. och shortsen min vän vill ha på sig är av "finare" modell dessutom av längre modell. han jobbar på ett socialkontor. och varför måste isådana fall inte kvinnorna se representativa ut? varför får dom större frihet i sitt klädval? till saken hör att en kille redan slutat på detsamma kontor bland annat på grund av att han inte klarade av hettan på sommrarna och dispyten det medförde.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-05 09:17:00
|
Susanne Gräslund |
Typiskt exempel på särskiljande pga kön. Klart att samma regler ska gälla för alla. Det spelar ingen roll var sexismen sticker upp sitt fula tryne eller vilket kön det drabbar. Själv ser jag fram emot den dag då män börjar bära kjol eftersom jag tycker att det är otroligt snyggt. Särskilt lång, rak omlottjkol.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-05 10:54:00
|
Mr. right |
Det där med kjol tror jag inte är nåt som styrker patriarkatets teori. Manliga skottar krigare har i hundratals år klätt sig i kilt en slags kjol. Jag tror att det handlar mest om tradition och mode än om nån slags patriarkats bestämmelse.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-05 13:58:00
|
Kent Davidsson svar på 5 |
Jag är ganska säker på att någon kan få det till att även detta är patriarkatets fel. Hmm få se nu...det kunna vara så att den kvinnliga chefen är med och upprätthåller patriarkatet genom att se på kvinnor som objekt, som skall göra män på bättre humör när de besöker firman. Om dessa män får se lite vackra ben på unga tjejer så uppfylls det syftet. De lär inte vara intresserade av att se slafsigt klädda killar.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-05 14:01:00
|
Kent Davidson forts. |
Att den kvinnliga chefen lyckats bli chef överhuvudtaget beror naturligtvis på att hon anammat ett manligt beteende.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-05 15:08:00
|
ja.. och i en omvänd situation så skulle detta oxå bevisa att det finns ett patriarkat.. aldrig existerar något annat förtryck för den som ser det han/hon vill.
|
|