|
Inlägg #1: Postat: 2002-07-03 11:16:00
|
|
Andreas |
Visst, jag säger inte att jag har den absoluta sanningen. Jag spekulerar.
Jag anser inte att det är en "fantasi" att det är mer "ok" för tjejer att ha killkompisar än tvärtom. Men det kanske är en fantasi, hoppas du har rätt!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-03 11:17:00
|
|
Andreas |
Om jag skulle trott att det var en fantasi, så kan man verkligen fråga sig, som du gör VARFÖR jag skulle hitta på det. Men eftersom jag inte tycker att det är en fantasi, utan en realitet, så anser jag följaktligen att frågan "varför det är så?" är befogad.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-03 11:22:00
|
|
Andreas |
Tyckande, javisst. Måste man tillägga "tror jag" efter varje påstående? Jag har inga vetenskapliga bevis på det jag "tycker", men jag har väl ändå rätt att tycka. Det är fler som "tycker" som jag, om man läser kommentarerna. Vad är det mer jag har "fantiserat ihop" i artikeln?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-03 11:32:00
|
|
Andreas |
"Och att tillhöra det manliga släktet men ändå ha kvinnliga vänner innebär att killen i fråga direkt är mindre manlig än de killar som inte har några kvinnliga vänner." fantasi. Kan du då förklara varför killar aldrig krasst sett stoltserar med att de "gillar att ha tjejer som kompisar", "trivs bäst i tjejgänget" etc? Eller har jag fel där också? Har du hört flera killar som framhävt att de hellre umgås med tjejer?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-03 11:35:00
|
|
Kent Davidsson svar på 1-3 |
Jag kan ge flera exempel men du har just sagt att det verkligen är tyckande så då blir hela din artikel som sakframställning ointressant. Däremot är den intressant ur propagandasynpunkt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-03 11:38:00
|
|
pUs |
"...hör vi killar som stoltserar med att de mest umgås med tjejer, för att "det är enklare att tala känslor med dem"? Hur mycket status får en sådan kille?" Fint generaliserande exempel av dig där också, även om du såklart bara sitter och tycker. Tyvärr stämplar jag hela din text som direkt dålig när du bygger upp den på argument som ingen människa någonsin kan styrka logiskt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-03 11:38:00
|
|
Kent Davidsson svar på 4 |
Lyssna noga nu: jag har flera kvinnliga vänner och det är jag väldigt glad för. Jag är glad för att ha dem som vänner för de personer de är och inte för det kön de tillhör. Att säga att "jag hellre umgås med personer av könet si eller så" är bara korkat.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-03 11:43:00
|
|
Andreas |
Istället för att attackera mitt "tyckande" skulle det vara intressant om du kom med något sakligt motargument i substansen. Vad gör dig så säker på att jag har helt fel?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-07-03 11:47:00
|
|
Andreas |
Jag har också flera kvinnliga vänner, något jag är stolt över. Jag väljer inte heller mina vänner efter vilket kön de har. Men det är min uppfattning och uppfattning/tyckande borde man ju inte ha här - bara vetenskapligt fastlagda sanningar, eller hur? att män - generellt sett, inte du, inte jag, inte många med oss - anser att en "riktig karl" inte har tjejkompisar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-07-03 11:47:00
|
|
Kent Davidsson svar på 8 |
Ditt tyckande är ungefär lika intressant som påståendet "gult är fult". Varför skulle jag komma med motargument ang. det?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-07-03 11:52:00
|
|
Andreas |
PUS: "Tyvärr stämplar jag hela din text som direkt dålig när du bygger upp den på argument som ingen människa någonsin kan styrka logiskt". Logiskt nej, men realiteten finns där lik förbannat. När det gäller kvinnor i mansdom. yrken o män i "kvinnoyrken" har flera studier gjorts och de bekräftar alla att männen får ta mer gliringar för att de valt ett "kvinnligt" yrke än vad kvinnor i "mansyrken" får.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-07-03 12:51:00
|
|
Andreas |
Att debattera med någon som tycker att åsikten: "Gult är fult" är att jämföra med en spekulation förvisso erfarenhetsbaserad o inte vetenskapligt belagd om samhällsmekanismer och strukturer, är naturligtivs fullständigt meningslöst. Så jag håller med om att vår debatt bör avslutas här.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-07-03 12:55:00
|
|
Puppi |
Är det någon som ifrågasätter att pojkflickor har högre status är flickpojkar? Pappas flicka vs. mammas pojke? Ett talande exempel. Det är alltså bättre att anamma de klassiska "manliga" egenskaperna än de kvinnliga.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-07-03 12:57:00
|
|
Puppi |
Kent: Hur ska man någonsin kunna bevisa något om folks attityder? Det är ju alltid en massa tyckande om statistik i så fall. Då får vi väl sluta diskutera alla sådana ämnen. Rasism t ex. Helt meningslöst eftersom det bara rör tyckande.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-07-03 12:59:00
|
|
Andreas |
Synd, för det hade varit intressant att höra vad du har för förklaringar till de "påståenden" jag lägger fram.
Men du kanske inte har några?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-07-03 12:59:00
|
|
Andreas |
Väljer du att jämföra en politisk debatt med en smaksak så fine by me. Det är väl ingen idé att ha en offentlig politisk debatt överhuvudtaget förresten? Att t.ex. ha en homoadoptionsdebatt med Alf Svensson är ju totalt meningslöst, för han "tycker" ju så mycket. Hans "tyckande" om vad som är "barns bästa" är ju lika ointressant som hans tyckande om gulfärg, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-07-03 14:57:00
|
|
Martin |
Men det är min uppfattning att män generellt sett anser att en "riktig karl" inte har tjejkompisar.
Jag har då aldrig någonsin hört talas om antydan av en sådan attityd. Alla killar jag känner har tjejkompisar. Om någon INTE hade det skulle han möjligtvis misstänkas för att vara för socialt inkompetent för att kunna skaffa dem.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-07-03 15:15:00
|
|
Kent Davidsson svar på 12, 14-16 |
12: Ändå fortsätter du. 14: Man kan göra intervjuer, gallupundersökningar, enkäter etc. och på så vis fastställa statistiska samband. 15: Orsaken är att troligen att du vill visa att det finns ett patriarkat och s. k. strukturer. 16: Min jämförelse avsåg endast det att det baserades på tyckande. I övrigt gör jag inga jämförelser. Debatten är dömd att sluta med argumenten "nä" och "jo" alternerande.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-07-03 16:37:00
|
|
Puppi |
Kent: Min poäng var just att med statistik kan man bevisa i stort sett vad som helst. Sådana hr frågor är utlämnade till tyckande och diskuterande. Det är väl inget fel med det?
Övriga: Varför är det ingen av kritikerna som besvarat frågan om pojkflickor resp morsgrisar?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-07-03 17:25:00
|
|
Kent Davidsson svar på 19 |
Om man bestämt sig för en åsikt och har ett stort statistiskt material att ta av så kan man förmodligen hitta stöd för sin åsikt genom att göra tendentiösa urval. Det är inte statistikens fel. Jag vet inte vad du menar med "pojkflickor", "morsgrisar" och "flickpojkar".
|
| |