|
Inlägg #1: Postat: 2002-07-03 12:07:00
|
|
Mikael V |
Självklart finns det objektivitet vad gäller kvalitet och konst. Om jag ritar två streck är det skit, och jämför med exempelvis Mona Lisa så tror jag att tom du vet vilken tavla som är större konst än den andra. Självklart säger jag emot mig själv ,gör jag ofta för att testa mina egna åsikter, men vet inte om jag gör så i just detta fallet. En av mina Nietzsche-färgade "slutsatser" är att jag har en riktigare känsla för vad som är stort/skit än vissa andra som att svära i kyrkan.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-07-03 12:57:00
|
|
Emma |
Det är säkert troligt att jag och de flesta andra skulle hålla med dig om att Mona Lisatavlan är bättre konst än strecken. Men jag tycker ändå att det är fel att ta sig rättigheten att tala om för andra vad som är fint/fult, bra/dåligt, gott/äckligt...osv. Varför skulle din musiksmak vara bättre än någon annans? Absurt!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-07-03 13:14:00
|
|
Puppi |
Konst är bra konstigt. Det finns ju konstnärer som slänger färg på en duk och säljer för en massa pengar. Vem har då bestämt att jag inte kan göra samma sak. Objektivt sett är det ju exakt samma tillvägagångssätt? Det måste väl därför finnas en subjektivitet i det vi bedömer som bra eller dåligt? Att sen da Vinci var en överdängare på att måla av folk är väl ingen som tvivlar på. I så fall borde dock en kopiator vara lika stor konstnär...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-07-03 13:15:00
|
|
Emma |
Jag menar förstås inte att vi skulle tycka MonaLisa var BÄTTRE konst utan att vi kanske skulle GILLA det mer...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-07-03 14:03:00
|
|
Jonna |
Finns folk som slänger ihop vatten, socker och lite smakämnen och tjänar en massa pengar. Objektivt sett kan jag också göra det. Fast sen måste det ju säljas också.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-07-03 14:04:00
|
|
J |
Tillägg: puppi, det är ingen som bestämt att du inte får slänga färg.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-07-03 18:15:00
|
|
Mikael V |
Vi måste lära oss att sklija på äpplen och päron mig själv inkluderad. Dessa gräsklippartankar behöver sandpappras, men, som sagt det finns både smak subjektivt och objektiv kvalitet på konst. På samma sätt som ett tidtagarur kan mäta hur fort någon springer, tror jag det finns en "konstkvalitetsmätare"...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-03 18:17:00
|
|
Mikael V |
...lika objektiv som en klocka. Maurice Green är snabbare än jag, no doubt about it, klockan har talat. Den abstrakta "konstkvalitetsmätaren" är svårare att "acceptera", eller gå med på att den finns. Jag tror den finns subjektivt, andra tror inte.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-07-03 18:22:00
|
|
Mikael V |
Sen mår man bra av både popcorn, palt och bouillabaise, men det finns de som bara käkar popcorn och de tror de mår bra av det, själv hade jag kräkts.
"Konstkvalitetsmätaren" har dock inte samma exakthet som tidtagaruret, men den kan särsklija nivåer. Beethovens femma ÄR godare konst än "Dansa i neon". Basta. Vad som TILLTALAR dig, vad du väljer att lyssna på, vad du mår bra av, är ett äpple.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-07-03 18:24:00
|
|
Mikael V |
Jag kan välja att se på "Jönssonligan" i stället för "Det sjunde inseglet" för att det är vad jag behöver just då, men jag är samtidigt fullt medveten om att Bergmanfilmen är överlägsen i kvalitet. Men bara för den sakens skull tvingar jag inte mig att kolla på den istället.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-07-03 18:26:00
|
|
Mikael V |
Ah, nu ska jag sandpappra vidare på mina tankar, fila du på dina. Något som sätter igång en framåtrörelse är alltid utvecklande, keep on growing.
|
| |