Varför reagerar jag mot reklamen?

Inlägg #1: Postat: 2002-07-04 21:45:00
Carola
Jag tror inte det beror på hur "insöade" vi är som reagerar som vi gör. Jag tycker jag har förklarat någorlunda vad och hur jag tänker ang. reklamen. Om några behöver ett knytnävslag i magen för att förstå att det finns en tredje värld så är det ett stort problem. Fortfarande så är de inga deltagare som kan åka hem. Det handlar inte om "obehagligt". Det handlar om verkligheten, som alltid funnits där och att då ta hjälp av en svältsåpa är osmakligt.
Inlägg #2: Postat: 2002-07-05 11:10:00
Susanne Gräslund
Men om det får oss att tänka? Om det är enda sättet att få folk att göra det? De flesta tänker mycket sällan på alla barn som far illa i världen. Vi har en enorm strutsmentalitet i vårt trygga samhälle. Man blir avtrubbad och stänger av. Om det då kan göras reklam elelr annan påverkan som bryter igenom fasaden är det dåligt? Jag tycker inte det. Och du har fortfarande ett val om du vill ge pengar eller inte.
Inlägg #3: Postat: 2002-07-05 11:51:00
Carola
Susanne, jag förstår precis hur du tänker. Har själv vaklat fram o tillbaka. Men gillar fortfarande inte texten bredvid bilden. Jag ger pengar varje månad till barn som svälter. Men frågan för mig är om det inte hade funnits en bättre text till bilden, en verklighetsförankring som slår än mer hårdare i magen, för de som behöver det. Men som sagt, jag förstår din synpunkt också. För jag tycker det är svårt, då det verkligen finns två sidor av denna frågan.
Laddar...