Tjejer är lågstatus, så killar - akta er!

Inlägg #1: Postat: 2002-07-02 18:21:00
Andreas S
bra och intressant skrivet.
Inlägg #2: Postat: 2002-07-02 19:01:00
Håkan
Intressant problem du belyser, diskussionen bör föras på den här nivån, istället för att slänga käft om utvik och löneskillnader som ju bara är symtom, bra artikel!
Inlägg #3: Postat: 2002-07-02 20:33:00
Fredrik Vargas Friberg
Om en individ är medveten om samhällets sociala problem, så kan man nyttja intelligensen och gå runt problemet. mvh Fredrik
Inlägg #4: Postat: 2002-07-02 21:17:00
Jenny N
Visst är det så som du skriver. Fast det går att öva bort fördomar, jag övar mig varje dag. Långsamt går det framåt.
Inlägg #5: Postat: 2002-07-02 23:37:00
Miska Aalto
Jättebra artikel! Har själv råkat ut för detta med barnomsorg. Jag praktiserade på ett dagis och tyckte om jobbet jättemycket varpå några manliga vänner förklarade för mig att det var ett kvinnoyrke bla bla. Jag tror det viktiga är att varje gång man möter folk med såna tråkiga fördomar är att börja debattera med dom, förklara för dom att dom har fel.
Inlägg #6: Postat: 2002-07-02 23:50:00
Henrik
För att komma med en annan vinkling. I multisport som nog kan anses som en av de mest fysiskt krävande sporterna som finns funkar inte hårdast vinner; det deltog vid ett tillfälle folk från amerikanska specialförband som nog kan anses hårda, dessa klarade inte av tävligen för att det inte kunde erkänna och visa sina svagheter inför de andra lagmedlemarna.
Inlägg #7: Postat: 2002-07-03 09:56:00
menace::
kan det inte vara så det påvisar även matriarkatets existens. ta tillexempel ditt exempel med brandmannen kontra sjuksköterskan. Brandmannen riskerar sitt liv varje gång han går in i ett hus stucket i brand,.. sjuksköterskan riskerar på sin höjd att skada sin rygg.. ändå har de båda rätt lika lön.
Inlägg #8: Postat: 2002-07-03 11:01:00
Kent Davidsson
Din artikel innehåller en massa tyckande, som syftar till att stödja tesen att det råder patriarkat. Exempelvis "Och att tillhöra det manliga släktet men ändå ha kvinnliga vänner innebär att killen i fråga direkt är mindre manlig än de killar som inte har några kvinnliga vänner." är ett sådant tyckande. Det intressanta är inte att du fantiserar ihop sånt utan varför.
Inlägg #9: Postat: 2002-07-03 13:26:00
anna a
bra skrivet.
Inlägg #10: Postat: 2002-07-03 13:35:00
Andreas Hilmerson
Kritiken jag får handlar om att jag "tycker" så mycket istället för att presentera vedertagna fakta. Undrar just varför kritikerna inte kommer med sin version av hur samhället ser ut i den här frågan, istället för att kritisera faktumet i sig att jag "tycker" någonting.
Inlägg #11: Postat: 2002-07-03 13:35:00
Marcus P
Bra Andreas. Jag instämmer helt och hållet - bortsett från att jag inte känner igen bemötandet av homosexuella. Är det inte snarare så att "bögar går före flator", dvs att det finns ett patriarkat även i gayvärlden? Och som sagt, det slår även mot män. Jobbar du som man och dessutom homosexuell på ett dagis kommer det stå "pedofil" i pannan på dig. För vad skulle annars en man på ett dagis att göra?
Inlägg #12: Postat: 2002-07-03 13:48:00
Susanne Gräslund
En mycket bra artikel Andreas. Bra också att du fick med vinklingen om att många kvinnor stöder och uppskattar män som beter sig primitivt eller enligt den klassiska könsrollen. Patriarkatet eller vad vi nu ska kalla det är inte någon som skapats av bara männen och som upprätthålls av bara dem. Vi har gjort det tillsammans allihop. Och det är vårt gemensamma ansvar att göra oss av med det.
Inlägg #13: Postat: 2002-07-03 14:06:00
Patriarken
Äh, fyfan va PK alla e här! De e bara att gilla läget. Kvinnor är som instabila kärnkraftverk, man måste trycka på rätt knappar och köra in rätt kylstavar annars exploderar hela skiten o det blir härdsmälta! Ska vi låta dessa eggshells styra oss? Och Andreas e en fejk. En typisk kille som inte fått ligg på 100 år så han kör den här jag-är-feminist akten ihopp om att vinna poäng o sex. Jag vet...jag har själv kört den akten MUAHAHAHA ;
Inlägg #14: Postat: 2002-07-03 15:46:00
Andreas Hilmerson
Enligt kritikerna finns det inget bevis för att det föreligger en partiarkal ordning. Den "logiska" slutsatsen är att man inte bör spekulera, utifrån egna livserfarenheter. Man bör vara tyst och inte gräva i vår underliggande mentalitet. Absolut inte vara lite självkritisk...Återigen: kan jag inte få exempel på något som bevisar motsatsen/att vi inte lever under ett patriarkat?
Inlägg #15: Postat: 2002-07-04 12:24:00
Unni
Jag tycker att det är intressant att mansrollen på 1700-talet åtminstone i de "bildade" klasserna innefattade stark känslosamhet, en man kunde gärna exponera sin känslighet genom att gråta offentligt. Jag tror inte någon kan påstå att vi lever i ett starkare patriarkat nu än på 1700-talet.
Inlägg #16: Postat: 2002-07-04 13:28:00
Mr. right
Beträffande hypotes om att flator skulle vara mer accepterade än bögar kan spekuleras med att det kan bero på människans fortplantningsinstinkt. Alltså, en kvinna som gillar att umgås sexuellt med andra kvinnor har större sannolikhet att kunna bli gravid och därmed fortplanta sig än en passiv bög som gärna vill bli påsatt av andra män och därmed är mindre sannolikt för fortplantning…. Eller?
Inlägg #17: Postat: 2002-07-04 14:13:00
Andreas
I AB idag kan man läsa följande: "MAN, skulle du kunna tänka dig att bära kjol?" 78 svarar NEJ. "KVINNA, skulle du kunna tänka dig att bära slips?" 80 svarar JA.
Blir vi förvånade?
Inlägg #18: Postat: 2002-07-05 06:49:00
F D Rosenholm
.…….dessutom....
kostar det verkligen 100 kr / insändare på denna site ??
Om så är - måste dessa som skriver här vara - "djävligt frustrerade" - alternativt tillhöra eliten av "die dumme Schveden" ?!
Hoppas jag har fel om kostnaden !
Inlägg #19: Postat: 2002-07-08 11:26:00
Mr. right
En till som har fått uppleva resultatet av matriarkatets feminismens frammarsch.
Länk: aftonbladet.se
Laddar...