Varför reagerar jag mot reklamen?

Inlägg #1: Postat: 2002-07-02 09:50:00
Andreas S
Jag tror kanske reklamen var ovanligt lyckad om den lyckades få fram sådana olustkänslor hos dig. och mig, som också har sett den.
Inlägg #2: Postat: 2002-07-02 09:51:00
sten
Man behöver inte förklara hur känslorna reagerar.Är inte säker på att reklamen fungerar att folk skickar pengar om man uppfattar den för alltför framjobbad av en "smart" annonsbyrå. Man vill nog ha litet etik i sådant sammanhang
Inlägg #3: Postat: 2002-07-02 11:10:00
Anna
Bra skrivet, för jag tror det är svårt. Hela biten är svår. Känslor, som gör att man känner är inte fel Carola.
Inlägg #4: Postat: 2002-07-02 11:45:00
prime
Den har tjänat sitt syfte.. med all säkerhet. Och dom som skapat reklamen har med all säkerhet inga perversa baktankar än annat att påverka människor att tänka till lite och visa medkänsla.
Inlägg #5: Postat: 2002-07-02 13:04:00
Maria
Håller med, reklamen skapar känslor, på det ena el. andra sättet.
Inlägg #6: Postat: 2002-07-02 17:14:00
jk
När rationella argument inte längre funkar då måste man ta till känsloargument. Jag tycker det var en ovanligt bra reklam.
Inlägg #7: Postat: 2002-07-02 17:39:00
Stefan
I mitt tycke den mest genomtänkta reklamen på länge. Och en ordentlig känga åt svältunderhållningen på TV. Vi tycker så synd om Kenny eller vad han nu hette som svalt tills han skakade, men för honom fanns en båt därifrån, sjukvård, hotellrum och mat som väntade när han inte ville vara med längre. Vad hade barnet på bilden sagt om han/hon sett och förstått vår så kallade "underhållning"?
Inlägg #8: Postat: 2002-07-02 18:11:00
birta
Min första reaktion på reklamen var att det var oerhört lågt av Lutherhjälpen att ha en sådan reklam, men när jag sedan tänkte till kunde jag inte komma fram till vad som egentligen var oetiskt i den. Det hemska och vidriga som gör mig olustigt är nog snarare det faktum att vi lever i ett samhälle där det ska behöva tas till en så grov reklam för att överhuvudtaget få folk att reagera/agera. Men jag vet inte riktigt. Känner att jag måste tänka igenom det hela mer.
Inlägg #9: Postat: 2002-07-03 00:04:00
Stefan
Tänk om det kunde sändas en stillbild med denna reklam före varje avsnitt av Robinson. Gissa om det skulle ta hus i he***te? Tittarstorm: "Lämna vår skojsvält ifred! Blanda inte in verkligheten i det här!". "Fy fasen vad osmakligt att visa ett barn som svälter på riktigt!" osv osv.
Inlägg #10: Postat: 2002-07-03 08:20:00
Susanne Gräslund
Jag tycker att det var den bästa reklam jag sett på länge. Om folk tycker att det är obehagligt så visar det bara på hur insnöade vi är här uppe i vårt välmående land. Kopplingen till det fullkomligt meningslösa och mycket folkkära programmet var klockrent eftersom det kanske får folk att tänka efter för en gångs skull. Man kan kanske inte ha dåligt samvete för världens alla barn för jämnan, men jag blev faktiskt tacksam för denna enstaka tankeställare som kom som ett knytnävsslag i magen.
Inlägg #11: Postat: 2002-07-03 08:36:00
Peter H
Vore bra att reagera mot Mugabe också vars diktatorskap och brott har lett till en situation där människor inte kan överleva. Sambandet mellan totalitärt styre och svält är mycket starkt.
Inlägg #12: Postat: 2002-07-04 03:47:00
Samuel Sirén
Du skriver: "Blandningen av konceptet föll inte mig det minsta i smaken, om jag får uttrycka mig så." Så, hur skulle de istället ha gjort för att det hela skulle falla dig mera i smaken?
Inlägg #13: Postat: 2002-07-04 20:31:00
snb
Nu har du skrivit två artiklar där du sen inte står för vad du säger. Är reklamen dålig? Hur skulle den sett ut istället? Du måste ge konstruktiv kritik för att din text skall bli intressant.
Det intressanta i reklamen är hur man krockar två skilda världar, det är där betraktaren reagerar. Hade bara bilden visats hade du inte reagerat för de bilderna ser du varje dag i sitt "rätta" sammanhang. Att det skrivs artiklar och debatteras om reklamen betyder att den berör och därmed tjänar sitt syfte.
Inlägg #14: Postat: 2002-07-04 21:24:00
Anna Li
Nu har jag sett den. "Fy fan vilken reklam" sade maken, men kunde inte heller säga vad som var fel. Kanske är det att det finns en antydan av skämt i kommentaren som gör dig upprörd?
Laddar...