Döende barn kan inte åka hem!

Inlägg #1: Postat: 2002-07-01 09:59:00
Carola
Jag tror man uppfattar denna "reklam" mycket olika. Jag tycker och känner, att beröra Robinson tillsammans med barnet, svälten i Södra Afrika, är absolut smaklöst dåligt.
Inlägg #2: Postat: 2002-07-01 12:36:00
Anna
Jag tycker också som Anna Li, det var väl precis vad de ville - väcka starka känslor, och de verkar ha lyckats. Precis det du skrev var väl det de ville säga, att barnen inte själva kan välja osv.
Inlägg #3: Postat: 2002-07-01 14:05:00
Anna Li
Men Robinson pågår ju hela tiden här samtidigt som barnen svälter. Liksom dokusåpor, BRitney Spears konserter och SE och hör säljer miljonupplagor hela tiden händer smatidigt som barn svälter och dör för att 3 kronor hit och dit saknas. Vi bränner spannmål och gör hundmat av kött som de skulle överleva av. Lutherhjälpen visar ju egentligen bara hur det hela tiden är.
Inlägg #4: Postat: 2002-07-01 14:05:00
Anna Li
Vi borde kanske må dåligt av det hela tiden - men det orkar vi inte. Det är inte hller ngn mening at tmå dåligt om det inte leder till att man gör något.
Inlägg #5: Postat: 2002-07-01 14:21:00
Carola
Jag förstår din syn här. Jag tänker också så till en viss del. Men som jag skrev så känns det fel när man ser ett barn i en vågsele som är dödsdömt, ihop med texten: en av deltagarna från lag syd vill åka hem, Det blev iaf. för mig för mycket fel. De svältande är inga deltagare, som de i Robinson. Det är inte Lutherhjälpen jag vänder mig mot, utan just denna reklamen. .
Inlägg #6: Postat: 2002-07-01 14:22:00
Carola
Självklart orkar och kan man inte gå och må dåligt hela tiden, det är svälten och förknippandet av Robinsondeltagare som vill åka hem, som jag vänder mig mot. Vi diskuterade detta på jobbet häromdan, och meningarna går isär även där.
Inlägg #7: Postat: 2002-07-01 14:22:00
Carola
Jag förstår mycket väl att meningen är att väcka oss, man ser den direkt, man reagerar. Men, cant help it, det kändes för mig som ett stort hål. Det blev för mycket. Sen vet jag inte heller varför jag egentligen tycker så mycket annorlunda i denna frågan än andra, som jag diskuterat med
Inlägg #8: Postat: 2002-07-02 03:34:00
Samuel Sirén
Det ÄR ett "stort hål". Att barn och vuxna svälter för att vuxna krigar ÄR redan "för mycket". Och denna reklam har uppenbarligen lyckats att erinra oss om saken, och har alltså tjänat sitt syfte väldigt väl. Att vi sedan finner något "smaklöst" är ett intet mot vad som drabbat barnet på bilden, och barnet kan dessutom inte unna sig lyxen att fundera på vad som är "smaklöst" och inte.
Laddar...