|
Inlägg #61: Postat: 2002-07-05 10:31:00
|
|
Bjarni - svar på 55 |
Men nu blandar du ju ihop äpplen och päron igen. Å ena sidan kan viljan att vara "attraktiv" i någon mening vara nedärvd genetiskt, liksom benägenheten att söka "attraktiva" partners. Å andra sidan kan uppfattningen om _vad_ som är "attraktivt" vara socialt och kulturellt betingad och således variera högst påtagligt, t.o.m. hos en och samma individ. Det ligger ingen motsättning i detta.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2002-07-06 02:27:00
|
|
Stefan |
Jaså, jag blandar ihop begreppen? Och ändå jobbar jag som evolutionärbiolog. Där ser man.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2002-07-06 02:41:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 62 |
Hur man "jobbar" som evolutionärbiolog står inte helt klart för mig, men utesluter du alltså helt och hållet att 1 människor betraktar som attraktiva de fysiska attribut som förknippas med god hälsa, och 2 vilka fysiska attribut som förknippas med hälsa är ofta kulturellt betingat?
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2002-07-06 22:20:00
|
|
Bjarni - svar på 62 |
Säg mig då, du som "jobbar som evolutionärbiolog"; vilken del av resonemanget brister? Är viljan att vara "attraktiv" inte nedärvd? Eller är uppfattningen om vad som är "attraktivt" inte kulturellt betingat? Eller har jag på något förunderligt sätt fel på båda punkter? Jag håller det inte för helt och hållet uteslutet att jag faktiskt har fel...
|
| |