|
Inlägg #41: Postat: 2002-07-04 10:14:00
|
|
Stefan |
Sirén. Det är fullständigt meningslöst och dessutom tråkigt att debattera med någon som obstinat svarar på frågor med motfrågor. Jag har förstått vad du menar, mar har du förstått vad jag menar? Ridå.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2002-07-04 10:22:00
|
|
Bjarni - svar på 40 |
Jag skulle gissa utan att veta säkert att vi har förhållandevis mycket reklam för "ytlighetsprodukter" jämfört med på andra håll och i andra tider. Det är naturligt; våra mer trängande behov är tillfredsställda, och vi har resurser att ägna oss åt "ytlighet".
Det görs som bekant en hel del reklam för mat, men du förstår ändå att reklamen inte _skapat_ efterfrågan efterfrågan fanns där från början. Varför skulle inte samma förhållande kunna gälla för "ytlighetsprodukter"?
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2002-07-04 10:47:00
|
|
Kent Davidsson svar på 42 |
Utan mat dör man. Utan schampo eller vad det nu kan vara får man flottigt hår.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2002-07-04 11:51:00
|
|
Carl H |
Kent: Och hur sexigt/attraktivt anses det då vara med flottigt hår, gula tänder, fetma m.m? Skönhet är väldigt beroende av t.ex. god kosthållning, hygien och fysisk form - alltså för individen verkligen positiva saker. Man kan på ytan göra en intuitiv bedömning av en människas hälsotillstånd. Och sett ur ett evolutionärt perspektiv torde ju detta förklara mycket av den stora efterfrågan på ytlighetsprodukter.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2002-07-04 11:59:00
|
|
Bjarni - svar på 43 |
Just det. Alltså bekymrar man sig mindre om schampo när man har ont om mat än när man har gott om mat. Påfågeln bekymrar sig sannolikt mindre om sina stjärtfjädrar när han har ont om mat än när han har gott om mat. Icke desto mindre ägnar mätta påfåglar avsevärd möda åt putsandet av stjärtfjädrar. Är påfåglar offer för en "profitstruktur"? "Ytlighet" och "utseendefixering" är något högst naturligt. Därmed inte sagt att det inte kan exploateras. Det görs naturligtvis där det finns en marknad.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2002-07-04 12:01:00
|
|
Stefan |
Carl - Evolutionärt perspektiv pyttsan. Vid sekelskiftet var yppighet ett tecken på friskhet, fetma var pondus. Tidigare än så skulle man vara likblek och damer skulle flämta med lätta andetag på grund av hårt snörad korsett. Det evolutionära perspektivet är lätt att ta till, men lika tomt för det.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2002-07-04 12:16:00
|
|
Bjarni - svar på 46 |
Vad är det för fel på det evolutionära perspektivet? Vilket/vilka av följande påståenden är felaktiga, alternativt motsäger varandra? 1. Människan liksom andra levande organismer vill föra sina gener vidare till nästa generation. 2. Överförande av gener underlättas av att man är "attraktiv" i någon mening. 3. Vad som anses "attraktivt" hos oss människor varierar från kultur till kultur, tidsålder till tidsålder.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2002-07-04 13:33:00
|
|
Kent Davidsson svar på 44 o 45 |
44: Kan du belägga det där med evolutionen? 45: Påfåglars beteende är mig delvis obekant men några större konsumenter av "ytlighetsprodukter" vore de knappast. Du tänker dig alltså att "ytlighet" och "utseendefixering" finns först och sedan kommer någon och exploaterar det. Säg mig om du då tror att ytligheten och utseendefixeringen ökar.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2002-07-04 13:56:00
|
|
Stefan |
Bjarni - Just det är poängen med evolutionära förklaringar, de kan inte bygga på icke-generationsbundna relativa begrepp ex kulturellt definerad "attraktion" vars betydelse skiftar inom en generation. Ditt sätt att resonera på visar att du inte verkar helt insatt i hur evolutionära förklaringsmodeller fungerar.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2002-07-04 14:03:00
|
|
Bjarni |
Jag tycker nog inte att "utseendefixering" nödvändigtvis är "ytlig". Vidare tror jag inte att vårt intresse för utseende i sig ökar av exploateringen Stefan ger i sitt svar 46 en fingervisning härom.... Däremot påverkar sannolikt exploateringen av vårt naturliga intresse för utseende valet av medel och metoder för förbättrandet av det egna utseendet. Exploateringen bidrar säkert också till skapandet av utseendeideal.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2002-07-04 14:22:00
|
|
Bjarni - svar på 49 |
Nu är jag inte säker på att jag förstår hur du menar så är jag ju oxå - som du mycket riktigt påpekar - inte helt insatt. Men det är väl rätt självklart att ett resonemang om evolution måste innefatta begreppet "generation"? Det kan mycket väl tänkas _att_ evolutionära förklaringar brister. Upplys mig gärna om _var_ och _hur_ i så fall. Jag ikläder mig mer än gärna elevens roll och underkastar mig din undervisning.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2002-07-04 14:27:00
|
|
Bjarni - om påfåglar i svar 48 |
Påfåglars ringa konsumtion av skönhetsprodukter kan kanske förklaras av deras oförmåga att använda dem? Eller möjligen av deras finansiella situation; de har helt enkelt inga pengar att köpa stjärdfjäderskrämer för? Om påfåglar hade förmåga och resurser att använda skönhetsprodukter så skulle de säkert göra det. Varför skulle de inte göra det?
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2002-07-04 14:49:00
|
|
Kent Davidsson svar på 52 |
Jag har faktiskt ingen aning om huruvida påfåglar, om de kunne, skulle begagna sig av klolack, fjädermaskara, näbbstift, stjärtgelé eller ngt annat som kan tänkas bjudas ut.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2002-07-04 17:49:00
|
|
Bjarni |
Nej, jag vet inte heller. Men, som sagt, varför skulle de inte göra det? Och om de nu gjorde det, skulle det då vara ett problem? I så fall, för vem? Och hur skulle detta problem lösas? När man ondgör sig över en företeelse, t.ex. exploatering av människors eller påfåglars för den delen... intresse för utseende, så måste man väl ha någon idé om vad som bör göras åt saken? Det är ju ingen konst att klanka ner på en företeelse, problemet brukar vara att peka på bättre alternativ...
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2002-07-04 18:17:00
|
|
Stefan |
Bjarni - Bara det enkla fenomenet att vad som anses attraktivt kan skifta inom loppet av 10 år gör att det blir omöjligt att luta sig på en evolutionär grund, som också måste vara genetisk. Visa mig annars hur en genetiskt styrd uppfattning att likblek- och yppighet kan ersättas med en motsvarande för kanelbrun- och trådsmalhet inom loppet av två-tre generationer. I hela västvärlden samtidigt? Det håller inte riktigt.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2002-07-04 19:13:00
|
|
Carl H svar på 46 |
Det var ju just pondus att vara fet, p.g.a att det var ett tecken på rikedom, men jag tror definitivt inte att det var mer attraktivt. Jag tror överhuvudtaget inte att man utav vad som var _förekommande_ på den tiden kan bedöma vad folk egentligen tyckte var _attraktivt_. Kristen moral styrde samhället och folk var ju inte sexuellt frigjorda direkt.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2002-07-04 19:22:00
|
|
Carl H svar på 48 |
48: Vad jag menar är att man kan på en individs utseende rent biologiskt - längd, vikt, ansiktsdrag o.s.v bedöma huruvida individen kunnat tillgodose sitt näringsbehov och motstå sjukdomar. Ens utseende skvallrar om hur hårt livet gått åt en. Att då kunna detektera tecken på sjukdomar/näringsbrist är en värdefull egenskap vid partnerval. Detta har gjort att vi föds med vissa medfödda "skönhetskriterier", både för kroppar och huvud/ansikte forts
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2002-07-04 19:23:00
|
|
Carl H |
...det finns t.ex. ett samband mellan ett ansiktes grad av symmetri och dess skönhet.
Intressant länk: Länk: mgh.harvard.edu
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2002-07-04 19:25:00
|
|
Carl H svar på 55 |
Som sagt i svar 46är det svårt att säga om solbränna ansågs mindre attraktivt då, bara för att det inte förekom, och även om så skulle vara fallet behöver det inte vara svart eller vitt - antingen ingen evolutionär bakgrund till vad som anses attraktivt, eller ingen. Vissa saker som man attraheras av kan ha en evolutionsmässig förklaring medans andra endast är trender/inlärt.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2002-07-05 03:01:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 55 |
Det ligger onekligen nära till hands att föreställa sig att det "attraktiva" består av signaler på fräschhet, friskhet och framgång. Så på den tiden solbränna associerades med utsliten allmoge snarare än semester och resor till Karibien fann man det inte alls lika attraktivt.
|
| |