|
Inlägg #21: Postat: 2002-07-01 09:41:00
|
|
Stefan |
Ytligheten i väst har tippat över så långt att människor går runt och oroar sig mer för hur de ser ut rent visuellt i andras ögon än tänker på hur de själva uppträder mot omgivningen, sin samtid och sig själva. Luktar jag gott? Är skjortan ren? Syns något hår under armarna? Behöver jag inte sola lite mer? Rynkar du på näsan åt en kvinna med hår under armarna? Är det din eller hennes ensak? Hur kom du att få den uppfattningen?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2002-07-02 03:06:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 18-19 |
Det finns givetvis "profittänkande" bakom all exploatering av vad folk efterfrågar. Att just "skönhetsideal" exploateras så kraftigt beror förstås på att det är så vinstgivande att exploatera, eftersom efterfrågan är så stor.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2002-07-02 03:09:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 20 |
Satt det en reklamskylt på bussen eller spårvagnen där det stod något i stil med "Kom till doktor Karlsson och förstora brösten! Sommarerbjudande, endast 25 000:-"? Kan du inte berätta vilken sorts "reklam" det är fråga om?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2002-07-02 11:55:00
|
|
Kent Davidsson svar på 22 |
"Din tanke är alltså här" att efterfrågan är något av naturen givet och att reklam bara finns för skojs skull.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2002-07-02 13:28:00
|
|
Stefan |
Ungefär så stod det på reklamen ja, Herr Sirén. Bortsett från att det inte endast är sommarerbjudande. En klinik gör reklam för permanent hårborttagning, en annan för fettsugning och läppförstoring genom jämförande före-efterbilder. Vart vill du komma?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2002-07-02 16:43:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 25 |
Det var ju i så fall synnerligen intressant. Är måhända göteborgare speciellt mottagliga för sådan reklam? Jag har aldrig sett något liknande i Stockholm eller på andra ställen.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2002-07-02 16:50:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 24 |
"Efterfrågan" har naturligtvis alltid funnits, och förändrats då folks levnadbetingelser förändras. Vilket mitt yttrande tolkar du som att reklam inte skulle finnas för ett syfte?
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2002-07-03 00:10:00
|
|
Stefan |
På något underligt roande sätt tycker jag Siréns svar nr 26 säger mer om honom än det säger om mängden specifik och generell ytlighetsreklam i dagens samhälle. För att återupprepa en gammal fråga, "varför finns denna profitinriktade ytlighetsindustri nyckelordet är industri endast i oöverträffad omfattning i den västerländska kulturen?"
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2002-07-03 02:20:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 28 |
Det du kallar "denna profitinriktade ytlighetsindustri" finns veterligen på alla ställen där människor har 1 resurser att ägna sig åt sitt yttre, och 2 politisk och religiös frihet att ägna sig åt sitt yttre. Eller har du något motexempel? Finns det något rikt, fritt, icke-västligt land UTAN denna "ytlighetsindustri", menar du?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2002-07-03 09:37:00
|
|
Kent Davidsson Svar på 27 |
...ditt svar 22 och nu också 27. Du tycks anse att efterfrågan är oberoende av raklam, som faktiskt är en åtgärd, bland flera, för att öka just efterfrågan. Jag kan inte uttala mig för genomsnittsmänniskan i väst men den reklammängd som når mig har ökat många ggr de senaste säg 15 åren.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2002-07-03 11:44:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 30 |
Varför tror du att jag tror att efterfrågans storlek är "oberoende" av reklam? Klart att folk påverkas av reklam.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2002-07-03 12:01:00
|
|
Kent Davidsson svar på 31 |
Det tror jag inte. Jag var sarkastisk i mitt svar 24. Det trodde jag inte skulle undgå dig. Om jag förstår dig rätt så anser du alltså att reklam finns till för att öka efterfrågan. Stefans tes i min tolkning är att vi idag i väst har mer än annorstädes och mer än tidigare av det. Jag tycker nog att han har en poäng i det.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2002-07-03 13:46:00
|
|
Stefan |
Det enda Sirén behöver göra just nu är att övertyga läsarna om varför svar nr 29 inte är ett vackert exempel på invecklat cirkelresonemang. Det kan bli svårt.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2002-07-03 15:18:00
|
|
Bertram |
Jag tycker att det är lustigt att ni inte ser att ni är överens! Vad är den stora stötestenen här förutom att alla verkar vilja ha sista ordet?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2002-07-03 23:07:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 32 |
Men den "poäng" du bedömer att Stefan har är ju fullkomligt trivial: I den rika fria världen har vi resurser och frihet att ägna oss åt vårt yttre, och eftersom det också finns en stor efterfrågan på sådant är det meningsfullt med dels sådana produkter, dels reklam för sådana produkter.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2002-07-03 23:09:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 33 |
Varför skulle jag behöva övertyga någon om det? Berätta nu för oss, har du eller har du inte något exempel på ett rikt, fritt, icke-västligt land UTAN någon "ytlighetsindustri"? Nåå?
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2002-07-03 23:12:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 34 |
Skillnaden tycks vara att Stefan föreställer sig att fåfänga i väst är en konsekvens av en "profitstruktur", medan jag påpekar att fåfängan är universell och att i alla kulturer där folk har resurser och frihet att "köpa skönhet" så köper också folk skönhet.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2002-07-04 08:29:00
|
|
Kent Davidsson svar på 35 |
Nu är du där igen. Reklam skulle alltså vara meningsfullt först sedan efterfrågan bedömts tillräckligt stor. I stället är det så att efterfrågan är så stor just för att vi har så mkt marknadsföring av sådana produkter. DET är poängen.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2002-07-04 09:17:00
|
|
Bjarni - svar på 38 |
Idkar du månne en smula hårklyveri här? Att reklam ökar efterfrågan på en produkt är ju tämligen vedertaget, och så vitt jag kan se är det ingen som påstår något annat. Menar du att detta på något sätt motsäger tesen att det finns en grundläggande efterfrågan på "ytlighetsprodukter", oavsett om det förekommer reklam för dessa eller inte?
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2002-07-04 10:00:00
|
|
Kent Davidsson svar på 39 |
Se svar 32. Frågan gäller huruvida det finns mer av reklam för "ytlighetsprodukter" än förut och annorstädes. Förmodligen anser jag inte att det motsäger "tesen att det finns en grundläggande efterfrågan på "ytlighetsprodukter"" men jag vet inte riktigt vad som avses med det. Grundläggande efterfrågan på mat hade jag förstått.
|
| |