Ytlighet utan utvik

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2002-06-30 13:15:00
Olof Öberg
Att någon ideellt opererar in koksaltsinlägg i kvinnobröst kan väl omöjligen påverka graden av ytlighet i själva företeelsen. I ett samhälle med överflöd så kan man kosta på sig mer extravaganta former av kanaliseringen av sin ytlighet. Kapitalistiska samhällen lyckas genera sådant överflöd.
Inlägg #2: Postat: 2002-06-30 13:32:00
mattias
Men i "väst" är ju pengarna religionen. En kvinna med bröstimplantat bär dessa för att visa att hon är en hängiven dyrkande prästinna...
Inlägg #3: Postat: 2002-06-30 15:15:00
greger
Att jämföra den fria ytligheten i väst mot det traditionsbundna och religiösa tvånget till kroppsingrepp är horibelt och talar närmast för att det är väst/demokratihatare som är i farten.
Inlägg #4: Postat: 2002-06-30 15:16:00
Samuel Sirén, svar till Stefan
Ack, nu tycks det vara tid för de verkliga dårdillerierna. Menar du att du verkligen tror det inte existerade något skönhetsideal i väst innan kapitalismens framväxt? Var de västerländska kvinnorna under feodaltiden ointresserade av sitt yttre, är din tanke? Mycket skall man höra innan öronen trillar av.
Inlägg #5: Postat: 2002-06-30 16:39:00
Stefan
Du vet nog vad jag menar. Skönhet är och var knutet till ekonomiskt välstånd, men först i vårt postmoderna samhälle finns det hela industrier som lever just på att marknadsföra skönhetsideal för profit, och då är det inte längre samma sak som det var förr, eller i kulturell jämförelse. Finns det samband mellan industrialiserade skönhetsideal och det tvång många upplever? Varför annars raka halva kroppen, träna på gym och köpa makeup för stora summor varje år? Endast av fritt val, eller?
Inlägg #6: Postat: 2002-06-30 17:04:00
Bertram
Det har ju inte funnits industrier överhuvudtaget tidigare. Jämförelsen "förr vs. nu" haltar.
Inlägg #7: Postat: 2002-06-30 17:27:00
Stefan
Jovisst haltar den, och det är just vad jag menar. Det är väl rätt uppenbart att skönhetsindustrin gör vad den kan genom reklam för att få oss att känna oss otillräckliga. Utvik är mer än bara en bild, den är en produkt i ett sammanhang med ett pris som ska säljas, och säljer gör man genom att försöka övertyga om att det finns ett behov, annars skapar man ett. Varför finns annars reklam? Sminkreklam? Klädreklam? Plastikkirurgireklam?
Inlägg #8: Postat: 2002-06-30 21:24:00
Samuel Sirén, svar på svar 5 och 7
Du tycks i svar 5 tillstå att den minoritet som förr i tiden hade råd att ägna sig åt skönhet också gjorde det, men i svar 7 tycks du mena att det är skönhetsindustrins reklam som inte existerade förr i tiden som orsakar fenomenet. Detta synes mig lite inkonsekvent.
Inlägg #9: Postat: 2002-06-30 21:38:00
Stefan
Fåfängans ytlighet har alltid har funnits, men det nya i dagens samhälle är den industriella marknaden som underblåser fåfängan till förbannelse i ekonomiskt vinstsyfte. Därför är det långt mycket mer utbrett i dagens "moderna" samhälle än det någonsin varit i någon annan kultur i historien. Varför är Gilette det bästa en man kan få? Varför finns fenomenet omslagsflickor? etc...
Inlägg #10: Postat: 2002-06-30 21:47:00
Stefan
Om Sirén inte håller med mig är jag nyfiken på vad du menar är orsaken till att det finns just reklam för plastikkirurgi, hårborttagning, kosmetika osv, och varför denna profitinriktade ytlighetsindustri nyckelordet är industri endast finns i oöverträffad omfattning i den västerländska kulturen? Jag menar att vi hjärntvättats tills ytlighet blir norm. Att utvik är normalt. Att hårlöshet är normalt. Att trådsmalhet är normalt. Eller?
Inlägg #11: Postat: 2002-06-30 22:36:00
Samuel Sirén, svar på svar 9 och 10
Det du kallar "marknaden" och "industrin" existerar därför att det finns en enorm efterfrågan, vilket i sin tur är en konsekvens av att människorna har frihet och resurser att ägna sig åt sitt yttre. Vad är så märkligt med detta?
Inlägg #12: Postat: 2002-06-30 23:36:00
Stefan
Det märkliga är att det inte är tillgång och efterfrågan, utan att efterfrågan kan skapas genom produktprofilering och marknadsföring. Vem behöver egentligen en bystförstoring? Friheten att välja är fullt möjlig att påverka genom marknadsföring, annars vore alla former av reklam bortkastad möda. Det som först verkar vara ett fritt val är inte så fritt när allt kommer omkring. Vem har egentligen behov av ett utvik? För dig har ytligheten redan blivit norm verkar det som.
Inlägg #13: Postat: 2002-07-01 00:37:00
SHQ
Stefan. Jag kommer möjligen att citera dig på svar här och var eftersom det annars kommer att innebära upprepningar av vad jag anser. Väl skrivet.
Inlägg #14: Postat: 2002-07-01 00:38:00
SHQ
Samuel. Det du kanske måste försöka lära dig är att människor inte bara "ägnar" sig åt sitt yttre vi lever för vårt yttre vilket har en fasliga massa dåliga konskekvenser. Att se om sitt yttre och bejaka det visuella är inget konstigt I alla fall inte för en fotograf hehe men detta är dyrkande av den.
Inlägg #15: Postat: 2002-07-01 00:50:00
Samuel Sirén, svar på svar 12
Den avsedda innebörden av ditt "behöver" är här lite oklar. Är din tanke att det rör sig om någon sorts grundläggande behov, eller tänker du dig helt enkelt "vill ha". Jag föreställer mig att de flesta som vill ha bystförstoringar är kvinnor som är missnöjda med sin bysts storlek.
Inlägg #16: Postat: 2002-07-01 00:50:00
Samuel Sirén, svar på svar 12, forts
Hur ofta ser du reklam för bystförstoring?
Inlägg #17: Postat: 2002-07-01 00:52:00
Samuel Sirén, svar på svar 14
Ungefär hur stor andel av din familj, dina kolleger och din vänkrets "lever för" sitt yttre?
Inlägg #18: Postat: 2002-07-01 05:07:00
Gnurf
Äh vad du anmärker på ord. Sånt är så jobbigt. Inse att skönhetsideal skapas här p.g.a. att vissa tjänar på det - det finns ett profittänkande bakom många moderna skönhetsideal. Tycker dock ej att det gör dem sämre än knasiga ideal i andra kulturer som SHQ anser om jag fattat allt rätt...
Inlägg #19: Postat: 2002-07-01 05:10:00
Gnurf
Visst fanns det skönhetsideal innan, men som sagt, många av dagens skönhetsideal i västvärlden är skapade av företag för att det finns pengar att tjäna. Det är förstås inget jag kan bevisa, men det känns uppenbart i min värld på något vis. Man ser inte längre än näsan räcker :P
Inlägg #20: Postat: 2002-07-01 09:23:00
Stefan
Sirén, du undrar när jag såg reklam för bystförstoring senast. Vad sägs om lokaltrafiken i Göteborg ett antal gånger hittills bara i år? Reklam för kosmetisk kirurgi och annat skräp finns i överflöd i samhället, för att inte nämna sminkreklam, gymreklam, klädreklam, bantningstips etc etc.
Och *varför* tror du kvinnor är missnöjda med sin byststorlek?
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...