|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-30 15:12:00
|
|
Samuel Sirén |
Du tycker inte att det finns någon väsentlig distinktion mellan att raka bort sitt eget hår och att skära klitoris av sitt barn? Padaung-folket finns både i Thailand och i Burma.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-30 16:03:00
|
|
SHQ |
Tack Stefan. Jag orkar faktiskt inte med mer global okunnighet och har inte orkat bemöda mig rätta Sirén.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-30 17:04:00
|
|
Stefan |
Käre Sirén, nu har du nog surfat för mycket på internet. Padaungfolket finns INTE i Thailand, och det vet jag eftesom jag bott i just Thailand en längre tid. Du kan själv åka dit och kolla om du tvivlar. Skillnaden mellan att raka kroppen och skära bort clitoris är väl uppenbar, det ena gör man på någon annan och det andra gör man på sig själv.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-30 17:17:00
|
|
Stefan |
Off Topic... Om du rotar i frågan om Padaung kommer du att hitta ett samband mellan avsaknaden av officiell gräns mellan Burma och Thailand och ett ekonomiskt intresse i tillströmningen av turister till Padaungbyarna från båda länder. När det passar ekonomin kan gränsen mellan länderna flyta runt lite hipp som happ. Frågan är långt mer komplicerad än du kan tro...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-30 21:12:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 3 |
Din oklara utläggning i svar 4 tolkar jag tills vidare som att du faktiskt gjorde lite efterforskningar under de tretton minuter som förflöt mellan svar 3 och 4.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-30 22:11:00
|
|
Stefan |
Det finns ett enkelt svar och det finns ett svårt. Det enkla svaret är att Padaung inte tillåts bygga bosättningar på Thailändsk mark av regeringen. Det svåra svaret är att det strömmar turister under Thailändskt överseende till byarna som ligger enligt både Thailand och Burma på Burmesisk mark och alla gör vinst på saken. Padaung finns officiellt alltså INTE i Thailand oavsett. Min efterforskning är att jag bott där och läst lokala tidningar. Vilka är dina efterforskningar?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-30 22:32:00
|
|
Samuel Sirén, svar på svar 6 |
Första gången jag hörde talas om dem var i någon gammal upplaga av Guiness rekordbok, vad jag minns. Vi är alltså överens om att gästande av Padaung-folket kan ske i samband med resor till Thailand?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-07-01 00:41:00
|
|
SHQ på svar 5 |
Intressant tidsanalogi för en som håller sig med anakronistiska betraktelser och som efterforskar nätet i takt med debattens gång och riktning mellan artiklarna.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-07-01 00:47:00
|
|
Samuel Sirén, svar på 8 och 2 |
Ditt lyckliga utrop "Tack" och ditt uttalande om "global okunnighet" indikerar att du föreställer dig att det har väsentlig betydelse för sakfrågan huruvida samtliga medlemmar av Padaung-folket lever på den burmesiska sidan av vad som betraktras som gränsen. Vilken är, i så fall, denna väsentliga betydelse du tänker dig?
|
| |