Utvik, nollor och verkligheten

Inlägg #1: Postat: 2002-06-28 17:22:00
Inger
Ditt påstående: "Egenvärde är inget man fattar. Det är en känsla och ingen tanke..." får mig konfunderad.
Egenvärde är, för mig, det samlade "livskapital" -erfarenheter/ handlingar ect du förvaltar gn åren, i relation till andra. Din syn på din medmänniska/omgivning präglas ju av din helhetsbild av dig själv.
Den som alltså vet sitt värde, besitter visdom, vilket även inkl. logik!
Inlägg #2: Postat: 2002-07-01 10:45:00
emma
man kan ha ett värde men själv tro sig ha ett annat. även om jag logiskt sett vet att jaghar ett stort människovärde på olika sätt så är det fruktansvärt svårt att komma ihåg det. för det känns inte så. det är bara när man själv tror på sitt riktiga värde som man kan säga att egenvärde är något man "fattar".
Inlägg #3: Postat: 2002-07-01 16:16:00
Inger
Förtydligande: För mig existerar inte "dåligt" EGENVÄRDE. Antingen har man byggt upp ett sådant el så inte. Det är ju inget man föds med!
Emma, tror att du pratar om s k "egenvärde" - men menar egentligen självförtroende. Det är nämligen inte samma sak! Sistnämnda baseras på förtroende för dig själv till det "yttre", de roller vi iklär oss i olika sociala situationer. Ju färre roller vi har/spelar - desto bättre mår vi.
Inlägg #4: Postat: 2002-07-08 19:35:00
SHQ
Inger du är lite för eldfängd och du gör lite för melodramatiska övertolkningar. Alla har ett värde över oss själva men det är ingen siffra. Jag skriver inte att man föds med det gör jag? Det går att förändra. Egenvärde är mer känslobaserat. Självförtroende är tankebaserat.
Laddar...