|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-27 12:39:00
|
|
forts. |
..."Benägenheten att skiljas eller att separera är lägst i familjer där pappan varit föräldraledig med första barnet, nästan 30 procent lägre än i familjer där pappan inte varit föräldraledig."
Alltså, det kanske inte alltid funkar med att ta till "kvällstidningarna-citerar-alltid-fel"-tricket.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-27 12:44:00
|
|
Niklas J |
och Anna Li, att reducera frågan till om en kvinna har en juste man eller inte är väl inte helt korrekt? För man hoppas ju att det finns fler justa män i Sverige än de som förra året tog ut 14 procent av föräldraledigheten. TIll viss mån kan jag hålla med dig, men det handlar minst lika mycket om ekonomi och lika lön för lika arbete. Och det är väl vad framförallt TCO vile få ut av debattartikeln.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-27 12:48:00
|
|
Niklas J |
Liten korrigering: Är inte säker på att Oláh är forskaren bakom rapporten, i DN står det enbart "Forskaren livia Oláh". Men det verkar ju så, i alla fall. Om det är så kan man ju starkt ifrågasätta som med så mycket annan forskning forskarens neutralitet, eftersom hon glatt kan tänka sig att ställa upp på att skriva en debattartikel med ett fackförbund som driver en specifik fråga.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-27 13:33:00
|
|
Anna Li |
Alltså jag har inte reducerat frågan till om man har en juste man eller inte. Det finns säkert ett antal justa män som inte har varit pappalediga. Däremot tror jag att de män som väljer att vara pappalediga en längre tid i genomsnitt är mer relationsinriktade än övriga och därmed finns grunden för ett bättre förhållande. Det handlar alltså mer om att mannen redan har ett visst fokus än att han får det av pappaledigheten. Kanske. För det är bara en teori.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-27 13:33:00
|
|
Anna Li |
Det citat du tar är säkert ett helt korrekt uttalande. Men därmed är det inte sagt att anledningen till den låga benägenheten att skiljas är pappaledigheten. Och det är så det framställs.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-27 14:10:00
|
|
Niklas J, svar på svar 5 |
Det är alltså inte ett uttalande, utan ett citat från den debattartikel som forskaren ifråga skrivit. Och min poäng var att det inte bara framställs så i AB, Dagens Eko, SvD, GP m.fl., utan att forskaren om det nu är hon som skrivit artikeln som också forskat faktiskt skriver såhär:
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-27 14:10:00
|
|
forts på svar 6 |
"Ny forskning vid Stockholms universitet visar att när mamma och pappa delar på föräldraledigheten blir det fler barn och färre skilsmässor. Bättre jämställdhet ökar helt enkelt sammanhållningen i den moderna familjen."
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-27 14:11:00
|
|
Niklas J, igen |
Plus att rubriken lyder: Ny forskarrapport: "Pappaledighet minskar skilsmässor".
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-27 14:36:00
|
|
Anna Li |
Hur kan hon dra en sådan slutsats och inte veta att det är tvärtom?? Det borde vara omöjligt att visa vad som är hönan och vad som är ägget?! VAd är orsak och vad är verkan. För mig låter det helmärkligt.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-27 15:42:00
|
|
Kalle G |
Kan det ha något med "genusforskning" att göra?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-06-27 16:14:00
|
|
Jonna |
Har märkt att forskare är ofta smartare än man kan tro. Inte sällan har de redan tänkt på olika vinklar och aspekter och så.Kom på en grej: min bror är snickare. Apropå hans pappledighet sa han att så gott som ingen pappa på hans jobb tagit ut nån ledighet. Ska man då dra slutsatsen att just dessa snickare inte är relationsinriktade? Om ja, och man utgår från att de är representativa har verkligen snickare extra hör skillsmässofrekvens? Ingen aning, men de borde de ju ha enligt din teori?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-06-27 16:55:00
|
|
Anna Li |
Det är nog lite magert underlag för att dra så långtgående slutsatser. Min man är i byggbranschen och har varit pappaledig ett halvår med vardera barn. I min bekantskapskrets har samtliga män varit pappalediga 3-6 månader. Men jag behöver ju bara titta i statistiken för att förstå att det inte är representativt som forskningsunderlag. Det är nog inte din brors kompisar heller.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-07-01 04:12:00
|
|
Lennart |
Det bästa är ju givetvis att adoptera bort dessa barn, så slipper ni att vara föräldralediga!
Det finns säkert familjer i Indien och Kina som kan adoptera era barn.
Sen kan ni ju arbeta dygnet runt, utan att besväras av barn!!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-07-01 12:00:00
|
|
Anna Li |
Lennart, sök hjälp du verkar inte vara riktigt frisk!
|
| |