Barns behov - tabu

Inlägg #1: Postat: 2002-06-27 10:30:00
Niklas J
3. ”Djur har skyddslagar, men barnen är rättslösa.” Hur definierar du termen ”rättslösa”? Jag kan hålla med om att barnen i många fall är rättslösa, men det handlar inte om att de skall få vara hemma under sina första tre år, utan i alla de fall då de utsätts för misshandel i hemmet, sexövergrepp, etc.

4. ”Barn behöver kärlek, trygghet och närhet. Inte bara ett enda år. Utan i tre år.” Behöver inte barn mer kärlek, trygghet och närhet än så?
Inlägg #2: Postat: 2002-06-27 10:35:00
Niklas J
5. ”Vi törs inte inse att hänsynen till kvinnors behov att få jobba exakt lika många år som männen, har gått ut över barnens behov av att få kärlek och trygghet de tre första åren av sitt liv.” Tror du att jämställdhet enbart har att göra med att kvinnor och män skall arbeta lika länge?

6. ”Nu måste alla som värnar om barnens intressen, skaffa sig kunskap om barnens behov!” Håller med. Skulle därför vilja veta mer om de källor du hänvisar till i artikeln.
Inlägg #3: Postat: 2002-06-27 18:02:00
Monica Bodling
1.Det är tabu att säga att barn under tre år har behov av sin mamma mer än dagis.2. Jämställdheten har fått oss att glömma, det i mitt tycke viktigare: Jämlikhet mellan fattiga och rika människor oavsett kön.3. Att sätta ettåringar på dagis är helt i strid mot deras behov, men ingen skyddar dem mot detta.
Inlägg #4: Postat: 2002-06-27 18:09:00
Monica Bodling
4. Inte ens barn under tre år får den tid med sina föräldrar som de behöver. Det är ju just de åren de har störst behov av föräldrarna. 5. Nej det tror jag inte. Men det verkar politikerna tro.6. Sök "attachment parenting" på nätet!
Inlägg #5: Postat: 2002-06-27 22:23:00
Mikael Svensson
Med sin mamma? Men alltså inte med sin pappa? Är det vad du försöker påstå Monica?
Inlägg #6: Postat: 2002-06-28 10:27:00
Niklas J
Monica: Dina svar. 1. Bevisar ju inte nånting förutom det su sagt innan. 2. Ja, jämlikhet mellan fattiga och rika är viktigt. Är inte jämlikheten mellan könen också det? 3. Vem skall "skydda" barnen från dagis då? 4. OK. 5. Som du formulerar dig verkar du tro det. 6. Tack för "källhänvisningarna".
Laddar...