Pappaledighet ger långa förhållanden

Inlägg #1: Postat: 2002-06-27 10:47:00
Kent Davidsson
Det tyder på att den blivande doktorn har kommit till denna slutsats och troligen inte utan reservationer. Utgångspunkterna är förhoppningsvis redovisade i avhandlingen.
Inlägg #2: Postat: 2002-06-27 11:48:00
sophia
Det är ok Anna Li. Jag förstår dina synpunkter och har inte mer att invända mot din artikel.
Inlägg #3: Postat: 2002-06-27 11:57:00
Jörgen G
Anna, första meningen i artikeln tyder dock på att det är slutsatsen av undersökningen, mer än AB-rapporteringen av densamma, som du opponerar dig mot.
Inlägg #4: Postat: 2002-06-27 13:23:00
Anna Li
Sista också faktiskt. Jag opponerar mig nog både mot aftonbladets rapportering och slutsatsen så som aftonbladet rapporterar den.

Skulle vara intressant med fler reaktioner på min "teori" om att det är det omvända som gäller.
Inlägg #5: Postat: 2002-06-27 14:12:00
Jörgen G
Visst, vid första genomläsningen höll jag med om allt du skrev applåd. Sen tänkte jag ett steg längre och blev ite fundersam, innebär det att kvinnor dumpar män som inte är tillräckligt relationsinriktade? Isf, är det inte synd att de upptäcker detta först EFTER de fått barn?
Inlägg #6: Postat: 2002-06-27 16:57:00
Niklas J
Jo, Anna Li, den stämmer kanske till viss mån. Andra viktiga faktorer till att män inte stannar hemma vilket säkerligen ökar på anspänningen i ett förhållande är den snedvridna logik som gör att många kvinnor är sämre betalda än sina män, och därmed tvingas männen jobba/kvinnorna stanna hemma. I många fall emot deras vilja.
Inlägg #7: Postat: 2002-06-28 15:22:00
Jörgen G
Vem "tvingar" dem? Det diffusa "Samhället" är ju populärt att skylla på, men i många fall kör man nog på i gamla hjulspår av slentrian och bekvämlighet. Har någon tittat på hur många hundralappar det rör sig om per månad egentligen? Och om man verkligen vill, är det inte värt att offra några spänn för att hoppa av från ekorrhjulet ett halvår och få lite andra perspektiv på livet?
Inlägg #8: Postat: 2002-06-28 17:14:00
Anna Li
till Jörgen G. Nej det innebär inte att kvinnor dumpar ej relationsinriktade män. Det finns ju inte bara 0 eller 1 på skalan om man nu kunde mäta relationsinriktning utan det finns väl åtminstone alla siffror mellan 1 och 100. Om snittet för alla män i åldrarna 20 - 40 år är 50 så kanske snittet för de som är pappalediga är 60. För den saken skull kan det ju finnas massor av gifta män som ligger på 49 och aldrig skiljer sig. Oj, långt hyptotetisk exempel - förtår du hur jag menar?
Inlägg #9: Postat: 2002-06-28 17:30:00
Anna Li
Niklas J; några exempel. Jag vet flera kvinnor som tjänat ca 10 000 kr mer än sina män. De har ändå varit hemma i ca 9 månader. Om allt styrdes ekonomiskt skulle de knappast varit hemma så länge.
Inlägg #10: Postat: 2002-06-28 17:31:00
anna li
Vet även en mkt högavlönad man med studerande fru. De bodde kvar i sin trånga lägenhet och sparade pengar för att han skulle kunna vara ledig i ett halvår. Såklart att ekonomin spelar roll - men det spelar också roll hur stark vilja man har.
Inlägg #11: Postat: 2002-06-28 17:31:00
anna li
Personligen tror jag att man skulle lösa alla invändningar av den ekonomiska sorten om man lät föräldrapenningen ersätta 80 av den verkliga lönen - inte bara upp till 23 000 kr.
Laddar...