|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-25 20:28:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Naturfolk avgudas alltid i vast. Man behover inte se langre an till Gronland for att se hur de mar dar for att inse att det finns fler aspekter pa detta lycksokande och upphojande av olika kulturer utan uns av analys.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-26 07:49:00
|
|
Peter H |
Fast är inte det mer ett uttryck för att man saknar en "stamtillhörighet" och gärna skulle vilja ha en självklar och enkel plats i tillvaron? cf fotbollsfanklubbar etc. Tror inte det är "djupet" som är grejen i naturfolksdyrka
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-26 09:18:00
|
|
elisabeth |
FJA> Hur mår de på Grönland?
I övrigt håller jag med om att den oreserverade dyrkan av "det naturliga" som vårt samhälle i mycket håller på med är fel. Men jag tror att mycket kan skyllas på new age som verkligen är en bakåtsträvande rörelse.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-26 10:07:00
|
|
Jesper N |
Det kommer alltid finnas bakåtsträvare som hävdar att allt skall fortsätta vara som det är eller som det var nyss. Dessa behövs, de blir frånsprungna direkt av de mer förändringsbenägna och försvinner, men det föds alltid nya. Vid de sällsynta tillfällen de har rätt digerdöden är det enda exempet jag kan komma på är det de som för arten/kulturen vidare.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-26 10:35:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Elisabeth. Av gronlanningarna mar manga valdigt daligt. Speciellt bland de unga. den nya generationen vaxer kanske inte in i den gamlas fotspar lika latt pa ett stalle med forutsattningar for alternativ och forandringar som gronland bjuder pa. Kan inget om New Age men intressant asikt, ska minnas denna tills nastan gang jag stoter pa dem.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-26 11:20:00
|
|
elisabeth |
FJA>> Länk: sokaren.se
Olav Hammer är den mest pålästa om New Age. Läs gärna hans bok - den är riktigt rolig. Jag tror att det är viktigty att vara medveten om vilket mischmasch av olika religiösa rörelser och elitistiska tankar NA faktiskt är, eftersom det är så stort idag. inte menat som en besserwisserkommentar:
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-26 14:15:00
|
|
SHQ |
Elisabteh. Hur mäter man att hans plästhet? NA känner jag bara till som ett namn som folk som måste katogorisera har uppfunnit. Det är inget fel att vandra bakåt för att reda ut problem om nuet och framtiden blir bättre.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-26 14:17:00
|
|
SHQ |
NA har blivit ett skällsord precis som "psyksnack" blev. Det är utvecklat av en inneboende rädsla vi alla bär på att förändras. Sen skall man komma ihåg att det finns mycket dårskap inom NA som inte erkänner ett gram eller mycket av psykologi och läkarvetenskap. Det är rent dravel.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-26 15:42:00
|
|
sophia |
SHQ: Olav Hammar är Religonshistoriker vid Lunds universitet och den främste New Age-forskaren i Sverige. Han är mer än påläst.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-26 16:36:00
|
|
elisabeth |
Håller med Sophia. Olav Hammer är en erkänd auktoritet på området, och den som införde NA på schemat för Lund Religionsstudenter.
NA har i mitt tycke ett oförtjänt positivt rykte. NA har ett mycket elitistiskt tänkande i grunden. Jag var på en debatt där en förespråkare talade om för publiken att hon sett en återfödd lama tibetansk i Humlegården. Från att ha varit Tibets andlige ledare återföddes han som ett svenskt barn. Vi svenskar han nämligen kommit mycket länge i utvecklingen!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-06-26 16:43:00
|
|
SHQ |
Det kan vara väldigt naivt att tro att känslor, som mycket NA handlar om, skulle vara kvantifierbart till en vetenskap. Väldigt mycket av NA är ju just ett förkastande av det.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-06-26 16:45:00
|
|
SHQ |
Intressant. Låt mig dock klargöra, för att två mina händer från det stolleri du beskriver, att den alternativ terapi jag förespråkar fanns långt innan uttrycket myntades och inte innefattar någon som helst "X-faktor". Läs återfödelse, självavandring, tala i tungor whatever. På så vis kan vi exkludera sådana tokerier från debatten.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-06-26 16:49:00
|
|
elisabeth |
Nej. NA är inte en rörelse som handlar om känslor. Alla religioner och ideologier handlar om känslor. NA däremot har plockat till sig en massa antroposofi och allsköns mystisk kunskap och gjort den till sin. NA är ett smörgåsbord av färdiga doktriner. Och dessa är tagna ur sin sammanhang. Känslan finns hos individen.
Menar du alltså att man inte kan anse religionevetenskap som en vetenskap? Att läsa om nazism gör varken till eller från eftersom det handlar om känslor? Eller?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-06-26 16:58:00
|
|
elisabeth |
SHQ>jag anser att vissa alternativmetoder inte behöver stå för allt vad NA betyder även om de kan petas in under själva termen NA. Du får ha din terapi i fred vet inte riktigt vad du menar där men jag vidhåller min åsikt om NA som helhet. Givetvis finns det delar som är bra och funkar. Men många NA-anhängare är skrämmande okritiska. Närvarande undantagna givetvis:
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-06-26 17:25:00
|
|
SHQ |
NA är inte ens en "Rörelse" det är ett förekomst av olika grupperingar och åskådningar ungefär som Reclaim fungerar fär autonom vänster. Det är bara ett "tak". Du hårdrar exemplet med religionsvetenskap. Jag tror det är svårt att göra vetenskap av dess raka motsats thats all.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-06-26 17:26:00
|
|
SHQ |
Så jag får ha den i fred? Ja, det är ju inte ens "min" terapi. Jag jobbar med en sammansättning av en del alternativa terapiformer men även ortodox psykologi.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-06-26 17:39:00
|
|
elisabeth |
Vad jag menade var att jag inte syftar på den terapi du tydligen anspelar på.
Och jo, NA är ett begrepp som i sig syftar på en mängd olika saker. Men det finns gemensamma nämnare, exv tron på reinkarnation, på karma, på inte en gud utan en positiv kraft. Man tror på människans inneboende kraft och naturens. Och dessa grejer skriver de flesta NAare under på.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-06-26 17:39:00
|
|
elisabeth |
Och då syftar jag inte på dem som exv bara utnyttjar sig av akupunktur utan de som har en tro. Denna kan givetvis vara mer eller mindre färgad av NA, precis som man kan vara mer eller mindre troende kristen. Förstår du hur jag menar?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-06-26 18:40:00
|
|
sophia |
Elisabeth! Jag märker att du är påläst i ämnet. Men kommentarfälten ger inte tillräckligt utrymme för att fördjupa sig i ett så stort ämne. Kan inte du skriva en artikel istället, om NA.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-06-26 23:27:00
|
|
SHQ |
sophia. har jag inte träffat på dig i kommentarfältet tidigare?
|
| |