Inlägg #1: Postat: 2002-06-25 13:32:00
|
Donken 2 |
Vem har någonsin hävdat att religiösa cermeonier och mystiskt svamlande i andra länder är tecken på att de är mer "djupa"? Ingen! Det är något du uppfunnit eftersom du inte förstår vad folk menar då de skriver om "ytlighet". Tänk fritt, släng din politiska övertygelses bojor, den som gör att du per automatik måste inte vissa förhållningssät t o m i frågor som har mycket litet med politik att göra.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-25 13:32:00
|
Donken 2 |
Vem har någonsin hävdat att religiösa cermeonier och mystiskt svamlande i andra länder är tecken på att de är mer "djupa"? Ingen! Det är något du uppfunnit eftersom du inte förstår vad folk menar då de skriver om "ytlighet". Tänk fritt, släng din politiska övertygelses bojor, den som gör att du per automatik måste inte vissa förhållningssät t o m i frågor som har mycket litet med politik att göra.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-25 13:35:00
|
Donken, pågår och pågår |
Det krävs självständighet för att inte bara stå och bräka i kör med hjorden. Det krävs perspektiv för att identifiera vad som är extremt i våran kultur. Och det krävs självkritik för att veta när man har substans nog att skriva en artikel. Nu ska jag se på "ytlig" ditt påstående fotboll. Tyskland vinner med 3-1.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-25 16:00:00
|
Peter |
Donken; du har fel på två punkter, varav den ena otvivelaktigt Tyskland-Sydkorea 1-0 ;. Den andra punkten är att det visst, helt säkert finns väldigt många som drar till Indien och Tibet, kommer tillbaka och svamlar om "insikt" och "djup". En munk i Tibet har inte slängt sina bojor, inte mer än en partypingla på Stureplan.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-25 16:05:00
|
Yanni |
Helt rätt. Se på en person från Afrika, Indien, Mellanöstern, gamla Sovjetunionen eller varifrån som helst utom väst, när de förekommer i filmer. De är visa, kloka, kommer med djupa metaforer som svar på det mesta livets gåta. Det är ingen tillfällighet...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-25 16:19:00
|
Jos |
Peter: Vad menas med "har inte slängt sina bojor"? Och förresten: Är alla livsstilar likvärdiga? Det finns ingen att föredra? Du tror inte att man kan gå från en fas till en annan under sitt liv och anse att man kommit till insikt om vissa saker? Och nej, jag menar inte att man måste åka till Tibet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-25 16:38:00
|
Peter |
Jos; Vad gäller bojorna hänvisar jag till Donkens svar nr 1och 2. Alla livstilar är inte likvärdiga jag föredrar buddhism före nazism, och jag hoppas att man kan utvecklas som person tråkigt vore det annars. Vad jag menar, och även Siren tror jag, är att "vår" livsstil per automatik anses vara ytlig. Du behöver inte gå långt, om du frågar östtyska ungdomar vad de tycker om de västtyska blir svaret - "ytliga".
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-25 16:58:00
|
Jos |
Peter: Jag vet inte hur du lever, men jag anser att alltför många lever ytligt och omedvetet. Vore trevligt om fler kunde tänka långsiktigt.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-25 17:25:00
|
SHQ |
Donken din första kommentar säger nästan allt. Jag lyfter på hatten för en sådant skarpsynt sammanfattning. Stå på dig.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-26 00:25:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 9 |
Aha! Så när du åberopade vårt påstådda behov av "vägledning" hade du i själva verket endast barn under femton år i tankarna?
|
|