Inlägg #1: Postat: 2002-06-19 12:10:00
|
Kent Davidsson |
Vad menar du med objektifiering?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-19 17:12:00
|
anna a |
vad jag menar? kvinnan blir ett par bröst och en fitta. varför får jag som tjej t.ex hela tiden kommentarer om mitt yttre om jag har lite mindre kläder än vanligt på mig? objektifiering.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-19 19:28:00
|
Olof Öberg |
Anna, det är lite ironiskt att du klagar på kommentarer om ditt yttre när du bär mindre kläder när denna debatt startade pga en artikel som klagade på Kayos brist på kläder. Tycker jag i alla fall :. Att du som kvinna får kommentarer komplimanger kanske? om ditt yttre och att män generellt inte får det är väl en av de där förbaskade normerna.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-19 20:00:00
|
anna a |
olof...va? jag förstår inte alls. jag anser inte att kommentarer från okända män på gatan är något önskvärt, jag känner mig objektifierad. utvikstidningar bidrar till objektifieringen av kvinnan. vari ligger det ironiska?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-19 23:21:00
|
Bertram |
Den här debatten har förts flera gånger förut men jag kan inte låta bli att kommentera. Objektifiering är inte per definition något negativt. Själv blir jag jätteglad om jag får kommentarer av okända kvinnor på gatan. Såvida de inte säger att jag har ofördelaktigt utseende naturligtvis. Jag har svårt att förstå hur man kan bli ledsen över att någon kommenterar ens utseende i poitiva ordalag. Men folk är ju som bekant olika...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-20 09:48:00
|
Kent Davidsson svar på 2 och 4 |
Jag vet inte. Du är väl alldeles ovanligt snygg och/eller dansös på ngn obskyr klubb. Du tycks anta att, för att män tittar på dig och gillar ditt utseende, så betraktar de dig bara som ett objekt. Kollar du aldrig in killar? Det gör de flesta av mina kvinnliga bekanta.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-20 10:51:00
|
anna a |
ha! ha! kan bara konstatera att ni alldeles uppenbart aldrig har cyklat mellan chiswick och richmond iklädda kjol och linne och blivit brölad till av brittiska vägarbetare. jag kan garantera att om ni delade den upplevelsen med mig skulle ni INTE anse att objektifiering är något positivt...och nej, jag är INTE ovanligt snygg. jag dansar aldrig. och om jag kollar in killar så ropar jag inte: "come here blondie! well take care of you!" el. likn på svenska.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-20 10:53:00
|
anna a |
ovanstående upplevelse är bara ett exempel, liknande saker har hänt både i sverige och nederländerna. det är inte bara vägarbetare som beter sig så och jag är långt ifrån den enda kvinnan i min bekantskapskrets som utsatts
|
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-20 10:54:00
|
Bertram |
"alldeles uppenbart aldrig har cyklat mellan chiswick och richmond iklädda kjol och linne "
- Nej något sådant har jag aldrig företagit mig. :
|
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-20 12:32:00
|
Kent Davidsson svar på 9 o 7 o 8 |
9: Hmm...jag kunde ha svurit på att det var dig jag såg förra gången jag asfalterade där. 7: Att stå i en grupp och bröla oförskämdheter är ju ohyfsat men det har inte så mkt med objektifiering att göra. Orsaken till att könen spanar på varandra har nog naturliga orsaker. Du blandar uttryck också: det är skillnad på "hela tiden" ock "liknande saker har hänt".
|
|
Inlägg #11: Postat: 2002-06-20 13:15:00
|
anna a |
bertram: ha ha! kent. var det det bästa du kunde komma med? att jag blandar uttryck? och du anser verkligen att det inte har med objektifiering att göra? då ger jag upp. de män jag pratat med har inga sådana upplevelser, det har däremot de flesta kvinnor. ser ni inte mönstret?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2002-06-20 13:21:00
|
anna a |
det jag menade med cyklingshistorien var f.ö att det är väldigt svårt för er att veta hur det känns att ständigt behöva ta dessa kommentarer. jag utgår från att ni inte beter er på det här viset själva, sat att ni inte blir utsatta speciellt ofta. det är helt enkelt en kvinnlig erfarenhet som grundas i ett icke jämlikt patriarkat. om ni vill debattera mera får ni gärna maila mig, på annasmailboxyahoo.com. ajö.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2002-06-20 14:40:00
|
Kent Davidsson svar på 11 o 12 |
objektifiering är alltså att man med bröl o. d. uttrycker sina känslor vid betraktandet av en annan människas yttre. Jag trodde att du menade att objektifiering var själva betraktandet i sig. Såvitt jag vet finns inget som tyder på att kvinnor betraktar män i mindre utsträckning än män betraktar kvinnor. Problemet är alltså att många män är mer högljudda. Detta pöbelbeteende kallar du objektifiering. Ok, men nu blir det naturligtvis ännu svårare att förstå vad Kayo har med det att göra.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2002-06-20 15:16:00
|
anna a |
objektifiering kan också vara att man köper en tidning t.ex. slitz för att tillfredsställa sina sexuella lustar genom att titta på bilder av nakna kvinnor. vänjer man sig vid att göra lättklädda kvinnor till objekt är steget till pöbelbeteende inte långt. där har du länken. nu slutar jag debattera här, men som sagt: maila mig gärna.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2002-06-21 00:08:00
|
Henrik Bengtsson Svar på 14 |
Vem köper Slitz för sexuel tillfredsställelse? Jag finner det högst otroligt att ens en pilsk 15 åring hittar tillräkligt med runkmaterial för att det skall räcka. Tog en titt i ett nummer och i den fanns det 7 bilder på utvikningstjejen och det mest vågade var en halv bröstvårta.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2002-06-23 18:00:00
|
zingo |
"man kan ju fråga sig varför det finns väldigt få utvikstidningar för kvinnor" Det finns alltid möjlighet för kvinnor att starta utvikstidningar för kvinnor. Faktum är att kvinnor lägger också stor vikt vid männens utseende fast bara få av dom erkänner det. Sånt kallas för hyckleri.
|
|