Därför ser koden ut som den gör

Den här tråden diskuterar artikeln Därför ser koden ut som den gör.
Inlägg #1: Postat: 2002-06-18 18:03:00
Fredrik Jung Abbou
Ahaaa! Nu fattar jag varfor denna siten ar sa seg! Det ar Risberg som har kodad skiten! ;- Kul att "se" dig! Hoppas att allt rullar med dig. Vet du hur jag kan fixa min skarm till Toshiba Portege Laptop for typ 1000 spann sa hor av dig! Drog tummen genom javla skarmen for ett tag sen... Kanns som om det kommer bli javligt dyrt tyvarr.
Inlägg #2: Postat: 2002-06-18 18:14:00
SHQ
Skriv det till Sirén, Lundahl och några till som ständingt gnäller så varför skullde inte hitta problem på sajten. Majoriteten tycker att sourze funkar bra ren teknisk. Det är innehållet och kvalitén på artiklarna där det spricker och jag undrar om inte ML och SS borde förekomma i den saneringen också.
Inlägg #3: Postat: 2002-06-18 18:28:00
Olof Öberg
Cache-control: private säger åt eventuella proxies att inte cacha, så där är problemet med "brandväggar" löst. Cache-control: no-cache säger åt allt att aldrig cacha. Länk: mozilla.org fråga 8 förklarar hur det fungerar i Mozilla. Om Spirello system Risberg tillhandahåller funkade som det borde så hade ni endast behövt hämta saker som ändrats sedan ni sist kollade. Slöseri med bandbredd och tid med andra ord.
Inlägg #4: Postat: 2002-06-18 18:42:00
Daniel Olsson
Jag skulle vilja ta tillfället i akt och påpeka ett i mina ögon allvarligt problem med denna webbplats utformning. Det är nämligen så att navigeringsmenyn till vänster inte fungerar i bl.a. Mozilla. Ni kanske är medvetna om detta sedan tidigare, men jag tycker det vore trevligt om någon kunde försöka åtgärda denna brist.
Inlägg #5: Postat: 2002-06-18 19:06:00
Samuel Sirén
Du skjuter alltså medvetet mygg med kanoner: För att ta bort risken för ett inte speciellt allvarligt problem, gör du hela sajten extremt mycket besvärligare att navigera. Dessutom är det på det viset att du skall inte i första hand skall göra så att du själv tycker att sajten fungerar bra, utan så att användarna t.ex. jag tycker att sajten fungerar bra. Och Sourze.se är faktiskt en av de tekniskt sämsta sajter jag vet.
Inlägg #6: Postat: 2002-06-18 19:07:00
Samuel Sirén
Du kommenterade inte "Expires" i http-headern. Är denna besynnerlighet av samma orsak, d.v.s. att du medvetet gått in för att inget cache-minne någonsin någonstans skall utnyttjas?
Inlägg #7: Postat: 2002-06-19 01:23:00
Magnus Andersson
Hade extremt långa nedladdningstider och fel, när jag förut använde modem och körde NS4.72. Sajten fungerade bara sämre och sämre, och till slut nästan inte alls. Kör nu en liten smula vanligare operativ och browser på en ADSL-uppkoppling, och sajten fungerar hyggligt. Principiellt dock oförlåtligt att med teknisk klumpighet exkludera en stor del av möjliga vanliga läsare.
Inlägg #8: Postat: 2002-06-19 08:36:00
Magnus Andersson
Frames som försvårar "refresh" och all felaktig kod t ex den som gör att jag med ME och IE5.5 inte längre kan se några kommentarer på en diskussion under ett Sireninlägg är förståss oförlåtligt. Varför ha så kass teknisk standard? Som om en svängdörr till en affär endast hade en öppning - nämligen ut.
Inlägg #9: Postat: 2002-06-19 09:28:00
pUs
Hm, okej. Men då undrar jag följande - hur ofta - i praktiken - händer det att en artikel ändras efter att den har publicerats? Borde inte fallen där artikeln publiceras i befintligt skick för att sedan inte ändras, rimligen vara i majoritet? Jag kan köpa att man inte vill cacha kommentarsidorna, men artiklarna? Vidare vore det väldigt kul att få veta varför frames används. Hela sidan består ju av ett enda "block" - slängde man in en oanvänd frame pga allmän arbetsbrist, eller vad? :
Inlägg #10: Postat: 2002-06-19 19:01:00
Måste fråga
När någon får 1000 läsare på endast några få dagar, och vederbörande dessutom har fullt betyg på alla sina 5 artiklar utom en, kollar ni det då? Kan ni kolla om ex. läsarsiffrorna stämmer? Kanske någon vet?
Inlägg #11: Postat: 2002-06-21 22:01:00
Henrik G
Precis som jag sa ju! :
Inlägg #12: Postat: 2002-06-23 19:11:00
kee
låt datanördarna överträffa varandra i att mosa denna text. muha.
Laddar...