Sverige - ett välfärdsland

Inlägg #1: Postat: 2002-06-18 14:17:00
carita
Nja, om du menar att privatisering är bra och att människor får mer bestämmande så var det inte riktigt så jag menade. Tvärtom, se på USA "det förlovade landet" där det mesta är privatiserat, där är fattiga verkligen fattiga och de rika verkligen rika. Men jag tycker det är roligt med gensvar och olika synvinklar.
Inlägg #2: Postat: 2002-06-18 14:29:00
Stefan
Bara som en följkommentar: hade en lång diskussion med en Belgare häromdagen, som numer bor i USA. En av de saker han beklagade sig mest över med USA var skatterna... 18 state-tax, 10 federal tax, 10 govermental tax... och vad fick han för det? Missiler möjligtvis... och för att inte tala om alla privata försäkringar han fick punga ut för.. Slopa myterna om låg skatt/hög skatt...det handlar om helt andra saker, om hur man förvaltar medlen.
Inlägg #3: Postat: 2002-06-18 23:31:00
Bertram
Stefan >> Det finns också myter om den utbredda fattigdomen i U.S.A. Dessutom är det väldigt stor skillnad på skatterna beroende på vilken stat man bor i Texas har ingen skatt alls. Fast det är ju onekligen lustigt när en Belgare gnäller. Hur ser det ut när det gäller skattesystemet i Belgien? Vore kul att veta. F.ö. kan faktiskt missilforkning leda till mycket gott också.
Inlägg #4: Postat: 2002-06-20 11:36:00
Carita
Stefan
Det är det jag menar, i USA måste de ha privata försäkringar om det händer nägot men om du inte är någorlunda välställd och har råd att ta dessa försäkringar så blir du utblottad om du tex blir arbetslös, ditt hem brinner ner eller om du blir sjuk så att du inte kan arbeta. Det känns som Sverige snart är där. jag är inte ute efter sänkta skatter, men däremot måste regeringen och staten omfördela de resurser som finns.
Laddar...