Vad var det jag sa! Håll i Er nu!

Inlägg #1: Postat: 2002-06-17 15:25:00
Jörgen G
Och jag vill inte leva i ett samhälle som inte kan skydda sina invånare från individer som upprepade gånger mördar och grovt misshandlar, även spädbarn! Är inte detta också förhärdande och en grogrund för hämndbegär?
Inlägg #2: Postat: 2002-06-17 15:38:00
Mathias
Ditt påstående är så dumt att jag nästa saknar ord. Mängden brott i ett samhälle är alltså konstant? Om man låser in en brottslig så kommer en hederlig medborgare automatiskt börja begå brott?
Inlägg #3: Postat: 2002-06-17 17:24:00
sophia
Vilken hederlig medborgare som helst kan faktiskt börja göra de mest förfärliga saker. Vad sa man i nazityskland? Jo "Jag lydde bara order!" Regimer kan vända dina grannar, vanliga personer, mot dig. Under olika maktstyren kan grupp ställas mot grupp, individ mot individ. Varje människa har en potensial att göra de mest vidriga saker. Det finns experiment som visat det. Övergrepp leder till vidare övergrepp.
Inlägg #4: Postat: 2002-06-17 17:24:00
Johan CB
Grova brottslingar - beräknar de att åka fast? Nä! Därför avskräcks de inte heller från brott. Snärre brott berörs inte av hårda straff och verkar inte heller avskräckande! Tror ni mig inte - kolla brottsstatestiken! De grova brotten är nästintill konstant. Inte alla brott men de som berörs av debatten!
Inlägg #5: Postat: 2002-06-17 17:27:00
Johan CB
Jörgen och Mattias! Det sunda förnuftet når långt men det har sina begränsningar. Vetenskapliga undersökningar kan råda bot på denna brist! Kolla svar 4. Bejaka även att livstidsstraff i sverige verkligen är ett livstidsstraff! Du sitter till du dör - om du inte blir benådad!
Inlägg #6: Postat: 2002-06-17 17:29:00
Johan CB
Svar till Jörgen! Det du efterlyster borde inte vara längre straff utan bättre rehabilitering! Den vägen kan man nå resultat - brottslingen som vill döda någon kan göra det inifrån fängelset. Har vi inte sett bevis på det? Kumpaner anlitas!
Inlägg #7: Postat: 2002-06-17 18:24:00
carita
Om någon hade misshandlat, kränkt och mördat mina barn, då hade det varit bäst för den personen att han/hon blev inlåst och att de kastade nyckeln långt åt He..... , för jag hade sett till att personen i fråga hade fått samma behandling som de han hade gett sig på. Sådana här gärningsmän skall sitta isolerade på livstid så de inte får kontakt med några "kumpaner" och aldrig slippa ut. Det måste väl avskräcka en del iallafall?
Inlägg #8: Postat: 2002-06-17 19:35:00
Ramona Danlén
In i det längsta kan man tro gott om människor men om de begår bestialiska mord och speciellt mot värnlösa barn och kvinnor så har de inget ute i samhället att göra. Självklart kommer det nya psykopater men bättre är att de kan inte begå mord på mord p.g.a ett uselt rättssystem.
Inlägg #9: Postat: 2002-06-17 22:24:00
Jenny N
Sophia, det är en stor myt att vem som helst begår den här typen av brott som Ramona skriver. Det är i princip alltid långvarig psykisk störning i kombination med missbruk som möjliggör den här typen av brott.
Inlägg #10: Postat: 2002-06-18 09:07:00
Niklas J
Jenny N: Och varför drabbas man av psykiska störningar och missbruk? Är det kanhända medfött?
Inlägg #11: Postat: 2002-06-18 13:45:00
Jörgen G
Johan, du uppmanade mig att läsa svar 4. Där står bl a "De grova brotten är nästintill konstant." Och vad beror det på? Kan det vara att personerna som begår dessa brott inte reagerar på vården de får, utan upprepar sina brott när de kommer ut? Finns det någon statistik på andelen grova brott som begås av återfallsförbrytare?
Inlägg #12: Postat: 2002-06-18 15:22:00
sophia
Jag skrev, menade åtminstone , att vem som helst kan DRIVAS till att göra förfärliga dåd. Men jag är inte dummare än att jag begriper att de saker Ramona skriver om utförs av personer med mycket djupa störningar. Jag menar att mna måste gå till roten med problemet för att komma tillrätta med det.
Inlägg #13: Postat: 2002-06-18 16:58:00
Jörgen G
Sophia, är du och sign. Johan CB samma person? Annars håller jag med dig. Om t ex min syster skulle mördas och myndigheterna inte skulle värdera hennes liv högre än en "statistisk avvikelse" i deras fångvårdsprogram, är det inte helt otroligt att jag skulle DRIVAS att göra något förfärligt...
Inlägg #14: Postat: 2002-06-18 17:03:00
Jörgen G
Sorry, Sophia. Det är mest Johan CB som skrivit här, jag såg inte att du skrivit Svar 3.
Inlägg #15: Postat: 2002-06-19 16:49:00
Lennart
En person som är totalt likgiltig och oförstående för andra människors lidande och begår extremt grova brott, ska för vår säkerhet låsas in!
Laddar...