Vad var det jag sa! Håll i Er nu!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2002-06-17 13:28:00
sophia
Man kan ju införa dödsstraff också, eller hur. Frågan blir; hjälper det? Facit från USA visar att det inte har någon effekt på brottsligheten.
Inlägg #2: Postat: 2002-06-17 14:08:00
Bjarni
Självklart har dödsstraff effekter på brottsligheten. Att ingen till fullo lyckats redogöra för dessa effekter betyder ju inte att de inte finns. Förresten, jag glömde ju påpeka att mitt förebyggande resonemang ovan även kan och bör tillämpas på individer tillhörande de sk. "folkgrupperna". Även bland dessa finns en och annan mördare. Vi skulle alltså rädda liv genom att låsa in även dessa personer. Och samma sak gäller förresten inom många yrkesgrupper... och åldersgrupper...
Inlägg #3: Postat: 2002-06-17 14:57:00
Bertram
Bjarni du har rätt men jag tycker att du är lite mesig. Kan vi inte låsa in alla!? Alla låser in sig själva och förstör nyckeln - då vore det väl fan om någon skulle kunna begå brott därefter.
Inlägg #4: Postat: 2002-06-17 16:27:00
Bjarni
Bertram - du, jag och Ramona tycks vara ensamma om att fatta det här. Dagens slappa daltande med livsfarliga individer måste få ett slut! Vi kan inte ha en massa löst folk springande omkring på gator och torg, man har ju ingen aning om vem av dem som kan tänkas begå fruktansvärda illdåd så fort man vänder ryggen till... Hu! och Huuuu igen...
Inlägg #5: Postat: 2002-06-17 16:43:00
Marcus P
Bjarni, inte för att det här har med sakfrågan att göra, men ändå: vilken lag var det som reglerade användningen av Hitler som slagträ i en diskussion, och hur lyder lagen?
Inlägg #6: Postat: 2002-06-17 22:17:00
Jenny N
Hur Fan kan ni skoja efter den här artikeln ? Jag är inte så förtjust i Ramona men hon har åtminstone empati. Det handlar inte om straff det handlar bara om att skydda barn från dömda farliga människor. Det är slöseri med skattebetalarnas pengar att låsa in snattare. Väx upp !!
Inlägg #7: Postat: 2002-06-18 00:10:00
Marcus P
Sist jag kollade var inte empati och hämndbegär synonymer.
Inlägg #8: Postat: 2002-06-18 10:24:00
Bjarni - om Godwins law
"As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one. There is a tradition in many groups that, once this occurs, that thread is over, and whoever mentioned the Nazis has automatically lost whatever argument was in progress. Godwins Law thus practically guarantees the existence of an upper bound on thread length in those groups."
Inlägg #9: Postat: 2002-06-18 10:30:00
Bjarni - svar på svar 6
Jag kan skoja om allt, det är förmodligen en psykologisk försvarsmekanism som hjälper mig att stå ut med världens elände. Hursomhelst har du nog rätt i att det är slöseri med skattemedel att låsa in snattare. Tycker du att det är ekonomiskt försvarbart att hålla mördare inlåsta på livstid, när vi vet att de flesta mördare inte återfaller?
Inlägg #10: Postat: 2002-06-18 11:45:00
Bertram
VA!? Skojade du? :-
Inlägg #11: Postat: 2002-06-18 12:08:00
Jörgen G
Om jag skulle komma hem till dig, slå ut några tänder och mata dig med dina egna spyor, samt t ex rycka ut naglarna med en tång, skulle det också vara roligt?
Inlägg #12: Postat: 2002-06-18 13:10:00
Bjarni - svar på svar 11
Hur så? Är det aktuellt? Eller försöker du tydliggöra en briljant poäng? Förklara gärna.
Inlägg #13: Postat: 2002-06-18 13:30:00
Jörgen G
Jag bara undrade, eftersom du sa att du kunde skoja om allt. Även torterade spädbarn, tydligen. Så, skulle det vara lika roligt om det drabbade dig eller någon i din absoluta närhet?
Inlägg #14: Postat: 2002-06-18 13:56:00
Bjarni
Jörgen, läs igenom tråden igen. Var skojar jag om torterade spädbarn? Var gör jag mig lustig på brottsoffrens bekostnad? Är du säker på att jag över huvud taget skojar? Ironi är oftast allvarligt menad.
Inlägg #15: Postat: 2002-06-18 16:47:00
Jörgen G
Bjarni: Jenny frågar i nr 6: "Hur Fan kan ni skoja efter den här artikeln?". Du svarar i nr 9: "Jag kan skoja om allt, det är förmodligen...". Är det svar nog? Visst, du kanske är ironisk, men hur f-n ska jag kunna veta det?
Inlägg #16: Postat: 2002-06-18 23:46:00
Bertram
Jörgen G >> "...skulle det också vara roligt?" Jag tycker att det vore intressant att veta huruvida DU skulle tycka att det vore roligt att dra ut Bjarnis naglar med tång? I sådana fall är det nog bäst att vi spärrar in...

...Bjarni.
Inlägg #17: Postat: 2002-06-19 08:22:00
Bjarni - svar på svar 15
Jösses Jörgen, min ironi i denna tråd är ju inte särskillt subtil. Det torde inte vara särskilt svårt att skilja ironin från det fullt allvarligt menade. Men visst, jag kan väl hjälpa dig på traven; jag ironiserar över Ramonas resonemang om att man bör låsa in alla personer av en viss kategori för tid och evighet för brott som vissa av dem eventuellt kan komma att begå i framtiden. Seså, fundera nu en stund på detta, och återkom gärna om något är oklart.
Inlägg #18: Postat: 2002-06-19 08:43:00
Bjarni - svar på svar 16
Det är nog på sin plats att spärra in mig. Vissa mördare har faktiskt börjat sin bana med att ironisera, och det kan inte uteslutas att jag kommer att gå samma väg. Nyckeln åt helvete - ingen diskussion. Jörgens intresse för huruvida jag skulle finna det underhållande att få mina tänder utslagna och naglar utdragna ska dock inte misstas för blodtörst; det är ett uppenbart akademiskt intresse. Sanningssökare ska uppmuntras, inte spärras in.
Inlägg #19: Postat: 2002-06-19 09:16:00
Jörgen G
Suck! Nej, jag skulle inte tycka det var roligt att dra ut Bjarnis naglar... Jag tyckte inte det var speciellt skojigt att läsa om Ramonas artikel om mördade spädbarn heller, men det verkar som jag var i minoritet där. Sånt ska tydligen tas med ett snett leende och en klackspark...
Inlägg #20: Postat: 2002-06-19 10:24:00
Bjarni
Jörgen, om du tror att jag roades av de beskrivna illdåden i Ramonas artikel så misstar du dig. Däremot fann jag Ramonas slutsatser minst sagt lustiga, ja rent av huvudlösa, och det var dessa jag ironiserade kring. När du så småningom är färdig med manifesterandet av dina ryggmärgsreaktioner på illdåden ifråga kan du kanske dela med dig av din hjärnas slutsatser också?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...