|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-17 12:48:00
|
|
SHQ |
Ramona. Vad man känner som person och vad samhället gör är skilda saker. Självklart är det synd om en person som fallit in på våldets bana och än mer än hans offer. SJälvklart skall en sådan person ha ingen eller begränsad kontakt med samhället tills han är återställd. Jo, det går att bota våldspsykopater.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-17 12:50:00
|
|
SHQ forts... |
En grundförutsättning för att hindra rädsla, ilska och våld att genomsyra vårt samhälle är att bejaka barndomen och ge sina barn en stabil och kärleksfull uppväxt. Med en bra barndom som grund kan man lättare bli vuxen och inte regregera tillbaka till barnsliga mönster som egoism eller varför inte hatiskt hämdbegär vilket jag tycker det luktar lite här.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-17 12:59:00
|
|
Juanita Gina Zanetti |
Ja, det rä svårt. Vad är Demokrati, hur ska vi leva med alla dessa människor som är grus i maskineriet? Vi lever i en demokrati och med det så får man en hel del kassa sidor men jag förstår dig och din ilska.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-17 13:18:00
|
|
Bjarni |
Man bör naturligtvis låsa in alla brottslingar på livstid. Varför ska man ge dömda snattare chansen att återfalla i snatteri? Eller ännu vidare: gå vidare på brottets bana! Sannolikt skulle vi rädda liv genom att hålla snattare inlåsta, ty en och annan snattare har säkerligen även mördat. Med dagens rättsordning kommer det att hända igen. Hu!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-17 13:26:00
|
|
sophia |
varför är det inte brottsoffret eller brottsoffrets anhöriga som får döma och straffa förövaren? Har du tänkt på varför någon annan måste ansvara för detta, varför vi måste lägga avgörandet i juristers händer. Tror du inte att det finns en poäng i att den som dömer gör det utan att vara i affekt? Att den som dömer får mer än en sida presenterad för sig. Kan det finnas aspekter som du inte ser?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-17 13:35:00
|
|
Michael Lundahl |
Så om en Sverigedemokrat drar upp ett exempel med ett gäng invandrare som gruppvåldtagit en svensk flicka, då godtar du det som bevis på att "Så här är invandrare" och ropar på stoppad invandring? Jaså inte? Så underligt. Förklara denna inkonsekvens. Varför duger EN ENDA MÄNNISKA som bevis för dig i ett fall men inte ett annat?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-17 15:01:00
|
|
Johan CB |
Ramona! Är du bekant med rättssociologi och den forskning som bedrivs där? Hårda straff gör inte samhället bättre på något vis, det förhärdar. Grova brott minskar inte!!! Att slänga nyckeln är således endast en hämdaktion - och ett sådant samhälle vill inte jag leva i!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-17 17:33:00
|
|
sophia |
Den franske författaren Emile Zola avslutar sin bok Hallarna: "Präktiga människor är ett jävla pack."
jag är böjd att hålla med. Präktiga människor slår sig för bröstet över sin egen "duktighet", och man anar ett förakt för andra individer och en oförmåga att tänka sig in i andras situation. Naturligtvis ska inte våldsbrottslingar tillåtas gå fria, men det finns kanske andra sätt att angripa problemet än vad Ramona proklamerar!!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-17 21:47:00
|
|
Jenny N |
Jag tycker du har delvis rätt Ramona i alla fall i det här. Ekonomiska brottslingar bryr jag mig inte om dom går omkring på våra gator. Men människor som gång på gång skadar eller dödar barn kan vi inte ha ute. Inte så mycket för deras straffs skull som för att skydda barn.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-18 08:44:00
|
|
Anders |
Ska vi diskutera enskilda fall eller på ett generellt plan? Bestäm dig för bövelen! :
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-06-18 08:52:00
|
|
Adde |
Ramona: Ett exempel på att allt har två sidor:
Ponera att du har en bror, Ramon. Ramons flickvän blir våldtagen och gärningsmannen går fri av någon anledning. En tid senare möter Ramon honom i en mörk gränd. Han ska spöa honom men går över gränsen och våldtäktsmannen dör.
Nu är din bror en mördare.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-06-19 14:17:00
|
|
Millan |
Det du egentligen förespråkar är hämnd, och hämnd har aldrig löst någonting, än mindre minskat offrens lidande...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-06-20 05:16:00
|
|
suz |
visst finns det fall där man undrar varför en del fortfarande lever, men sen fins det fal där det går till överdrift,jag tänker på annika i usa som sutit inne i många år för at hon var i fel sällskap, hennes pojkvän sköt en polis när hon var där ! hon visste inte vad som skule ske hade ingen delaktighet men sitter nu strängare än någon i sverige !
|
| |