|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-14 16:37:00
|
|
Peter H |
Ja det var så det var innan. Halva befolkningen dog av svält på 1800 talet också. Du kanske skall uppdatera dig?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-14 16:48:00
|
|
Ann |
Min syster bor där, du kanske ska undersöka hur "folket" på Irland har det. Hur många har råd med ex. telefon? Det finns en hel att ta upp i hur jädrans bra "folket" har det. Men att ta upp hur bra Irland har det, är nog lite att ta i, i just denna frågan.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-14 16:55:00
|
|
Peter H |
GDP per capita 17739 USD för 1997. Vad jag vet inget ekonomiskt eller politiskt förtryck. Finns VÄLDIGT liten anledning att klaga. Din dator är förresten med stor sannolikhet gjord på Irland och inte i Kista.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-14 17:22:00
|
|
Ann |
Irland är tyvärr ett land med stora klassklyftor och verklig fattigdom existerar fortfarande. Stor arbetslöshet, och de dåliga utsikterna att få bra arbete o god levnadsstandard leder till att många unga människor idag lämnar landet. De som inte har anställning och inkomster faller helt utanför försäkringssytemet och är hänvisade till socialhjälp. Så är det, tyvärr!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-14 17:30:00
|
|
Peter H |
Fattiga människor finns i alla länder. Irland har en ung välutbildad engelskspråkig befolkning och ett investeringsvänligt klimat. Om det finns något hot så är det överhettning av ekonomin.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-14 18:07:00
|
|
tobias |
Peter H, säg det rakt ut istället, du tycker det är helt okej med enorma inkomstskillnader och att många inte har råd med sjukvård eller så triviala saker som en telefon. "fattiga människor finns överallt i världen" var en sällsynt dålig bortförklaring.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-14 18:13:00
|
|
Tobias |
ett exempel på ett genomkapitalistiskt land är USA, landet där överlägset mest investeringar och handel äger rum, samtidigt som det har överlägset störst andel fattiga bland alla I-länder. Är den vägen ett bättre alternativ? För övrigt har vänstern ekonomiska planer, fast i politiska debatter på TV brukar sällan något parti nämna dem.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-14 18:25:00
|
|
Ramona Danlén |
Men Tobias tycker du inte att vänsterpartiet själva borde presentera sitt ekonomiska tillväxtprogram? Om det nu är så fantastiskt vill säkert alla ta del av det.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-14 18:36:00
|
|
Tobias |
Jo, men jag tycker detsamma bör gälla alla partier. T.ex. så har jag aldrig hört någon från något borgerligt parti förklara hur låginkomstare som idag knappt har råd att gå till tandläkaren eller annan sorts vård för att ta ett ex. ska ha bättre råd med det när skatterna sänks, vilket inte innebär speciellt stor förändring för en låginkomsttagare, samtidigt som sjukvård, lokaltrafik och allt annat som idag är skattefinansierat, helt plötsligt blir dubbelt så dyrt.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-14 19:39:00
|
|
Bertram |
Många av de som är "fattiga" i USA skulle inte vara det i Sverige med gängse beräkningsnorm. Och omvänt - en enorm andel av Sveriges befolkning skulle klassas som fattig i USA. Det Peter H menar är väl snarast att Irland är på rätt väg. Från att väldigt många haft det dåligt ställt till att väldigt många färre har det på ganska kort tid. Detta sker dock på bekostnad av andra EU-länder vilket kanske inte är så solidariskt.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-06-14 19:43:00
|
|
Bertram |
När det sedan gäller låginkomstagarnas köpkraft så blir den ju relativt vad de har idag större än för höginkomstagarna vid stora skattesänkningar och alltså märks det mer för låginkomstagare. Här tycker jag i och för sig att de boregerliga partierna borde kunna gå mycket längre i sina förslag. Framförallt borde man genom ett kraftigt höjt grundavdrag kunna ge de sämst ställda mer.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-06-15 18:52:00
|
|
Dino Silvera |
Det finns inget som gör mig så ledsen som när en arbetarklass trebarnsmamma röstar på moderaterna eftersom deras lovord om sänkt skatt skulle innebära "lite lyxigare söndagsmiddag". Snälla; sänkta skatter kan omöjligt kompensera privattandvård, privatdagis, privatskola, privatvård m.m, SPECIELLT inte för en trebarnsmamma.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-06-16 22:42:00
|
|
Bertram |
Jodå, det kan det visst. Med råge till och med.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-06-16 23:19:00
|
|
Dino Silvera |
Nej, himlen är inte alls blå, den är grön! Grön, grön grön!
|
| |