|
Inlägg #1: Postat: 2002-06-14 20:41:00
|
|
Victoria |
Inger:
Jag kan kontakta Sourze och be dom avlägsna din kommentar, om du av någon anledning vill stryka den för ett oförtjänat platsupptagande. Men jag gör det inte utan att bli förbannad. ;-
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-06-15 13:48:00
|
|
Inger |
Victoria:
Du missförstod. Jag menade inte att stryka/ ta bort texten ur innehållssynpunkt! I det fallet delar jag din åsikt. ;- Jag menade att du skulle ha kanske tjänat på att stryka överflödiga ord, upprepningar m m - ur litterär/journalistisk synvinkel. Ang. "förbannad" "Dont tell it - show it" ;- Mvh Inger
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-06-15 13:59:00
|
|
Inger |
Not: Tanken slog mig, då jag såg att du titulerade dig: Skribent. En petitess?
Texten är annars välskriven och, som sagt, jag delar dina åsikter i det stora hela.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-06-15 14:51:00
|
|
Victoria |
Inger:
Jag skäms att säga, att missförståndet var medvetet. Jag försökte bara göra mig lustig i ett fall där det gick tolka en text på två olika sätt; jag förstod mycket väl att du menade strykningar i min text, inte i din. :- Upprepningarna var - kanske tyvärr - också medvetna. I efterhand ser man alltid sätt att göra bättre ? ingripanden i sin text.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-06-15 14:56:00
|
|
Victoria |
Inger:
Konstruktiv kritik - som din -är alltid nyttig och jag tror nog att detta gäller lika för erfarna som oerfarna skribenter. Det är svårt att eftersträva perfektionism, då får man aldrig ut ett dugg!: Man ser alltid olika sätt att förändra sina texter, det pågår i det oändliga.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-06-15 15:03:00
|
|
Inger |
Känner mycket väl igen det ;-
Men ett knep är ju trots allt att låta texten "vila" så länge det bara är möjligt, samt att skriva artikeln först och rubriken därefter. Och den ska sitta, som bekant, naglad vid texten så att läsaren inte glömmer den i första hand... ;-
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-06-15 16:03:00
|
|
Victoria |
Inger:
Absolut, du har helt rätt i allting du skriver. Om man arbetar på en text konstant är det lätt att man blir ´ordblind för misstagen, vilka på så vis undviker korrektur med anledning av att dom har kommit att kännas så läsvavana. I det här fallet var jag "förbannad" och ville bara ut med texten, snarast.:
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-06-15 16:06:00
|
|
Victoria |
I andra situationer - som har förflyktigat nyetsvärdevärde tex -har man inte heller tid att ge akt på den sk text-trädan... som man helt klart vinner på. Rubriker sätter jag utan undantag alltid sist. Just denna låter "tafflig", men är faktiskt genomtänkt: TV 4 använde den och varianter av den som påannonsering i flera veckor innan VM.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-06-16 00:14:00
|
|
Inger |
Jag förstod vad du syftade på i din rubrik.. Tja, jag hade nog valt att finna en "egen" träffande titel. Men det är jag det! ;- Skriver alltid titlarna själv, då jag vet hur bl a redigerare på red. funkar... Det kan bli många grodor i Nilen i s t för 1 st ;-
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-06-16 13:41:00
|
|
Victoria |
Jag erinrar mig artikeln "dom retucherade idealen"...inte apropå titel utan apropå redigering. När artikeln kom ut undslapp jag ett litet "Åh!"...där hade ordet g"abstrust" gotyckligt bytts ut mot "absurt". Istället för ett dunkelt syfte blev det till innebört ett slags orimligt syfte...:- :- Jag förmodar att abstrust fick passera som ett "stlavfle"...;-
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-06-16 13:55:00
|
|
Inger |
Jodå, det finns många exempel...
Själv läser jag gärna Grönköpings Veckoblad - de har koll på allt av finess! ;-
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-06-17 15:40:00
|
|
Victoria |
Jadå. De har nyss kommit fram till nyheten att "all mat är farlig". Det är sådant man vill veta! Det är inte konstigt att dom får alltfler prenumeranter. :- Man kanske ska ändra inriktning ? Eller snarare; behövs det? ;-
|
| |